در گفت وگو با یک مدرس جوان دانشگاه مطرح شد؛

دکتر یعقوبیان : استفاده از ظرفیت جوانان مسیر واقعی توسعه موفق در کشور است / دیدگاه مسئولین به جوانان باید تغییر کند / مسئولین در جوان گرایی به شعار بسنده نکنند

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۱۲:۰۲:۰۴
کد خبر: ۸۹۹۵۹۵
دکتر یعقوبیان : استفاده از ظرفیت جوانان مسیر واقعی توسعه موفق در کشور است  / دیدگاه مسئولین به جوانان باید تغییر کند / مسئولین در جوان گرایی به شعار بسنده نکنند
یک کارشناس حوزه جوانان می گوید : کشوری درمسیرتوسعه موفق می شود که از تمام ظرفیت جوانان در زمینه های مختلف استفاده کند.

خبرگزاری برنا لرستان –باشگاه جوانی : جوانان هم چنان چشم انتظار گرمای دست مسئولین و کلام محبت آمیز آنان هستند تا بدین وسیله فصل زمستانشان را گرم کنند؛ مسلما جوانانی که 8سال توانستند  جنگ را به بهترین نحو ممکن اداره کنند اکنون هم می توانند در رشد و بالندگی کشور عزیزمان موثر واقع شوند .

امروزه هر کجا با یک جوان برخورد می کنیم به یادمان می افتد که کوله باری از غم و غصه را بردوش می کشد.

 به راستی چرا با اینکه تمامی مجریان و مسئولان می دانند که جوانان تنها بازوهای ترقی کشور محسوب می شوند اما با این حال هیچ گونه تلاش چشمگیری در راستای بهبود اوضاع وخیم جوانان که به معنای واقعی کلمه به دست تاریخ سپرده شده اند انجام نمی دهند ؟

سوال اساسی این است که مسئولین و همه دولتمردان می دانند وقتی جوان به این مرحله می رسد که به خاطر اوضاع نا به سامان حاکم بر دنیا خود گوشه عزلت گزیده و دیگر میان عزت و ذلت فرقی نمی نهد و ایمان و آرامش از او رخت برمی بندد با این حال باز هم شاهد تلاش جدی برای نجات دنیای جوانان از سوی مسئولین نیستیم ؟

کشورپهناور  ایران سرزمینی است از جنس آفتاب و به تعداد ستارگان آسمان جوانانی دارد که از هر لحاظ در تمامی عرصه ها می توانند حرف اول را در میادین مختلف علمی ،ورزشی ،هنری و...بزنند .

یکی از این جوانان موفق ولی  کم سن و سال که با تلاش و پشتکار خود و بدون هیچ صاحب نفوذی توانسته در این وادی پرپیچ و خم مشکلات جوانان جایگاه اجتماعی ویژه ای را برای خود خلق کند دکتر حامد یعقوبیان است .

دکتر حامد یعقوبیان جوان فعال متولد1372 است که ازجمله  چهره های مطرح فضای آموزشی ، اجتماعی و فرهنگی است که توانسته موفقیت های چشمگیری از جمله : مدرس دانشگاه بودن ، مشاور تحصیلی ، نیروی رسمی آموزش و پرورش ، مدرس کلاس های آموزشی خانواده ،  مدرس کلاس های آسیب های اجتماعی نوجوانان و هم چنین نویسنده مقالات علمی و پژوهشی را برای خود به ارمغان آورد .

این جوان موفق  از جمله جوانان فعالی است که در او حرف های او می توان ظرفیت ها وپتانسیل ها وارزش های زیبای جوان بودن وشور زندگی را کشف و می توان لطیف ترین و صمیمی ترین فضایل را نسبت به جوانی و اهمیت به انرژی جوانان پیدا کرد .

به عنوان خبرنگار برنا از دکتر یعقوبیان تقاضا کردم تا در جمع دوستانی که دچار مشکلات مشابه هستند قرار گیرد و دریک  گفت وگوی دوستانه به سوالات آنها پاسخ دهد.

*استفداده از ظرفیت جوانان مسیرواقعی  توسعه موفق درکشور / دیدگاه مسئولین به جوانان باید تغییرکند

- من محمد هستم جناب آقای دکتر من از شما به عنوان یک جوان فعال که درعرصه های مختلف در جامعه فعالیت دارید این سوال را دارم که آیا برخی از مسئولین می دانند که با بی تدبیری و بی توجهی خود ، جوانان چه غمی دارند ؟ یا اصلاً به عبارتی جوانان یک دنیا را کم دارند؟ خوشبختی یعنی در دنیای خود یک جای محکم داشته باشیم بی توجهی مسئولین نسبت به جوانان به مانند آتشی است که هرروزه قلب ما جوانان در آن می سوزد . با این شرایط ما دنیای خود را به پای چه کسی بریزیم تا دنیای امیدوار کننده ای داشته باشیم ؟ مسئولین با بی توجهی خود سبب شدند که آغوش ما جوانان همیشه سرد و بی روح و حال ما آشوب باشد و احساساتمان دیگر هیچ وقت برنگردد.قلبمان می کوبد و هر لحظه با توجه به شرایط بحرانی خود افسرده تر می شویم . برای سخنان من چه پاسخی دارید؟

دکتر یعقوبیان :  بله سخنان شما کاملاً درست است . یقیناً در همه ی کشورهای توسعه یافته جوانان به عنوان نیروی انسانی ، سرمایه های اصلی ، قدرت و توان آن کشور محسوب می شوند . کشوری درمسیرتوسعه موفق می شود که از تمام ظرفیت جوانان در زمینه های مختلف استفاده کند. اگر با برنامه ریزی دقیق از توان این قشر استفاده شود فرصت بی نظیر برای پیشرفت و توسعه کشور به ارمغان خواهد آمد .

 کشور ما دارای جوانان نخبه و دین مدار است که مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید کرده اند که برای پیشرفت کشور باید از جوانان استفاده شود اما متاسفانه از آنجایی که انتخاب برخی از مسئولین به دور از هرگونه شایسته سالاری است همین امر باعث بی توجهی به جوانان کشور و عدم اعتماد و استفاده نکردن از آنها در دستگاه های اجرایی می شود و جوانان بیشترین آسیب را در این انتخاب می بینند و به نوعی می توانم بگویم سوخته اند زیرا اکثر جوانان وابسته به هیچ جناح و حزب سیاسی نیستند و فقط بر علم دانش خود تکیه کرده اند . مسئولین باید توصیه های مقام معظم رهبری را سر لوحه کار خود قرار داده و تغییر دیدگاه دهند زیرا پیشرفت و توسعه کشور در گرو تغییر دیدگاه مسئولین یعنی توجه ویژه و استفاده کردن از جوانان است.

* برخی از مسئولین فقط بر شعار جوان گرایی و حل معضل ازدواج بسنده می کنند

- من امیرهستم. عاشق بودن قانون هر جوانی است . دوست دارد دلربایی داشته باشد ، عشقی داشته باشد ، دوست داشتن را در خون خود در جریان ببیند ، دوست دارد فرد خواستنی را در زندگی خود داشته باشد . به عبارتی برای آن دلربا ، مردن آرزویش باشد ولی با شرایطی که برخی از مسئولین بر دنیای ما جوانان حاکم کرده اند خستگی را بر تن ما گذاشته اند. من دیگر هیچ امیدی به زندگی کردن و اینکه بتوانم به سمت کسی که مثل جانم بود و حکم نفس و قلبم را برایم داشت و عاشقش بودم بروم و دیگر نمی توانم برای به دست آوردنش قدمی بردارم . به دیگر سخن برخی از مسئولین کاری کرده اند که دیگر نفسی برای ما جوانان باقی نمانده که امیدی برای بقای پایدارزندگی داشته باشیم . آیا به نظر شما اوضاع ازدواج ما جوانان بحرانی شده یا نه؟

دکتر یعقوبیان : این تفکر که جوانان ازدواج نمی کنند حرف درستی نیست ولی قبول دارم که سن ازدواج بالا رفته که این خود نشان دهنده وضعیت بحرانی جوانان است و این مشکل نیز نشأت گرفته از عدم اشتغال و نبود وضعیت اقتصادی مناسب است .

 مسئولین اگر می خواهند امید به آینده جوانان را افزایش دهند باید یک شرایط حداقلی را برای ازدواج جوانان فراهم کنند که متاسفانه در کشور ما از جانب برخی از مسئولین فقط بر شعار جوان گرایی و حل معضل ازدواج بسنده می کنند و از آنجایی که طبق اصل دهم قانون اساسی خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است و همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی های مربوط به آن باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده و قداست از آن باشد اما با صراحت می گویم حق با شما جوانان است  متاسفانه در جهت تسهیل ازدواج جوانان تا کنون گام های استواری برنداشته اند. مسئولین باید بر این امر واقف باشند که جامعه از تک تک افراد تشکیل شده است پس در نتیجه برای اینکه جامعه سالم داشته باشیم درگام نخست باید افرادی سالم داشته باشیم و داشتن افراد سالم در جامعه هم مستلزم تشکیل کانون گرم خانواده در زمان مناسب است که بارها و بارها در کتاب آسمانی دینمان قران مجید بر آن تاکید شده است .

*بیکاری  و خودکشی جوانان در مناطق محروم

- من اکبر هستم . برخی از مسئولین می بینند که جوانان در جلوی چشمانشان در حال پرپر شدن هستند و به روی خودشان هم نمی آورند . در قلب جوان عشق و احساس است ولی برخی از مسئولین انگار به جای قلب ، سنگ در سینه خود دارند ما جوانان می بینیم که برخی از مسئولین ما را فراموش کرده اند و به جز دنیای خود و فرزندانش دنیای جوانان دیگر را نمی بینند  یا به عبارتی دیگر فرزندان ملت را به دست تاریخ سپرده اند و به این شکل ما جوانان متوجه شدیم در قلب برخی از مسئولین برای ما جایی نیست. من جوانی هستم که به خاطر نداشتن شغل دست به خودکشی زده ام و خدا خواست که یکبار دیگر به زندگی برگرددم ولی هرلحظه از خدا می خواهم که ای کاش با این شرایط فرصت زندگی دوباره را به من نمی داد. جناب دکتر برای دنیای ما جوانان که رسیدن به یک شغل به مانند آرزویی است که هیچ وقت به آن دست نمی یابیم چه صحبتی دارید؟

دکتر یعقوبیان : قطعاً آرزوی هر فردی است که آینده درخشانی داشته باشد و این میسر نخواهد شد مگر اینکه  فرد وضعیت اقتصادی و شغل مناسبی داشته باشد. اما متاسفانه در کشور ما وضعیت اشتغال جوانان نابه سامان است که این همت بلند مسئولین را می طلبد که به دنبال اشتغال زایی برای جوانان باشند و به جای اینکه مسئولین ما از بین افراد بازنشسته یا چند شغلی انتخاب شوند می توانند به جوانان اعتماد کنند و میدان را به آنها بدهند. سوال من از مسئولین این است  آیا جوانانی که در سخترین شرایط توانستند به بهترین نحو هشت سال جنگ را کنترل کنند اکنون نمی توانند کشور را اداره کنند؟ قطعاً می توانند و این امر می طلبد برای پویندگی و بالندگی کشور دیدگاهی که بر اساس آن مسئولین انتخاب می شوند تغییر داده شود . با توجه به اصل 28قانون اساسی دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید. اما متاسفانه در جامعه ما شرایطی که بر دنیای کنونی جوانان حاکم است با قانون اساسی سازگاری ندارد . این موضوع باعث افسرده شدن جوانان و ناکامی آنان شده است . در نتیجه همه ما شاهد آن هستیم که مخصوصاً در مناطق محروم همین امر متاسفانه باعث خودکشی در بین جوانان شده است و این واقعیت تلخ در حقیقت زنگ خطر جدی برای کشوراست که مسئولین باید آن را جدی بگیرند.

*مشکلات جوانان و مسئولیت پذیر نبودن برخی از مسئولین

- من رشید هستم . مسئولین ای کاش بدانند خواسته یا ناخواسته با دل ما جوانان چه کردند . ما را با غم این روزگار که از بی تدبیری خودشان به وجود آمده سراسیمه رها کردند ، دیگر عافیتی در طلب عمر خود نمی بینیم ، جانمان به لبمان آمده ، جوانان هردم گرمای دست مسئولین را می طلبند ، حال ما جوانان چشم به در دوخته آشوب است آیا مسئولین می دانند قلبمان خسته است؟ اگر نمی توانند کاری برایمان انجام دهند با صراحت بگویند نمی توانیم و از منصب مدیریتی خود کنار بروند تا افرادی از جامعه جوانان که از درد بی قراری و تنهایی جوانان خبر دارند بر روی کار بیایند.اینان همان مدیران جوانی هستند که آرزویشان زیارت جوانان است و از جوانان گریزان نیستند.

روز همه ی ما جوانان شب تیره شده ، عمرمان خیلی ساده بی هدف می رود ، دلمان در معراج آرزوها گیر کرده و به مانند چینی ترک خورده شده ایم جای ما جوانان کجای دنیای مسئولین است ؟ بی تدبیری برخی از مسئولین دل ما جوانان را نشانه گرفته باورمان نمی شود به همین راحتی کنارمان می زنند و دیگر با این شرایط بحرانی  باکی از مردن و نفس فروبردن نداریم . جناب آقای دکتربرای این سوال پر ازدرد من چه پاسخی دارید؟

دکتر یعقوبیان : با سخن شما موافقم و من به عنوان یک جوان با اینکه توانسته ام جایگاه ویژه ای را بدون داشتن هیچ گونه صاحب نفوذی در جامعه برای خود فراهم آورم اما از نزدیک با مشکلات جوانان برخورد دارم . مسئولیت پذیر بودن یکی از ویژگی های حساس ، مهم و اساسی هر مسئولی است که در دستگاه های اجرایی  قرار دارند. زیرا دانستن و از مسئولیت فروگذار نکردن و آن را به دیگری محول نکردن از نشانه های والا بودن یک مسئول است. پس دولت می تواند با به کارگیری افراد مسئولیت پذیر گامی موثر در جهت بهبود اوضاع وخیم جوانان بردارد . باز هم با این قسمت از صحبت شما موافقم هستم که مسئولین و دولتمردان باید بر این امر واقف باشند که باید در راستای بهبود وضعیت از بین جوانان فردی را انتخاب کنند تا دلسوزانه در این وادی پر پیچ و خم مشکلات جوانان قدمی مثبت بردارد. به نظر اینجانب مسئولیت پذیر نبودن برخی از مسئولین باعث ایجاد هرج و مرج و نابه سامانی در دنیای حاکم بر جوانان شده است . در دین مببین اسلام عبادت و تقرب به خدا فقط در نماز و روزه و حج و ...خلاصه نمی شود بلکه انجام مسئولیت های اجتماعی از بهترین عبادت ها محسوب می شود . مسئولین با عمل کردن به دستورات دین اسلام و کتاب الهی باید امید دوباره را به جوانان برگردانند و به مانند آبی بر روی آتش دل جوانان شوند.

- جناب دکتر یعقوبیان بنده هم به عنوان یک خبرنگار جوان با شما صحبتی دارم و تمایل دارم که نظر شما را به عنوان یک کارشناس جویا شوم.

بنده عقیده دارم که مسئولین نباید جوانان را به دست خیابان بدهند و آن ها را در آغوش اشک و باران در این خیابان ها ناامیدانه رها کنند تا جوانان در هوای جدایی نفس بکشند. باید حواسشان به قلب خسته جوانان باشد تا بدین ترتیب از بغض های شبانه آنان کم شود. زیرا همین مسئول باید بداند که عاشق یعنی جوانی که قلبی حساس دارد و با هر آهنگی که بوی ناملایمی دارد در پشت کشور خود با حال آشفته ای که دارد می ایستد و دفاع  می کند . مسئولین باید بدانند که دوستی با جوانان نعمت بزرگی است که می تواند خوشبختی انان را دو برابر کند و بدبختیشان را که به خاطر مشکلات به وجود آمده بر زندگی آن ها چیره شده است را تخفیف دهند. زیرا سیم های برق به خاطر جریانی که دارند زنده هستند پس مسئولین باید با توجه کردن به جوانان آن ها را زنده نگه دارند .

دکتر یعقوبیان  : از شما خبرنگار خبرگزاری برنا که در حوزه ی جوانان دلسوزانه فعالیت می کنید تشکر می کنم . شما  حرف پایانی این گفت و گو را که حرف دل بنده هم بود به بهترین شکل ممکن و با بیانی کاملاً ادبی و زیبا بیان کردید . بله من هم با سخنان شما کاملاً موافقم و این فرصت را مغتنم می شمارم و از همین جا از خبرگزاری برنا و هم از شما خانم صادقی خبرنگر جوان که از نزدیک وارد دنیای جوانان که پر از مشکل است می شوید و با قلم زیبای خود سعی در انعکاس به موقع این مشکلات دارید کمال تشکر و قدردانی را می کنم . به راستی که هم شما و هم خبرگزاری برنا صدای رسا جوانان هستید به امید آن روزی که تمام تلاش هایمان نتیجه دهد و جامعه ای پر از جوانان پویا و پرامید داشته باشیم.

گزارش : عاطفه صادقی – خبرگزاری برنا لرستان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز