رشد ۰.۹ درصدی مشارکت اقتصادی و رشد ۳.۵ درصدی اشتغال در آذربایجان غربی

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۱۴:۴۵:۲۹
کد خبر: ۹۰۹۰۶۳
رشد ۰.۹ درصدی مشارکت اقتصادی و رشد ۳.۵ درصدی اشتغال در آذربایجان غربی
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری آذربایجان غربی در تابستان امسال به نسبت سال ۹۷ از کاهش ۶.۳ درصدی برخوردار است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی؛ بر اساس آخرین نتایج اجرای طرح "نیروی کار فصل تابستان – ۱۳۹۸" منتشر شده توسط مرکز آمار ایران روند تغییرات در تعدادی از مهمترین شاخص های نیروی کار آذربایجان غربی و کشور (نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال) حاکی از روند رو به رشد شاخص اقتصادی و بهبود وضعیت بیکاری در استان است.

بر اساس این گزارش نرخ بیکاری آذربایجان غربی در تابستان سال ۹۷ در افراد ۱۵ سال و بیشتر ۱۵ درصد بوده که در تابستان سالجاری با کاهش ۶.۳ درصدی به ۸.۷ درصد رسیده است.

بر طبق این گزارش میانگین کاهش نرخ بیکاری کشوری در تابستان سالجاری در میانگین سنی ۱۵ سال و بیشتر ۱.۵ درصد و میانگین نرخ بیکاری نیز ۱۰.۵ درصد است که آمارها بیانگیر وضعیت مناسب استان در شاخص بیکاری در کشور است.

همچنین بر اساس این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی آذربایجان غربی از ۴۳.۵ درصد سال ۹۷ به ۴۴.۴ در تابستان ۹۸ رشد یافته است.

رشد ۰.۹ درصدی استان در این شاخص در حالی است که میانگین کشوری تغییر نیافته و وضعیت آذربایجان غربی در این شاخص نیز بیش از میانگین کشوری بوده است.

مرکز آمار همچنین در خصوص شاخص نسبت اشتغال نیز آورده است که آذربایجان غربی در این شاخص از رشد ۳.۵ درصدی در تابستان ۹۸ برخوردار است به نحوی که از ۳۷.۱ درصد تابستان ۹۷ به ۴۰.۶ درصد در سالجاری رشد یافته است.

میانگین رشد کشوری در نسبت اشتغال ۰.۷ درصد بوده در حالیکه رشد نسبت اشتغال آذربایجان غربی ۳.۵ درصد و بیش از میانگین کشوری بوده است.

با توجه به تعریف نسبت اشتغال که بیانگر نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار می باشد؛ این نسبت در فصل تابستان سال ۱۳۹۸ در استان آذربایجان غربی ۶.۴۰ درصد بوده که در مقایسه با میانگین کشوری ۵.۳۶ درصد، نشان دهنده بالاتر بودن تعداد شاغلین در استان به تعداد شاغلین در میانگین کشور می باشد.

 اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع های اساسی هر کشوری است، به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز