معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت خبر داد:

وجود ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی فعال در کشور

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۱۴:۰۰:۲۲
کد خبر: ۹۰۶۲۴۱
وجود ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی فعال در کشور
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی فعال در کشور وجود دارد که می توانند مسائل مهمی را در سامانه «تاپ» طرح کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ برات قبادیان پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم رونمایی از طرح ملی تاپ (توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این طرح عرضه محور است زیرا طی سالیان گذشته برای رفع نیاز تقاضاهای حوزه صنعت از خارج فناوری ها تامین شده بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تجهیزات و سامانه های پیشرفته نیاز صنعت نیز از خارج کشور وارد شده و موجب خروج ارز از کشور بود، گفت: این در حالی است که کشورمان مقام دوم دنیا را از لحاظ منابع انسانی مهندس و علوم پایه دارد اما به درستی از این ظرفیت استفاده نشده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در قالب طرح ملی تاپ نیازهای علمی و فناورانه از داخل کشور تامین می شود، گفت: در ایران ارتباط میان صنعت و دانشگاه از قبل مطرح بوده و اکنون برای انجام این مشارکت ها طرح تاپ و راهکاری آن تعریف شده است.

قبادیان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار  دانشجوی تحصیلات تکمیلی و دکترا در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: باید پایان نامه های این دانشجویان در جهت رفع نیازهای کشور نوشته و تنظیم شود و طرح تاپ فرصتی برای بهره وری از این مهم است.

وی با اشاره به حضور و ثبت نام فعالان مختلف اقتصادی از جمله واحدهای صنعتی، معدنی، تجاری و همچنین بنگاه های اقتصادی در طرح تاپ برای اعلام نیازهای خود، بیان کرد: در کنار آن نخبگان دانشگاهی و اساتید کشور این‌ نیازها را برآورده خواهند کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دانشجویان ارشد و دکترا در رساله های خود بر اساس تخصصی که دارند در طرح تاپ ورود می کند، افزود: در ادامه به بررسی نیازهای یک یا چند بنگاه اقتصادی می پردازند.

قبادیان گفت: با بررسی نیازها بعد از انتخاب دانشجو و راهنمایی استاد راهنما، مشاور و همچنین کمک آن بنگاه یا واحد صنعتی، طرح نهایی تحییق تعیین شده و آن‌فعال دانشگاهی در محل واحدهای صنعتی و بنگاهی به کار طراحی می پردازد، اینجا کاری با تکیه بر دانش داخلی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تا بدین لحظه بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ بنگاه اقتصادی کشور در سامانه تاپ ثبت نام کرده اند، افرود: بیش از ۸۵۰ پروژه توسط آنها طرح شده که باید نهایی شود، تا کنون ۲۷۰ مسئله نیز در این سامانه طرح شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری سامانه تاپ برای ثبت نام دانشگاهیان و پژوهشگران و اساتید نیز باز شده است، گفت: در ایران حداقل ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی فعال داریم که می توانند حجم زیادی مسئله در طرح تاپ برای دانشگاهیان مطرح کنند، ما نیاز به طرحی مدون، واقعی و اجرایی داریم که همان طرح تاپ است.

قبادیان با اشاره به اینکه طرح تاپ پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان و نخبگان برای ایجاد طرحی مدون دنبال شده است، تصریح کرد: استان البرز در کنار استان های مرکزی و اصفهان جزو سه استان برتر کشور در استقبال از طرح تاپ بوده است.

وی گفت: البرز در دیگر شاخص های ثبت نامی طرح تاپ از جمله تعداد پروژه های ثبت نامی و یا میزان‌ مسائل مطرح شده در سامانه تاپ اول است از طرفی تا یکماه قبل در بحث بنگاه های ثبت نامی نیز اول بوده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تبریک به فعالان اقتصادی البرز به دلیل استقبال خوب از طرح ملی تاپ، گفت: آنها درک کرده اند که این طرح با حداقل هزینه بیشترین آورده ها را برایشان به همراه خواهد داشت.

قبادیان ادامه داد: هدف اول طرح تاپ توانمندی سازی تولید و در کنار آن ورود دانشگاهیان و نخبگان به حوزه صنعت و فراهم کردن اشتغال برای آنها است، وقتی یک فرد دانشجو موجب سودآوری یک واحد صنعتی و یا بنگاه اقتصادی شود به یقین توسط آنجا جذب خواهد شد.

وی بیان کرد: در راستای طرح تاپ به یقین شاهد اشتغال زایی در حوزه های اقتصادی از جمله صنعت خواهیم بود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اینکه طرح تاپ چه اندازه فرصتی مناسبی برای واحدهای صنعتی است که از چرخه تولید خارج شده یا فعالیت آنها متوقف شده است، گفت: مرحله اول طرح به نفع بنگاه هایی است که درک کرده اند ادامه حیات آنها نیاز به وجود واحدهای آرندی دارد، یعنی باید اقتصاد دانش بنیان داشته باشند.

قبادیان تاکید کرد: در ادامه و بعد از مشخص شدن منافع طرح تاپ تمامی واحدهای صنعتی که فعالیت آنها متوقف شده، از چرخه خارج شده اند یا خیلی وضعیت خوبی ندارند، این‌طرح کمک شایان خواهد کرد.

 

نظر شما