ثبت ملی تپه باستانی جمالو

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۱۸:۳۰:۰۹
کد خبر: ۸۹۹۲۶۸
ثبت ملی تپه باستانی جمالو
مسئول حرایم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تپه باستانی جمالو این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ واحد جولایی گفت: تپه باستانی جمالو واقع در روستای حیدری بخش شیدا شهرستان بن چهارمحال و بختیاری پس از بررسی‌های کارشناسی و سپری شدن روند قانونی به شماره ۳۲۱۴۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی افزود: تپه باستانی جمالو یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری است که آثاری از دوران "نوسنگی"، "مس سنگی"، "تاریخی" و "اسلامی" را در بردارد که می‌تواند بیان‌گر توالی فرهنگی این استان است.

جولایی تصریح کرد: محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در سال گذشته با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهرکرد تعیین عرصه و حریم شد.

وی یادآور شد: به همین منظور برنامه پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در دستورکار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

تپه تاریخی روستای جمالو قدیم  بن چهارمحال و بختیاری بعد از آبگیری سد زاینده رود در سال ۱۳۴۹ هجری خورشیدی به زیر آب رفته بود که پس از خشکسالی‌های دهه اخیر و افت شدید دریاچه سد، این روستا پدیدار شد.

اداره کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بلافاصله نسبت به تهیه پرونده ثبت و مشخص کردن حریم آن اقدامات لازم را انجام و پرونده را برای ثبت به سازمان مرکزی ارائه داد.

این محوطه تاریخی تا رودخانه زاینده‌رود حدود ۲۰۰ متر فاصله داشته و روستای متروکه جمالوی قدیم نیز در ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری ضلع شرقی آن قرار دارد.

روستای جمالو قدیم در ۷۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز