مدیر کل بهزیستی گلستان بیان کرد:

مشارکت اجتماعی سالمندان ؛ راز تحقق سالمندی پویا

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۵:۵۶:۳۹
کد خبر: ۹۰۵۳۴۷
مشارکت اجتماعی سالمندان ؛ راز تحقق سالمندی پویا
مدیر کل بهزیستی گلستان گفت: باید بر این باور بود که سالمندانی که از کار بازنشسته می شوند به سبب داشتن تجارب ارزشمند همچنان می توانند نقش فعال در جامعه داشته باشند .

به گزارش خبرگزاری برنا: ابراهیم غفاری اظهار کرد: مروری بر آمار سالمندان در ایران و جهان گویا ی این حقیقت قابل تامل است که طی سال های آتی با سونامی جمعیت سالمندان مواجه خواهیم بود . وی اضافه کرد: در ایران نیز به تناسب دنیا این تغییرات جمعیتی حادث گشته و ارتقا شاخص های بهداشتی ، درمانی، اقتصادی و اجتماعی ، شاخص امید به زندگی را نیز رشد داده است، از سوی دیگر  انبوه موالید دهه ی 60 و همچنین کاهش موالید  ، افزایش جمعیت سالمندان را در سالهای آتی ایران به دنبال داشته است .

رئیس دبیرخانه شورای سالمندان گلستان بیان داشت: بر اساس سر شماری سال 95 از جمعیت 79میلیونی کشور ، 7 میلیون و 400 هزار نفر یعنی یعنی 28/9 درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی  به 10 درصد و تا سال 2050 به بیش از 30 درصد برسد .

وی افزود: طبق آمارآخرین سرشماری ایران درسال 95 جمعیت سالمندان استان گلستان در حال حاضر 8/7 % می باشد که معادل 145694 نفراست که افزایش نسبت سالمندی ایجاب می کند که جوامع در حال توسعه از جمله ایران خود را برای سالمندی آماده نماید .

غفاری اظهار کرد: بر این اساس، دوره سالمندی باید تجربه مثبتی در زندگانی بوده و زندگی طولانی تر همراه با سلامت، مشارکت و امنیت  مد نظر باشد وفردسالمند از آن لذت ببرد.

وی ادامه داد: در حقیقت سالمندی پدیده ای طبیعی دردوران حیات آدمی است که اگرچه نمی‌توان ازوقوع آن پیشگیری کردولی می‌توان با اقداماتی آن رابه تاخیر انداخت ویا از پیامدهای وخیم آن جلوگیری نمود.

مدیر کل بهزیستی گلستان گفت: باید باور داشت که سالمندانی که از کار بازنشسته می‌شوند به سبب داشتن تجارب ارزشمند، همچنان می‌توانند  در جامعه نقشی فعال و کارا داشته و در برنامه‌ریزی و امور اجرایی، کمک کار خانواده‌های خود، هم سن و سال‌ها، جوامع و ملل باقی بمانند و بایستی برای تقویت این نقش و تاثیرگذاری هرچه بیشتر این نسل در جوامع، برنامه ریزی کرد.

غفاری تصریح کرد: باید سالمندی مورد اهتمام ویژه ی برنامه ریزان و دولتمردان قرار بگیرد که لازمه آن اتخاذ رویکردی همه جانبه و چند وجهی توام با شناخت دقیق روحیات و نیاز های  این فصل از زندگی می باشد .

وی گفت: از جمله نیاز های اساسی سالمندان می توان به مواردی چون اشتغال مناسب ، درآمد مکفی، بهداشت و درمان ، بیمه های پایه و تکمیلی متعهد ، مسکن مناسب ، وسایل آمد و شد مناسب ، بهینه سازی اوقات فراغت ، ازدواج سالمندان ، احترام و حفظ جایگاه سالمندان در نظام اجتماعی خانواده و اجتماع ، مشارکت اجتماعی سالمندان و حضور فعال در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد .

مدیر کل بهزیستی خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی ، سالمندی پویا را برای افزایش کیفیت زندگی افراد توصیه نموده است که به معنای حفظ و تداوم مشارکت در امور اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، معنوی و روابط شهروندی است و نه صرفا مشارکت اقتصادی به عنوان نیروی کار.

وی بیان داشت: باید بر این باور بود که سالمندانی که از کار بازنشسته می شوند به سبب داشتن تجارب ارزشمند همچنان می توانند نقش فعال در جامعه داشته باشند .

غفاری با اشاره به اینکه نهم مهر ماه مصادف با اول اکتبر به عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است، تصریح کرد: با عنایت به جایگاه بهزیستی در استقرار نظام سلامت اجتماعی و توسعه ی رفاه برای گروه های با نیاز ویژه منجمله سالمندان اداره کل بهزیستی  در روز و هفته ی سالمند ( 3 تا 9 مهر ماه ) برنامه ها و اقداماتی مشترک در زمینه ی ارتقا نشاط و شادابی و سلامت روانی و اجتماعی سالمندان همراه و همسو  با دستگاه های عضو شورای سالمندان  درسطح استان برنامه ریزی و اجرا خواهد نمود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز