۳۰ شهریور آغاز پرداخت وام تکمیلی ساخت مسکن زلزله زدگان با مشارکت بانک مرکزی

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۱۷:۰۰:۴۱
کد خبر: ۸۹۹۴۹۹
۳۰ شهریور آغاز پرداخت وام تکمیلی ساخت مسکن زلزله زدگان با مشارکت بانک مرکزی
قایم مقام مسئول بنیاد مسکن از موافقت بانک مرکزی با تسهیلات تکمیلی ساخت مسکن زلزله زدگان کرمانشاهی خبر داد و گفت: بنیاد مسکن به مستاجران زلزله زده ۱۵ میلیون تومان کمک بلا عوض کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مجید جودی گفت: وقتی پدیده طبیعی مانند زلزله در کشور می دهد به عنوان یک فرصت به آن نگاه می شود. معمولا هم در اظهارات همه مسئولان کشور نیز این مسئله وجود  دارد کهباید حادثه و مصیبت را به یک فرصت تبدیل کنیم.

وی تصرح کرد: معمولا در بخش مسکن وقتی به عنوان ستاد بازسازی بنیاد مسکن وارد منطقه می شویم سعی می کنیم علاوه بر واحدهای آسیب دیده، واحدهای آسیب پذیری را که در حادثه صدمه ندیده اما احتمال تخریب انها در حوادث بعدی می رود را وارد چرخه بازسازی کنیم.

وی افزود: بر این اساس در زلزله کرمانشاه واحدهای نیازمند به بازسازی را از حدود 5 هزار واحد به 10 هزار واحد افزایش دادیم  و خانه های فرسوده شهری را جزو آمار محاسبه کردیم. در روستاها 12700 واحد آسیب دیده به 25 هزار واحد تبدیل شد.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به این که در روستاها 25 هزار واحد با کیفیت بالا ساخته شه و در واقع پروند بازسازی ها در روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه بسته شده است، گفت: مطمئن هستیم این واحدها در برابر سوانح آتی کاملا مقاوم هستند.

جودی در ادامه با اشاره به این که در شهر زمین ارزش دارد، تاکید کرد: عمده واحدهای آسیب دیده شهری استان کرمانشاه در سرپل ذهاب قرار دارد. در این شهر نیز متوسط ارتفاع قبل ا ززلزله 1.2 بود که بعد از زلزله و اجرای برنامه های بازسازی به 3.9 افزایش یافته است.  این اتفاق برای این افتاده که زمین ارزشمند بوده و مردم راضی نبودند همان واحد تخریب شده خود را بسازند و به همین دلیل ساختمان ها سه و چهار طبقه را ساختند.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر شهر سرپل ذهاب ارتفاع ساختمان ها سه برابر شده است، اظهار کرد: دولت برای ساخت یک طبقه به زلزله زدگان تسهیلات می دهد، این در حالی است که بنیاد مسکن به طبقات دیگر نیز تسهیلاتی را ارائه کرده است.

وی با اشاره به این که در هیچ کجای دنیا دولت ها مسئول جبران خسارت نیستند، افزود: در کشورهای دیگر بیمه خسارت ها را جبران می کند، در طوفان کاترینا 185 میلیارد دلار خسارت به بار آمد کل اعتبار هزینه شده دولت آمریکا 99 میلیون دلار بود. در ایران نیز بحث جبران خسارت در حوادث مطرح نیست، ما به دنبال توانمند کردن مردم هستیم چون فرهنگ بیمه توسعه یافته نیست.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با تاکید بر این که حداقل امکانات را به مردم می دهیم تا خانه های خود را بسازند و ما با تسهیلات از آنها حمایت می کنیم، گفت: برای هر واحد شهری در زلزله کرمانشاه 50 میلیون تومان وام و 13 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است. در روستاها با این ارقام بازسازی واحدها تمام شد. اگر در شهر هم با همین روال انجام می شد به راحتی بازسازی ها تمام شده بود.

جودی با بیان این که این تسهیلات جوابگوی ساخت تمام واحددها نبود، افزود: در حال حاضر هیچ مالک زلزله زده در کانکس ها زندگی نمی کند و در یکی از واحدهای ساخته شده خود زندگی می کنند و به مرور سایر واحدها را نیز تکمیل می کنند.

وی از برنامه بنیاد مسکن برای پرداخت تسهیلات مکمل 12 میلیون تومانی برای تکمیل واحدهای اضافه ساخته شده توسط زلزله زدگان خبر داد و گفت: بانک مرکزی با پرداخت این تسهیلات موافقت کرده و از شنبه هفته آینده پرداخت آن آغاز می شود.

وی منابع مورد نیاز برای این برنامه را 96 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: بر این اساس برای هر واحد شهری در سرپل ذهاب 12 میلیون تومان وام تکمیلی پرداخت می شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن  در واکنش برخی مسائل مطرح شده در زلزله کرمانشاه از جمله واگذاری زمین به مستاجران، تاکید کرد: اساسا هیچ قانونی نداریم که بتوانیم بر اساس آن به مستاجران که در زلزله ها بی خانمان شده اند، زمین واگذار شود. متاسفانه برخی مسئولان استانی چنین اظهارتی را بیان کرده و باعث ایجاد توقعاتی شده اند.

جودی یادآور شد: بنیاد مسکن در زلزله کرمانشاه علاوه بر پرداخت مبالغ بلاعوض به مستاجران (5 میلیون تومان یا یک کانکس)، 10 میلیون تومان برای تامین وسایل خانه پرداخت کرده است.

 

نظر شما