۱۰ پیشنهاد تخصصی سفر در هفته آخر شهریور

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۵:۰۲:۰۳
کد خبر: ۸۹۹۲۹۵
۱۰ پیشنهاد تخصصی سفر در هفته آخر شهریور
جای جای سرزمین عزیزمان ایران زیبایی هایی وصف ناشدنی بسیاری دارد که در میان آنها مناظری وجود دارد که زیبایی آنها در فصل تابستان چندین برابر است پس نباید فرصت دیدن این مناظر شگرف را در روزهای باقی مانده از فصل تابستان خصوصا این آخر تعطیلاتی از دست داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ آخرین ماه از فصل تابستان در حال سپری شدن و تمام شدن است بنابراین نباید فرصت سفر به ییلاق های زیبای کشورمان را از دست بدهیم ،مناطق زیبایی که سرسبزی آنها در فصل تابستان مناظری را پدید می آورد که آدمی را مبهوت می سازد. بــه هر جای ایران که بنگریم زیبایی های زیادی را در آن مشــاهده می کنیم پس فقط کافی است فرصت را غنیمت بشماریم و از این روزهای باقی مانده شهریور استفاده کنیم.

ما در این گزارش 10 پیشنهاد تخصصی سفر در آخرین هفته تابستان را برای شما در پنج شنبه های برنا آورده ایم ،مناطقی که یکی زیباتر از دیگری است.

1-دهکده‌ جهان نما

جهان نما یک دهکده‌ ییلاقی در استان گلستان است .این  منطقه  منحصربه  فرد در میان رشته کوه های البرز قرار دارد که   بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد . چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی است.

جهان نما در ارتفاعی بین ۶۰۰ تا 3هزارمتری از سطح دریا قرار دارد جایی که طبیعت در جای ‌جای آن زیبایی ‌اش را به رخ می ‌کشد. دشت جها ن‌نما 2روستای «کفشگیری محله» و «سعدآبادمحله» را در خود جای داده که دارای منازلی با معماری سنتی هستند .

یکی از جاذبه های زیبای دهکده ییلاقی جهان نما مکانی است درشمال این دهکده که به چکل آتشان معروف است. وجود چشمه های فراوان ،وسعت دشت ، درکنار گلها وگیاهان دارویی وجنگلی وکوهستانی زیبایی خاصی به این دهکده بخشیده است.

جهان‌نما در تمام طول سال قابل دسترسی است و مکان مناسبی برای کسانی است که بخواهند از گرما به منطقه‌ای ییلاقی و خنک پناه ببرند.

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به جهان‌نما 2 راه وجود دارد؛ یکی راه کوهنوردان است و دیگری مسیر ماشین‌رو که برای هر دو مسیر بهتر است از راهنما استفاده کنید.

مسیر کوهنوردی: با ماشین به روستای «شموشک» از توابع شهرستان گرگان بروید و بعد به«تخته میرزا» رفته و خودرو را همین جا پارک کنید. مسیر کوهنوردی تا کلبه «مش‌صفر» حدود 2 ساعت و از آنجا تا دشت جهان‌نما حدود یک ساعت و نیم است.

مسیر ماشین‌رو: از «کردکوی» به سمت ارتفاعات «درازنو» رفته و سپس به سمت روستای «رادکان» و از آنجا به سمت جاده‌ روستاها ی چمن ساور و روستای حاجی‌آبادبروید. در مسیر به دو راهی می‌رسید که باید به سمت چپ بروید. انتهای مسیر به دشت جهان‌نما می‌رسد. از نقطه حرکت تا جهان‌نما 3 ساعت راه کوهستانی دارید.

2-اسل محله و دشت دریاسر

دشت دریاسر واقع شده در قسمت جنوبی شهر تنکابن، یکی از زیباترین مناطق شمال ایران به شمار می آید. این دشت که در ارتفاع بیش از 2000 متری از سطح دریا واقع شده است، در بین 4 کوه محصور شده است. از سمت جنوب غربی کوه الموت بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. در حقیقت این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کند.

 ازجالبترین ویژگی های این دشت این است که در کف آن ده ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه ها به بیرون می جوشد بطوریکه در فصل بهار که آب زیاد است به سختی مکان خشکی را می توان در دشت پیدا کرد. به دلیل موقعیت استراتژیکی این منطقه در فصول مختلف مناظر کم نظیری را می توان در آن شاهد بود.

در جنوب شهر تنکابن ودر دره دوهزار روستایی به نام اِسِل محله وجود دارد که از لحاظ آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی نزد مردم تنکابن و شهرهای اطراف جایگاه خاصی دارد.

 این روستا  در بین دو کوه و در دره قرار دارد و خوش آب و هوا بودن آن نیز به همین دلیل است.زیرا در طول روز تنها حدود سه ساعت آفتاب به این روستا می تابد و همچنین جاری بودن رود دریاسر در این روستا باعث خنکی و طراوت همیشگی آن شده است.

مسیر دسترسی

پس از رسیدن به شهر تنکابن در غرب استان مازندران، مسیر جاده دوهزار را دنبال کرده تا به دوراهی امامزاده قاسم برسید در سمت چپ جاده مسیری به سمت دره می رود که انتهای آن به روستای اسل محله خواهد رسید بعد از آن باید حدود یک تا یک و نیم کیلومتر کوهپیمایی کرد و بعد از عبور از تپه ها و چشمه های بین راهی به دشت دریاسر می رسید.

3-تنگ براق

تنگ براق، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید، شمال غربی شیراز است. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است.

روستای تنگ براق به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد. مزارع سرسبز پیرامون روستا، جنگل‌ ها و باغ‌ های وسیع به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل نشینی برای گردشگران پدید می‌ آورد.

تنگ براق، نام دره زیبای شمال روستای تنگ براق است. در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‎ها و شکاف‎ها هستیم. رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‎ ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه به وجود آورده ‌است. در دیواره صخره سمت چپ تنگ غاری زیبا وجود دارد که منشا آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد. دیواره و کف غار پوشیده از خزه‌است.

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به کتیبه ‌ای به خط پهلوی در تنگ براق، بافت قدیمی روستا، غار طبیعی و دریاچه ملاصدرا اشاره کرد.

4-مازیچال

جنگل مازیچال یکی از بهترین جاذبه های طبیعت گردی کلاردشت و یکی از بهترین جاذبه های طبیعت گردی ایران است.

دهکده زیبای مازیچال با ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا در۵۰ کیلومتری شهر عباس آباد و نزدیک کلاردشت قرار دارد. چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، موقعیتی بی‌نظیر به این دهکده کوهستانی بخشیده است.

وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه به گونه‌ای است که در هنگام بارندگی، مازیچال پر از ابرهایی می‌ شود که هر لحظه شکل‌ های زیبایی به خود می ‌گیرند.

می‌گویند نامگذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. در گویش محلی مردم منطقه، مازی به معنی درخت بلوط است و چال به معنای گودال و چاله. بنابراین مازی چال به گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط (مازی) اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته اند.

در یک نگاه کلی آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر، تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش می‌دهد.

مسیر دسترسی:

جاده چالوس را تا مرزن آباد ادامه دهید سپس به سمت کلاردشت تغییر مسیر بدهید انتهای بلوار کلاردشت به سمت عباس آباد ۳کیلومترادامه مسیربدهید سمت چپ خروجی رو به سمت بالا بروید  بعد از گذشتن از کنار ویلاها به دوراهی می رسید سپس به سمت راست بپیچید تا وارد جاده مازیچال شوید طول جاده ۱۰کیلومتر است.

5-پالنگان

روستای پالنگان در دهستان ژاوه ‌رود، غرب کامیاران در دره تنگی‌ور در استان کردستان است. این روستا یکی از هفت روستای گردشگری استان کردستان است و چشمه ‌ها و آبشارهای زیبا و دیدنیش به تنهایی می‌ تواند بهانه‌ ای برای سفر کردن به این دیار ناشناخته باشد.

روستایی با معماری ویژه پلکانی که همانند دیگر روستاهای پلکانی ایران منحصر به فردی دارد.بافت سنتی پالنگان چشم‌انداز زیبایی دارد به گونه ‌ای که رودخانه تنگی ‌ور روستا را به دو قسمت تقسیم کرده است. خانه‌ های پلکانی به صورت خشک ‌چین الگو گرفته از دیگر روستاهای پلکانی کردستان در منطقه اورامانات بنا شده است.

این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه ‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ تنگی ور قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.

6-سوباتان

ییلاق سوباتان یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی کشور است که در 20 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش دراستان سرسبز گیلان واقع شده است که از شرق به جنگل های انبوه تالش ، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور ، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است .

سوباتان سرشار از چشمه های بسیار خنک و پر آب بوده و همچنین از آب و هوای بسیار عالی برخوردار است و دارای مراتع و تفرجگاه‌های سرسبز پوشیده از چمن و انواع گل‌های وحشی الوان است.

به دلیل هم‌جواری ارتفاعات این منطقه با دریاچه‌ی خزر، آب و هوای سوباتان دائما دست‌خوش تغییر است؛ یک لحظه ابری، یک لحظه بارانی، یک لحظه تگرگ و رعد و برق و زمانی نیز آفتابی است. بسیار اتفاق افتاده که تمامی این پدیده‌ها جوی را در کمتر از یک ساعت تجربه نمود.

برای رفتن به سوباتان از دو طریق می‌توان عمل کرد: 1- از طریق تالش 2- از طریق اردبیل یا خلخال؛ البته راه اول مطمئن‌ تر است و تردد بیشتری دارد.

7-گرمارود

گرمارود تقریبا نقطه پایان الموت است که از شمال به قلعه «نویذر»، منطقه «زرسک» و «گچ لاتک» و از جنوب به گردنه های «اوانک»، از شرق به گردنه «نرم» و کوه های «اواتر» و ازغرب به قریه «کلان» محدود می شود.

مناظر طبیعی و زیبای کوه های امانک دربند، سیاه وله و پیله سره، حواشی دو رودخانه خرده رود و الموت، درختان سر به فلک کشیده، باغ های فراوان و نیز آبشار گرمارود از دیگر زیبایی های طبیعی روستا به شمار می روند.

آبشار گرمارود یکی دیگر از دیدنی های روستا است که از بین دو صخره جاری می‌شود و محله گرمارود را به دو بخش تقسیم می‌کند؛ این دست محله و آن دست محله. آبشار چیزی حدود 150 متر ارتفاع دارد.

دسترسی: روستای گرمارود از طریق جاده قزوین –الموت و از شهر معلم کلایه قابل دسترسی است.

8-اورامان

روستای اورامان یکی از دیدنی ترین مناطق استان کردستان است که در دامنه رشته کوه های زاگرس و در ابتدای حوزه آبریز رودخانه سیروان واقع شده و با توجه به معماری خاص و ویژگی های مختلف یکی از روستاهای شگفت انگیز کشور است.

در میان جاده های پر پیچ و خم و بعد از پشت سر گذاشتن راهی بس طولانی و طی مسیری طاقت فرسا قدم به منطقه ای می نهی که اسم آن را اورامات تخت نهاده اند، عنوانی که به هیچ وجه بیانگر وضعیت منطقه نیست، چرا که این منطقه نه تنها تخت نیست بلکه با شیبی تند و وجود کوه های بسیار بلند از هر بیننده ای پذیرایی می کند.

این روستای زیبا و شگفت انگیز در ارتفاع ۱۴۵۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد. آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان بسیار مطبوع و دلپذیر است و زمستان آن بسیار سرد و طولا‌نی است و در بعضی از سال ها بارش برف در این روستا تا اندازه ای است که برای چند روزی دسترسی به آن امکان پذیر نیست.

9-روستای خان‌کندی

خان کندی نام روستایی کوچک زیبا و سرسبز در بخش مرکزی شهرستان گرمی استان اردبیل  واقع در دامنه کوه قبله داشی(قولا داشی) از قله های رشته کوه صلوات داغی میباشد.

روستای خان‌کندی بدلیل واقع شدن در دامنه کوه قبله داشی دارای مراتع سرسبز و پوشیده از انواع رستنی‌ ها و گیاهان دارویی و گل های رنگارنگ و برکه هاو چشمه‌ های آب سرد خودجوش و جویبارهای جاری بوده که همه ساله پذیرای میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط کشور است که برای گذراندن تعطیلات و استراحت به خان‌کندی سفر می کنند.

طبیعت زیبای دریاچه قالغانلو، گشت و گذار در مراتع سرسبز روستا و نشستن در کنار چشمه روستا لذتی است که باید آن را از نزدیک حس کرد.

10-مرگور

دهستان مرزی مرگور در جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع شده است و با پیمودن مسافتی 45 کیلومتری از طریق جاده بند(روستایی زیبا در جنوب ارومیه که اواخر هرهفته تفرجگاه صدها ارومیه ایست) و طی مسیری کوهستانی به آن می رسیم. دهستان مرگوراز توابع بخش سیلوانای ارومیه، با مساحتی بالغ بر 5/442 کیلومترمربع، یکی از مناطق نادر ایران از نظر شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و تنوع زیستی گونه های مختلف گیاهی است.

دهستان مرگور از نظر وجود قله های بلند، دره های عمیق وسرسبز، چشمه های آب گرم، دریاچه های مرتفع، باغ های زیبا، رودهای کوچک و بزرگ، آب وهوای خنک تابستانی، آبشارهای طبیعی، روستاهای زیبای کوهپایه ای و صدها منظره  طبیعی دیگرنه تنها در شمال غرب کشور بلکه در تمام کشور کم نظیر است.

 مهمترین جاذبه های مرگور عبارتند از: دره زیبا و سرسبزبنار، روستاهای واقع در کوهپایه همچون کچله ونوی، آبشار روستای  سوله دوکهل ، دریاچه های طبیعی  گه رزیرین و مامه شیخ، چشمه های آب روستای چریک آباد که همچون آب معدنی سیلوانا در شهرستان معروف است وآب آن برای بیماران کلیوی توصیه می شود.

 

نظر شما