سرپرست آب منطقه‌ای بوشهر خبر داد:

رژیم بارندگی در استان تغییر کرده است/ نصب تجهیزات سیستم هشدار سیل

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۲۲:۰۰:۱۱
کد خبر: ۹۰۲۴۴۳
رژیم بارندگی در استان تغییر کرده است/ نصب تجهیزات سیستم هشدار سیل
سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: رژیم بارندگی در استان بوشهر تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حسین باشی زادگان صبح سه‌شنبه در نشست مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: نظامنامه مدیریت سیلاب وزارت نیرو با هدف تعریف و تفکیک و نحوه انجام مسئولیت‌ها و شفاف‌سازی روابط میان متولیان و ذیمدخلان تدوین شده است.

وی با اشاره به تغییرات رژیم بارندگی در استان بوشهر بیان کرد: هر نوع افزایش و بالاآمدن سریع سطح آب رودخانه یا آبراهه را که نسبت به شرایط عادی بطور چشمگیر بیشتر باشد و باعث زیر آب رفتن زمینهای اطراف رودخانه گردد سیل محسوب می شود.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: ایجاد هر نوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی، مسیل‌ها، مرداب و برکه‌های‌طبیعی و همچنین در حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه‌ها اعم از طبیعی و یا مخزنی ممنوع است و تنها با اجازه وزارت نیرو ممکن است.

‌وی افزود: وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری ها و سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت مکلفند قبل از اجرای طرح های ‌مربوط به خود و صدور پروانه لازم بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی را استعلام کنند و هر نوع تصرف در بستر و حریم‌ منوط به موافقت کتبی و قبلی وزارت نیرو است.

نصب تجهیزات سیستم هشدار سیل

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر نیز اظهار داشت: یکی از الزامات مدیریت سیلاب نصب تجهیزات سیستم هشدار سیل است.

بهمن گشتاسب گفت: طی سنوات گذشته و به ویژه در سیلاب سال قبل به دلیل عدم وجود چنین نصب سیستم هایی، پیش بینی احجام سیلاب صرفا از طریق ارتباط تلفنی و با اطلاعات صحرایی انجام گرفته است که با خطاهایی همراه بوده و لازم است در راستای نظامنامه مدیریت سیلاب این مهم عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: رعایت حد بستر و حریم رودخانه ها ی اعلام شده توسط ادارات و دستگاههای اجرایی بالاخص شهرداری ها ضروری است.

گشتاسب افزود: همه دستگاه‌های اجرایی در خصوص ساخت و ساز در محدوده بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌بایست از شرکت آب منطقه‌ای استعلام و کسب مجوز کنند.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر یکی از پیشنهادات کاهش ریسک سیلاب را سوق دادن و جابجایی معادن شن و ماسه رودخانه ای به سمت معادن کوهی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: طراحی مناسب پل‌ها و کالورت‌ها بر اساس دبی عبوری ایمن در زمان سیلاب بر روی رودخانه و مسیل ها و همچنین لحاظ نمودن نقشه های حد بستر و حریم رودخانه در طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و هادی روستاها از دیگر اقدامات پیشگیرانه مدیریت سیلاب است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز