معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

تقویم رویدادهای گردشگری کشور تدوین شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۱۲:۲۰:۴۶
کد خبر: ۹۰۵۶۶۶
تقویم رویدادهای گردشگری کشور تدوین شد
معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکسال گذشته تقویم رویدادهای گردشگری در چهار سطح شهرستانی، استانی، ملی و بین‌المللی تدوین شده که نقشه راه توسعه گردشگری است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ولی الله تیموری روز سه‌شنبه در همایش گردشگری آموزش، مهارت و اشتغال استان سمنان همزمان با هفته گردشگری در تالار دانش دانشگاه سمنان افزود: برگزاری جشنواره ایل سنگسر در استان سمنان یکی از هفت جشنواره ملی در نظر گرفته شده برای امسال است که در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.

وی ادامه داد: تدوین مسیر گردشگری از دیگر اقداماتی است که برای توسعه پایدار گردشگری در سراسر کشور انجام شده است.

وی اظهار داشت: گردشگران باید توزیع شهرستانی در استان‌ها داشته باشند و محورهای مشخص اساس این توزیع گردشگری است.

به گفته تیموری، ۱۰ استان در مسیر گردشگری قرار دارند که در این ترکیب فرهنگ مختلف کرد، لر، ترک و عرب، موسیقی، غذا، پوشاک وجود دارد که هر کدام یک شاخص و مبنا برای برنامه‌های توزیع سفر است.

وی اضافه کرد: به مناسبت هفته گردشگری همایش بزرگداشتی ۶ مهر در زاهدان، امروز در سمنان و فردا در سنندج برنامه ریزی شد تا این مناطق با ظرفیت‌های قابل توجه برای گردشگران معرفی شوند.

وی بیان کرد: استان‌های نام‌برده دارای ظرفیت‌های مطلوبی برای توسعه گردشگری است، اما به دلیل مشکلات مختلف مانند ناشناخته بودن، نمی‌تواند مسیر توسعه گردشگری را زود طی کنند و برگزاری این همایش‌ها زمینه‌ساز معرفی آنها است.

وی تاکید کرد: تدوین مسیر گردشگری موجب شناخته شدن استان سمنان به عنوان مقصد گردشگری می‌شود.

گردشگری منبعی برای اشتغال‌آفرینی

به گفته تیموری، از هر ۱۰ شغل موجود در دنیا یک شغل در زمینه گردشگری و مهمان‌نوازی است و در طول ۱۰ سال گذشته، از هر پنج شغل در دنیا یک شغل مربوط به حوزه گردشگری و مهمان نوازی ایجاد شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز داشت: گستره اشتغالزایی صنعت گردشگری به شدت در حال رشد است.

وی یادآور شد: سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۲۰ میلیون شغل در زمینه گردشگری در یک سال در جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد و استفاده از این ظرفیت مشکل‌گشای معضل بیکاری و به ویژه بیکاری دانش‌آموختگان است.

وی با بیان اینکه گردشگری در مقوله اجتماعی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، افزود: حجم پایین سرمایه لازم برای ایجاد اشتغال در زمینه گردشگری مزیت این صنعت است.

به گفته تیموری، برای ایجاد یک شغل در زمینه گردشگری ۴۰ درصد کمتر از صنایع دیگر سرمایه و هزینه برای ایجاد شغل مورد نیاز است.

تیموری خاطرنشان کرد: اشتغال ایجاد شده در حوزه گردشگری جزو کسب و کارهای خرد و متوسط است و مربوط به کلان‌شهرها نیست و به همین دلیل، در دورترین روستا نیز ایجاد اشتغال در زمینه گردشگری امکان پذیر است.

وی از جایگاه صنعت گردشگری در سند آمایش سرزمین به عنوان شبکه مویرگی در کل جامعه یاد کرد و گفت: آموزش، مهارت و اشتغال سه مقوله مهم در نظر گرفته شده در سند جامع گردشگری برای امسال است.

دانشگاه‌ها در توسعه گردشگری نقش‌آفرینی کنند

وی با بیان اینکه امروز صنعت گردشگری به این نتیجه رسیده است که آموزش مبتنی بر تئوری پاسخگو نیست، ادامه داد: در کنار مبانی تئوری، تجربه عملی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای حرفه‌ای شدن است، فعالان حوزه گردشگری باید آموزش کاربردی فرابگیرند.

تیموری بیان کرد: اگر دانشگاه‌های قوی کشور، صنعت گردشگری را به صورت پایدارتر دنبال کنند، توسعه گردشگری در کشور محقق می شود.

به گفته معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به جز پژوهش راهی برای توسعه، رونق گردشگری نیست و فعالان حوزه گردشگری باید بیش از پیش از ظرفیت همکاران علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در حوزه گردشگری استفاده کنند.

وی گفت: اکنون دانش، تخصص در صنعت گردشگری سطحی است و عمق ندارد و باید شناخت ابعاد مختلف گردشگری عمیق شود.

 نظام جامع علمی گردشگری تدوین می‌شود

تیموری ابراز داشت: گردشگری یک رشته علمی است و سند نظام جامع علمی گردشگری در دست تدوین است.

وی یادآور شد: کشور حداقل ۳۰ سال نسبت به دنیا در تعریف سرفصل آموزشی گردشگری عقب است و عملیاتی نیست، این عقب‌ماندگی موجب شکاف بین صنعت و دانشگاه شده و لازمه رفع این فاصله به‌روزرسانی سرفصل دروس دانشگاهی است.

به گفته وی، ۱۰ سال پیش در دنیا در حوزه گردشگری به‌روزرسانی آموزش مدرسان گردشگری مورد بحث بود، اما ایران به دنبال ایجاد زمینه است، امروز برای توسعه گردشگری باید پژوهش پشتوانه باشد و سیاست به‌روزرسانی آموزش و تدوین سند نظام جامع آموزشی گردشگری، به همین منظور، در حد ملی دنبال می‌شود.

معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: توسعه پایدار گردشگری با همکاری دستگاه‌ها و همراهی مسوولان محقق می‌شود، مسئولان نگاه خود را تغییر دهند و گردشگری  را همراهی کنند.

وی یادآور شد: محور توسعه استان سمنان گردشگری است و برای رسیدن به مقصد همه باید اهتمام ویژه داشته باشند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور شرکت در همایش گردشگری آموزش، مهارت و اشتغال استان به سمنان سفر کرده است.

پنجم مهر ماه برابر با ۲۷ سپتامبر روز جهانی جهانگردی نام‌گذاری شده است. شعاری که سازمان جهانی جهانگردی برای سال ۲۰۱۹ برگزیده «گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه» است. برنامه های هفته گردشگری امسال در ایران نیز با شعار «آموزش، مهارت و اشتغال» از پنجم مهرماه آغاز شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز