احداث بزرگترین پایانه مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر شهید رجایی

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۲۰:۰۵:۴۴
کد خبر: ۹۰۲۸۲۲
احداث بزرگترین پایانه مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر شهید رجایی
با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیاردریالی بخش خصوصی، بزرگترین پایانه مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر شهید رجایی احداث می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بندر شهید رجایی بزرگترین بندر کانتینری ایران است که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد کشور یاد می شود.

با توجه به اینکه بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ قرار است ایران به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابد، پایانه جدید با فراهم کردن ظرفیت ۵۰ میلیون تنی (معادل نیمی از ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر شهید رجایی)، عملیات واردات مواد اولیه کارخانجات داخلی به ویژه در صنعت فولاد و صادرات مواد معدنی تولیدی معادن کشور را پشتیبانی خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: این پایانه به نوعی بزرگ‌ترین ترمینال پیشرفته مواد معدنی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود.

الله مراد عفیفی پور بیان داشت: این پایانه به وسعت ۱۸۰ هکتار در سه مرحله در ضلع غربی بندر شهید رجایی ساخته می شود و از طریق آن مواد معدنی از طریق نوار نقاله و کمترین آلودگی به پای اسکله متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به توانمند های بی‌نظیر ایران در زمینه منابع معدنی صادراتی، ساخت این پایانه زمینه ساز رقم خوردن تحولی بزرگ در صنعت و معدن ایران خواهد بود.

عفیفی پور با اشاره به رقم بالای سرمایه گذاری در این طرح ، گفت: رقم قرارداد آن معادل دو برابر مجموع رقم سرمایه گذاری صورت گرفته در بزرگترین بندر ایران طی ربع قرن اخیر است.

وی با بیان این‌ که هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات می‌توان از ظرفیت‌های این پایانه بهره گرفت، گفت: بسیاری از معادن کشور به صورت مستقیم و از طریق ریل به این پایانه متصل خواهند شد.

مدیرکل بنادر و دریانورودی هرمزگان افزود: ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از ٥٠٤ نفر نیروی انسانی و همچنین کاهش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل مکانیزه بودن این پایانه از جمله مزایای این طرح است.

بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد.

این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.

موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

بندر شهید رجایی به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.

برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیت های پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از ظرفیت های منحصر به فرد این منطقه می باشد.

این بندر در وضعیت فعلی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، ۱۸ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و ۴۰ پست اسکله به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می شود.

 

نظر شما