تولید سوسیس و کالباس ماهی بدون بو

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۳:۱۷:۱۰
کد خبر: ۹۰۵۲۳۰
تولید سوسیس و کالباس ماهی بدون بو
شرکت مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی موفق به راه اندازی خط تولید سوسیس و کالباس ماهی بدون بو برای اولین بار در کشور شد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی،  «علی محمدنیکبخت» سرپرست پارک با اشاره تجاری سازی محصول تولید شده در پارک، افزود: علم اگر از پایان نامه ارشد یک فرد با فکری صنعتی و نگاهی به بازار شروع شود، اقتدار آفرین می شود.

وی درباره لزوم توجه به توسعه دانش بنیان بیان کرد: همه عناصر در استان از دستگاه های اجرایی از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، از آحاد مردم می بایست دست در دست هم دهند و برای توسعه استان که از محور دانش بنیان می گذرد تلاش کنند.

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی درباره تسهیلات ارائه شده به شرکت های مستقر در پارک بیان کرد: پارک علم و فناوری در حوزه تسهیلات گمرکی، تسهیلات مالیاتی و بیمه  مشاوره های رایگان بازاریابی، مالی و حقوقی را به شرکت های مستقر در پارک که بیش از 90 شرکت می باشند، ارائه می دهد.

 نیکبخت درباره تکمیل زنجیره ایجاد فناوری در استان ابراز کرد: با توجه به این که زنجیره فناوری در دنیا با استارت آپ ها آغاز شده و در مراکز رشد و سپس در پارک علم و فناوری وارد می شود، پارک علم و فناوری آذربایجان غربی زنجیره ایجاد فناوری را کامل کرده است.

 وی درباره ضرورت  طرح  تولید سوسیس و کالباس ماهی  بدون بو  که توسط شرکت دانش بنیان مستقر در پارک تولید شده است ، گفت: یکی از مسائلی که به لحاظ سلامتی در کشور بررسی شده است، تصلب شراین قلب و مغز می باشد که بین 39 تا 44 درصد مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص می دهد، لذا از جمله مواردی که می تواند در کاهش این آمار تاثیرگذار باشد، موضوع تغذیه است و در این میان غذاهای دریایی که حاوی امگا 3 هستند می توانند عملکرد قلب و عروق را بهبود بخشند.

 سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، درباره برنامه ریزی دولت ها برای افزایش مصرف ماهی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش مصرف ماهی به منظور بهبود وضعیت سلامتی جامعه و کاهش هزینه های درمان، برنامه ریزی 15 تا 20 ساله تدوین کرده است، تا جایی که مصرف ماهی در اوایل دهه 80 حدود 3 کیلوگرم میانگین برای هر فرد در سال بود اما با افزایش تولید انجام شده توسط دولت و سازمان شیلات سرانه مصرف به 10 کیلوگرم رسیده است ولی همچنان با میانگین جهانی که 20 کیلوگرم برای هر فرد است فاصله زیادی داریم.

نیکبخت درباره دلایل پایین بودن مصرف ماهی در بین مردم کشور بیان کرد: عوامل متعددی در مصرف ماهی مردم تاثیر گذار است که از جمله این دلایل می توان، نبود فرهنگ مصرف ماهی، فاصله شهرهای پرجمعیت کشور از سواحل و مناطق شیلاتی، سختی مصرف ماهی و نبود شناخت کافی از ماهی اشاره کرد.

وی درباره مهم ترین دلیل عدم مصرف ماهی در کشور، گفت : براساس مطالعات انجام یافته مهم ترین دلیل عدم مصرف ماهی در کشور بوی ماهی است. در نتیجه تصمیم بر این گرفته شد که محصولی تولید شود که بوی ماهی را نداشته باشد تا مورد استقبال مردم قرار گیرد.

 دکتر نیکبخت درباره فواید سوسیس ماهی ابراز کرد: سوسیس ماهی سالم و بدون بو است که همزمان ما را به دو هدف افزایش سرانه مصرف ماهی و معرفی یک فست فود سالم به مردم می رساند.

وی درباره جزئیات آغاز این طرح افزود: این طرح را از سال 86 و به عنوان موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد خود آغاز کرده بود که سال 88 اختراعی با نام فرمولاسیون و روش تهیه سوسیس از ماهی ثبت شد و در نهایت سال 91 جزو اولین شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان مشغول فعالیت شدند اما به لحاظ مالی توانایی ادامه مسیر  برای آنان امکان پذیر نشد تا این که سال 93 این طرح وارد فاز اجرایی شد و با ورود سرمایه گذار سال 95 به صورت یک دانش فنی معتبر شناسایی شد و  در ادامه در یک فستیوال به عنوان استارت آپ معرفی و سرمایه گذار به طور رسمی قرارداد را نهایی کرد و اکنون نیز این محصول در بازار موجود می باشد.

 سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی درباره ویژگی های این محصول گفت: یکی از ویژگی های این محصول این است که نیترید در این محصول چند برابر کمتر از حد مجاز کاهش یافته است و نیترید این محصول بین 30 تا 40 پی پی ام است که حد مجاز آن بین 80 تا 120 پی پی ام می باشد.

 نیکبخت ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های این محصول همزمان با کاهش نیترید، حذف میکروارگانیسم می باشد که طبق استاندارد ملی اگر میکروارگانیسم 100 هزار عدد در یک گرم باشد مجاز است اما ما در این محصول این رقم را نیز حذف کردیم و با توجه به اینکه مقدار زیادی گوشت ماهی مصرف می شود، کالری پایینی دارد. طبع سرد ماهی نیز که بسیاری از مردم را اذیت می کند در این محصول گرفته شده است.

شایان ذکر است در این محصول بیش از 3 گونه ماهی پرورشی و 5 گونه ماهی دریایی شامل کپورها، فیتو فاک، بیگ هد، ماهی های جنوب گیدر، هوور، سارم، گالیت و ماهی های دیگر در این محصولات استفاده می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز