تجربه نخستین کشت زعفران در مهاباد

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۱:۳۳:۲۱
کد خبر: ۹۰۸۳۰۴
تجربه نخستین کشت زعفران در مهاباد
مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: برای نخستین بار ۲ نفر از کشاورزان این شهرستان کشت آزمایشی زعفران را در این شهرستان تجربه کردند.
به گزارش برنا آذربایجان غربی ، جعفر ایمانیان اظهار کرد: ۲ کشاورز در روستاهای خورخوره و تنگی‌بالکی بخش مرکزی این شهرستان برای نخستین بار زعفران را در بخشی از مزرعه خود کشت کردند.
وی اضافه کرد: این کشت به صورت آزمایشی و در سطح 7 هزار متر مربع انجام شده و در صورت بازده خوب، کشت آن در مقیاس‌های بزرگتری نیز صورت می‌گیرد.
ایمانیان افزود: این کشاورزان پیشرو با راهنمایی کارشناسان جهادکشاورزی پیاز زعفران را از استان‌های شرقی کشور تهیه کرده و در زمین زراعی خود بر اساس اصول و رعایت استانداردهای لازم در این زمینه کشت کردند.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه نیاز آبی کم زعفران و مشکل آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، کشاورزان برای کشت این محصول در این منطقه تمایل بیشتری پیدا کنند زیرا در صورتی که سطح مزارع زعفران در منطقه گسترش پیدا کرد، به دنبال آن صنایع پایین دستی آن نیز ایجاد خواهد شد.
ایمانیان بیان کرد: زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، علاوه بر سودآوری خوبی که برای کشاورزان دارد، می‌تواند پای دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به خود را به این منطقه باز کند و از طرفی دیگر وابستگی کشاورزی را به منابع آبی کاهش دهد.
وی اظهار کرد: نیاز آبی کم و تامین نیاز آبی آن با نزولات جوی، تداخل نداشتن نیاز آبی با سایر محصولات کشاورزی مرسوم در منطقه، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم (در زمان برداشت) و اقتصادی بودن آن از جمله مواردی است که می‌توان این محصول را جایگزین دیگر محصول‌های کشاوری پرآب‌بر کرد.
زعفران جزء گیاهان چندساله است که با استفاده پیاز گیاه رشد می‌کند و به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز