استاندار سمنان:

سدهای استان ۴۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۱۹:۰۰:۵۶
کد خبر: ۹۰۵۷۴۱
سدهای استان  ۴۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند
استاندار سمنان بابیان اینکه سدهای استان ۴۲میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند، گفت: استان از نظر منابع آب ضعیف و می‌بایست تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا آشناگر ظهر سه‌شنبه در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان سمنان به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه کمتر از یک درصد از مساحت کل استان را آبخوان‌ها تشکیل می‌دهند، ابراز داشت: استان سمنان ازنظر منابع آبی فقیر بوده و بر اساس آمار می‌طلبد تا برای رفع چالش کم‌آبی اقدام شود و از سویی اهمیت آب موجود باید برای تمامی دستگاه‌های اجرایی مشخص‌شده باشد.

وی ضمن بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی استانداری استفاده بهینه از آب است و تأمین کسری منابع و ساماندهی آن‌ها نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: در سه سد استان بالغ‌بر ۴۲ میلیون مترمکعب آب در حال حاضر ذخیره‌شده و درمجموع یک‌نهم آب‌های موجود در قنات‌ها و پشت سدها موجود است.

لزوم پیگیری طرح‌های آبخیزداری

استاندار سمنان ضمن بیان اینکه حدود ۷۵۷ قنات در استان وجود دارد که بالغ‌بر ۷۶ میلیون مترمکعب آب‌دهی دارند، ابراز داشت: در حال حاضر سه هزار و ۵۹۲ چاه عمیق با برداشت  ۷۲۹ میلیون مترمکعب آب در استان در حال استفاده است که می‌توان گفت بیشتر حجم مصرف آب در استان در این بخش صورت می‌گیرد.

آشناگر بابیان اینکه ۳۵۰‌میلیون مترمکعب روان آب در استان سمنان وجود دارد که متأسفانه بهره‌برداری مناسبی از آن صورت ‌نمی‌گیرد، تصریح کرد: متوسط برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی در استان با نُرم میانگین ۷۷ درصد، نسبت به نُرم میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

وی بابیان اینکه می‌بایست اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌صورت ویژه و جدی در استان سمنان دنبال شود، افزود: جلوگیری از سیل، شستشوی خاک و کمک به ذخیره آب در استان از مزایای مؤثر و مطلوب اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

تخصیص اعتبار به آبخیزداری

استاندار سمنان بابیان اینکه آب باید مهم‌ترین پروژه‌های قابل‌تعریف در استان باشد، چراکه توسعه منطقه منوط به تأمین آب است، ابراز داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سالیانه باید به این موضوع توجه جدی داشته و طی تفاهم با سازمان جنگل‌ها، در این‌ خصوص اعتبارات مطلوبی در نظر گرفته شود.

آشناگر بابیان اینکه طرح‌های تغذیه مصنوعی برای کمک به آبخوان‌های استان یکی دیگر از کارهای بسیار مفید بوده و بازدهی بسیار جدی خواهد داشت، تصریح کرد: در دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان، احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد که با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، بالغ‌بر ۷۲۴ هزار هکتار تحت اجرای طرح‌های آبخیزداری قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه در سال گذشته به میزان ۴۰‌ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در نظر گرفته‌شده بود، افزود: این ‌میزان در سال جاری به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت که ۲۰ میلیارد تومان آن طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جنگل‌ها اختصاص یافت.

اجرای ۱۳۰ بند خاکی

استاندار سمنان بابیان اینکه اجرای ۱۳۰ بند خاکی ۲۰‌میلیون مترمکعب آب را در استان ذخیره کرده است، ابراز داشت: می‌توانیم با اجرای این طرح‌های کوچک، به موفقیت‌ها و گام‌های بزرگ و ماندگار دست‌یابیم.

آشناگر ضمن بیان اینکه احیاء قنوات یکی دیگر از برنامه‌هایی که باید به‌صورت ویژه‌بر آن‌ تمرکز داشته و اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شود، تصریح کرد: از ظرفیت و اعتبارات بسیج سازندگی می‌توان برای احیاء قنوات و اجرای این طرح‌ها به‌صورت مطلوب، استفاده کرد.

وی ضمن بیان اینکه مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های مرتبط با آب در استان سمنان می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد، افزود: استفاده از توان تشکل‌های کشاورزی و همچنین تجارب موفق استان‌هایی که در احیاء قنوات خاستگاه این موضوع هستند، می‌تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار تأثیرگذار باشد.

تعدیل آب کشاورزی بررسی می‌شود

استاندار سمنان بابیان اینکه از پروژه‌های کوچک آبی در این استان کویری باید حمایت کرد، ابراز داشت: در نگهداری پروژه‌ها در استان، متأسفانه هیچ ‌برنامه‌ای نداریم، در بحث پروژه‌های مرتبط با منابع آب به دلیل اینکه این منابع، منابع بسیار حیاتی هستند، باید برنامه‌های ویژه برای نگهداری آن‌ها داشته باشیم.

آشناگر در ادامه تصریح کرد: شهرداری‌ها مطلقاً بدون هماهنگی اجازه هیچ‌گونه عملیات عمرانی و تخلیه نخاله و زباله‌ها در محدوده سدها را ندارند.

وی افزود: بحث ضرایب تعدیل و نگرانی کشاورزان در این خصوص، با تشکیل کمیته‌ای با هماهنگی‌ معاونت عمرانی استاندار و با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و خانه کشاورز بررسی و رسیدگی خواهد شد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز