روستاها از کانون های اصلی توسعه هستند

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۱۶:۴۴:۴۹
کد خبر: ۹۰۸۰۸۰
روستاها از کانون های اصلی توسعه هستند
استاندار آذربایجان غربی خواستار تشکیل شورای توسعه با مشارکت نخبگان و ریش سفیدان در روستاهای استان شد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، محمدمهدی شهریاری در همایش دهیاران و بخشداران استان که به مناسبت روز ملی روستا در محل استانداری برگزار شد، روستاها را از کانون های اصلی توسعه کشور عنوان کرد و گفت: با شناسایی ظرفیت ها و استفاده از توانمندی های روستایی می توان مسیر رشد و توسعه کشور را هموارتر نمود.

وی در ادامه از دهیاران استان خواست با تشکیل شورای توسعه روستا و استفاده از ظرفیت شوراها و نخبگان محلی، مسائل و مشکلات روستاها را پیگیری کنند.

شهریاری تاکید کرد: هر روستا برای خود یک ظرفیت خاص دارد که دهیاران باید با مشارکت مردم این ظرفیت ها را شناسایی و از آن ها در جهت پیشرفت و توسعه روستا استفاده کنند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به گردشگری روستایی نیز گفت: اکثر مناطق روستایی آذربایجان غربی دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری هستند که دهیاران می توانند با معرفی این جاذبه ها و ایجاد اقامت گاه های بوم گردی، گردشگری را در روستاهای خود رونق بخشند.

ارائه آموزش های لازم به روستاییان توسط دهیاران در بخش کشاورزی بویژه ترویج کشت های جایگزین و طریقه استفاده از روش های آبیاری نوین از دیگر تاکیدات مقام عالی استان در این همایش بود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر ضرورت تشویق کشاورزان نسبت به بیمه نمودن محصولات خود گفت: با بیمه محصولات کشاورزی، بخش زیادی از خسارت های ناشی از تغییرات آب و هوایی جبران و کشاورزان و باغداران کمتر دچار مشکل مالی می شوند.

شهریاری در ادامه از دهیاران خواست روستاییان را برای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تشویق نمایند.

وی اظهار کرد: روستاییان و عشایر می توانند با عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از مزایای مختلف این صندوق از جمله مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

مقام عالی استان استفاده از تسهیلات طرح های اشتغال زایی روستایی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: دهیاران می توانند با معرفی طرح از این تسهیلات بهره مند شوند.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در جهت توسعه روستاها اشاره کرد و گفت: علی رغم تمامی مسائل و مشکلات و محدودیت های مالی، بیشترین پروژه های گازرسانی، برق رسانی و آبرسانی روستایی در دولت های یازدهم و دوازدهم اجرا شده است.

شهریاری با بیان اینکه در هفته دولت سالجاری پروژه های آبرسانی روستایی به ارزش 350 میلیارد تومان در استان کلنگ زنی شد، افزود: در حوزه گازرسانی روستایی نیز میانگین برخورداری روستاهای استان تا دو سال آینده به بیش از 80 درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمام روستاهای بالای 10 خانوار در استان دارای برق هستند و برق رسانی به روستاهای زیر 10 خانوار نیز در دستور کار است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با تبیین شرایط حاکم بر کشور نیز گفت: بی تردید با هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری و با وحدت و همدلی مردم، از این شرایط دشوار نیز با سربلندی عبور خواهیم کرد.

شهریاری تاکید کرد: در برهه کنونی همه جریانات و گروه های سیاسی باید با درک شرایط، وحدت و همدلی را که رمز پیروزی در برابر دشمن است سرلوحه خود قرار دهند.

در پایان این همایش با اهدای لوح و هدایایی از بخشداران و دهیاران نمونه استان تجلیل بعمل آمد.

نظر شما