لردگان کجاست؟

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۳:۲۷:۱۰
کد خبر: ۹۰۸۴۱۲
لردگان کجاست؟
لُردِگان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ایران است. این شهر مرکز شهرستان لردگان بوده و در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده‌است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مردمان لردگان از لران بختیاری هستند. شهر لردگان مرکز شهرستان لردگان با هزار و هفتصد متر ارتفاع از سطح دریا در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، قرار گرفته‌است.

شهر لردگان در دشت نسبتاً مسطحی قرار دارد. این دشت حاصلخیز در میان رشته کوه زاگرس قرار دارد و با قله‌هایی همانند ریگ و آس جم احاطه می‌شود.اقلیم لردگان نیمه مرطوب گرم با زمستانهای نیمه سرد است.مردم لردگان زبان بختیاری ازشاخه زبان‌های لری سخن می‌گویند.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۴۰٬۵۲۸ نفر (در ۱۰٬۴۸۲ خانوار) بوده‌است. در استان چهارمحال و بختیاری پس از شهرکرد، شهر لردگان دارای بالاترین رشد جمعیتی شهرهای استان است به‌طوری‌که از روستایی کوچک با ۹۵۱ نفر جمعیت در سال ۱۳۳۵ به سومین شهر پرجمعیت استان با ۴۰۵۲۸ نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده‌است. در سالهای اخیر به دلایلی همانند مشکلات مربوط به کم‌آبی، نرخ مهاجرت از روستاهای اطراف به شهر به شدت افزایش یافته‌است و این باعث افزایش نرخ رشد جمعیت این شهر گردیده‌است.

جمعیت تاریخی
سال جمعیت ±%
۱۳۳۵ ۹۵۱ —    
۱۳۴۵ ۱٬۶۸۵ +۷۷٫۲٪
۱۳۵۵ ۵٬۵۱۲ +۲۲۷٫۱٪
۱۳۶۵ ۸٬۳۳۱ +۵۱٫۱٪
۱۳۷۵ ۱۶٬۹۴۰ +۱۰۳٫۳٪
۱۳۸۵ ۲۲٬۷۲۸ +۳۴٫۲٪
۱۳۹۰ ۳۵٬۲۷۶ +۵۵٫۲٪
۱۳۹۵ ۴۰٬۵۲۸ +۱۴٫۹٪
  • چشمه برم: جوشش چشمه برم در مرکز شهر لردگان گردشگاه با همین نام را به وجود آورده‌است. این چشمه پرآب علاوه بر تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی یکی از سرشاخه‌های کارون به‌شمار می‌آید.

        *از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به قالی بختیاری، گلیم، لباس‌های محلی، چنته، نقارا-بنه یا پسته وحشی، انواع لبنیات، گیاهان دارویی و برنج محلی اشاره کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز