رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

تولید سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن گردو در استان / جایگاه هفتم لرستان در تولید گردو

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۱۲:۲۱:۰۳
کد خبر: ۹۰۲۹۸۲
تولید سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن گردو در استان / جایگاه هفتم لرستان در تولید گردو
عبدالرضا بازدارگفت: ارزش اقتصادی نزدیک به ۱۵ هزار تن گردو تولیدی استان لرستان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان می باشد.

 به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛بازدار با اعلام این خبر اظهار کرد: استان لرستان یکی از استان های مستعد در توسعه زیر بخش باغبانی است و دارای اقلیم متنوعی از مناطق گرم ، معتدل و سرد سیری است که همین باعث شده  شرایط بسیار مناسبی برای توسعه باغات از انواع ارقام را داشته باشد.

اوافزود:  سطح زیر کشت باغات استان لرستان حدود ۵۰ هزار هکتار می باشد که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت گردو اختصاص یافته است و در حال حاضر ۷ هزار هکتار از باغات گردوی لرستان در مرحله باروری ، بهره برداری و تولید قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  لرستان پیش بینی کرد از این سطح بارور قریب به ۱۵ هزار تن گردو برداشت شود.

او بیان کرد:  متوسط عملکرد باغات گردوی لرستان بین ۲ تا ۲ و نیم تن در هکتار می باشد که امسال هم از وضعیت مطلوب و با کیفیتی برخوردار است.

بازدار تعداد بهره‌برداران و گردوکاران استان لرستان را بالغ بر ۱۵ هزار خانواده اعلام کرد و افزود: ارزش محصولات تولیدی گردوکاران استان لرستان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان میباشد.

او یادآورشد:  به منظور بهره برداری مطلوب و بهینه از باغات گردو لرستان به دنبال اصلاح و بهینه کردن باغات موجود می باشیم ، در واقع در حال گذار از تولید گردو بذری به سمت تولید گردوی پیوندی با ارقام پتانسیل تولید بالا می باشیم و با توجه به اینکه سرمازدگی باغات گردو لرستان شایع است ، کاشت ارقام پیوندی باعث می‌شود هم تولید بالا رفته و هم اینکه نسبت به سرمازدگی مقاوم باشند.

بازدار خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از ۵ هزار اصله گردوی پیوندی در سطح استان توزیع شد و این اقدامات اصلاحی باغات گردو در سطح استان از لحاظ رقم ، آبیاری و تغذیه باعث می‌شود میانگین  تولید گردوی لرستان از رقم فعلی ۲ تا ۲و نیم تن  در هکتار به بیش از ۴ تن در هکتار برسد.

به گفته این مسئول  امکانات مناسبی برای برداشت مکانیزه گردو در نظر گرفته شده است ، تعاونی گردوکاران در استان تشکیل شده و روند کیفی کردن باغات گردو استان روند مثبت و مفیدی دارد.

او تاکید کرد:  استان لرستان با تولید سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن گردو در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز