به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛

رویداد ملی ایده شو دریاچه ارومیه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۷:۴۵:۲۸
کد خبر: ۹۰۹۷۵۸
رویداد ملی ایده شو با موضوع کشاورزی مدرن و کاهش مصرف آب باهدف مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با معرفی تیم های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، این رویداد به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، مرکز رشد واحدهای فناور آذربایجان غربی و با مشارکت ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان و دانشگاه ارومیه با حضور معاون استاندار و مسئولان دانشگاهی و اجرایی آذربایجان غربی در مجتمع پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این مراسم گفت: جهاد دانشگاهی استان گام های ارزشمندی در جهت کیفی وعلمی اجرا کردن طرح های احیای دریاچه ارومیه برداشته است و درصدد تسری دادن یک گفتمان عمومی ملی با قالبی خلاقانه و علمی در قشرها و پایگاههای مختلف و متنوع جامعه برای تجمیع یک عزم همگانی در راستای تعمیق فرهنگ عام احیای دریاچه ارومیه است.

امین رستم زاده افزود: احیای دریاچه ارومیه یک دغدغه ملی علمی است و جهاد دانشگاهی استان با یک رسالت جهادی ورود جدی علمی و عملی به موضوع دارد و امید است با بستری که جهاد دانشگاهی استان با همکاری استانداری ،ستاداحیای دریاچه ارومیه و دانشگاه ارومیه فراهم کرده بتواند گام های کیفی ،علمی وعملیاتی را درجهت احیای دریاچه ارومیه بردارد.

رستم زاده با اشاره به اینکه امروزه وقتی از ثروت کشو های توسعه یافته سخن گفته می شود دیگر منابع طبیعی ملموس و وسعت کشورها رکن اصلی نیست تصریح کرد: امروزه دارایی و ثروت غیر ملموس تاثیر بی بدیلی در توسعه کشور ها در تمامی ابعاد دارد.

وی با تاکید به اینکه امروزه دانش، سرمایه اجتماعی وضریب کیفیت تفکر ، پردازش ذهن مردم مدیریت کیفی و توسعه کشورها را رقم می زند خاطرنشان کرد: امروزه جامعه ای پایا ،کار امد و مترقی تلقی می شود که نیروی انسانی کیفی، توانمند،حرفه ای ،ماهر ،خلاق وایده آفرین برای حوزه های مختلف کشور و دنیا داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی رسیدن به بالاترین کیفیت نیروی انسانی را نیازمند فراهم سازی بستر فرهنگی وفکری برای جوانان  و ازهمه مهمتر توسعه زیر ساخت های ذهنی جوانان دانست و اظهار کرد: باید دانشگاه ها دانشجویان و پژوهشگران را به شکل حرفه ای و تخصصی تر ایده آفرین و کار آفرین تربیت کنندچرا که تسریع و کیفیت بخشی از راهکارهای نهادینه سازی مهم است.

رستم زاده با اشاره به اینکه نوآوری و کار آفرینی در دانشگاه ها شکل می گیرد یاد آورشد: براساس اعلام موسسه جهانی توسعه کارآفرینی در سال ۲۰۱۸ رتبه ایران در شاخص  کارآفرینی در بین ۱۳۷ کشور رتبه ۷۲ بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خود ۱۳ رتبه ارتقا داشته است.

وی ادامه داد: شاخص های کار آفرینی براساس سلامت اکوسیستم کارافرینی هرکشور رتبه بندی می شوند ودر هر  اکوسیستم  زیر سیستم های که با هم وابسته،در تعامل و اثرگذار هستند وجود دارند و رهبران اجتماعی، مراکز رشد، دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و... از ذینفعان این اکوسیستم کارآفرینی هستند.

رستم زاده گفت:دانشگاههای نسل چهار بودجه دولتی و نفتی ندارند و شرکت های دانش بنیان منبع درآمد آنها هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان با بستر سازی و  برنامه ریزی و مدل ریزی مدیریتی دانشجویان را به یک فعال کارآفرین،عمل گرا ومنحصر به فرد تبدیل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان باید برای دانشگاه ها ثروت آفرینی و بودجه آوری کرده و دانشگاهها در اثر استراتژی توسعه ملزم به ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان هستند.

رستم زاده دانشگاه های نسل دوم به بالاتر را دانشگاه های در چارچوب حل خلاق،تحلیلی و تفکر نقادانه مسایل و چالش های استان و کشور دانست و اظهار کرد: دانشگاه های نسل چهارم با دانشگاه و دانشجویان که مسئولیت اجتماعی متعالی دارند در تعامل بوده و نقش کنش گر و هدایتگر را درجامعه دارند و در واقع دانشگاه حل مساله نامیده می شود و دغدغه اجتماعی انها بر دغدغه ارزش آفرینی و ثروت آفرینی می چربد.

وی یاد آور شد: براساس گزارش سازمان ملل متحد یک پنجم جمعیت جهان با چالش کم آبی مواجه بوده و مصرف  آب  جهانی دو برابر نرخ رشد جمعیت است بنابراین تا سال ۲۰۲۵ نیاز به  آب تصفیه شده از آب خانگی و صنعتی از میزان قابل عرضه ان عبور کرده و هزینه این کمبود و تامین آن بربخش کشاورزی تحمیل می شود لذا این تهدید موضوع ارزشمند و مناسب برای استارت آپهای حوزه آب تلقی می شود که فرصتهای بی بدیلی در ان نهفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به برنامه های جهاد دانشگاهی در سال گذشته اشاره و گفت: در سال گذشته ۶۳ برنامه کارآفرینانه ، نوآفرینانه واشتعال محور را طراحی و اجرا کردند که ۴هزار و۸۳۷ نفر با  ۱۳۶ هزار و ۸۷۳ نفربه ساعت از این برنامه ها بهره مند شدند.

وی در خاتمه اجرای استارت اپ نمک و آب را به ستاد احیا پیشنهاد کرد.

همچنین معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی در این مراسم جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی  را یک دانشگاه پژوهشگر محور و امین استانداری اعلام و افزود: در بحث فناوری و پروژه های عمرانی مشکلات عدیده ای داریم که نیاز است جهاد دانشگاهی به همراه استارت اپ ها که یک پایه فناوری  هستند این مشکلات را حل کنند.

پیمان آرامون با اشاره به اینکه تونل انتقال آب منطقه زاب تا اخر سال جاری افتتاح خواهد شد افزود: پروژه تونل انتقال آب منطقه زاب تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و سالانه ۶۰۰میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه انتقال خواهد داد.

آرامون با اشاره به اینکه از سال ۹۳ اعتبارات ریالی برای پروژه های احیای دریاچه ارومیه تخصیص پیدا کرده است اظهار کرد: تا سال ۹۶ تمامی پروژه های اجرایی در دریاچه ارومیه بحث تثبیت این دریاچه را در پیش داشت اما بعد از سال۹۶ با اجرای طرح های همچون لایروبی انهار، کنتورهای هوشمند و ساماندهی مناسب آب ها در جهت احیای دریاچه ارومیه گام برداشته ایم.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در آغاز سال جاری بیش از ۲۰۰میلی متر بارندگی در استان را شاهد بودیم تصریح کرد: به دلیل اقدامات وسیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه این بارش ها کمترین خسارت را برای استان به دنبال داشت‌.

وی با اشاره به اینکه در سال آبی ۹۷و۹۸ ارتفاع دریاچه ارومیه به ۱۰۳ متر رسیده است یادآورشد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه هزارو ۱۰۵ کیلومتر و میزان آرتمیا درهر لیتر ۲۹ عدد است که نشان از گذر ازدوره تثبیت دریاچه و رسیدن به مرحله احیای دریاچه ارومیه هستیم.

آرامون خاطرنشان کرد:  استانداری در سال جاری ۶ محور در بحث  پژوهش های فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه که مصوب کشوری است را تدوین و آماده همکاری با ایده های برتر در حوزه دریاچه ارومیه است.

عاقلی رئیس مرکز رشد واحد های فناورواحد نیز در این مراسم گفت: ۴۳ ایده برتر فناورانه به دبیرخانه رویداد ملی در راستای احیای دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی ارسال شده است.

وی افزود: رویداد ایده شو برگرفته از تئوری های علمی و با همکاری استانداری، ستاد احیای دریاچه ارومیه ودانشگاه ارومیه تشکیل و نهایتا ۴۳ ایده مورد تایید قرار گرفته و در پایان 9 ایده جهت ارائه در این رویداد مورد تایید قرار گرفت.

وی بااشاره به اینکه کاهش مصرف آب باهدف مدیریت مصرف آب در حوضه دریاچه از اهداف اصلی این رویداد است تصریح کرد: ایده های که مطابق با عنوان این رویداد نیستند نیز مورد حمایت شورای جهاد دانشگاهی قرار خواهند گرفت.

عاقلی باتاکید به اینکه تعامل افراد باهم باعث تولید ایده های خوب خواهند شد خاطرنشان کرد: نباید ایده های خوب و خلاقانه را در کتابخانه ها نگهداری کرد بلکه باید باید با تعامل ومشاوره تخصصی ایدهای ارزشمند را عملیاتی کرد.

وی یاد آور شد:  طراحان ایده های منتخب رویداد ایده شو باید با جدیت ایده های خود را تجاری سازی کنند تا خدمتی درجهت رشد منطقه و رفع مشکلات استان و دریاچه ارومیه انجام دهند.

رئیس مرکز رشد واحد های فناور واحد اظهار کرد: با کمبود اعتبارات در بخش اجرایی طرح های دانش بنیانی مواجهه هستیم که باید با عملیاتی کردن و به ثروت رساندن ایده ها این کمبود ها را برطرف کنیم.

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه همکاری تمامی اقشار جامعه برای احیای دریاچه ارومیه ضروری است اظهار کرد: در شرایط حاضر برای احیای دریاچه ارومیه به یک خیزش عمومی و  همکاری تمامی اقشار جامعه نیاز داریم.

وی بااشاره به اینکه سرمنشا تمامی ایده های خوب ،نیازهای استان و کشوراست خاطرنشان کرد: پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه آمادگی دارد برای کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ،ایده های کارساز را عملیاتی کند.

عباس پور یاد آور شد: مسئله کاهش  مصرف آب به ویژه در منطقه آذربایجان که حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، امری ضروری وجدی است.

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه ادامه داد: یک دستگاه پژوهشی سنجش تبخیر و تعرق با همکاری پژوهشکده و دانشگاه ارومیه و مشارکت فائو در اطراف دریاچه نصب شده تا ازاین طریق داده های را جهت کاهش مصرف آب همزمان با بالا بردن راندمان بدست آوریم.

 در این رویداد 9 ایده نهایی فناورانه ارائه شدند که بعد از داوری هیات داوران از صاحبان 5 ایده برگزیده با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی و حمایتی تقدیر شدند که به ترتیب برای ایده های برتر اول و دوم 400 میلیون ریال حمایت مالی و استقرار در مرکز رشد جهاد دانشگاهی و برای رتبه های سوم تا پنجم به ترتیب جوایز نقدی 3، 2 و یک میلیونی اهدا شد.

سلیمان حسین زاده با ارائه ایده   تولید پودر سوپرجاذب کشاورزی در جهت افزایش بهره وری آب آبیاری و کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی،  سجاد اصغری با ارائه ایده آبیاری کاملا هوشمند به کمک فناوری اینترنت اشیا،  بهمن  ابراهیمی ساعتلو با ارائه ایده سوپرجاذب های زیست تخریب پذیر قابل استفاده در کشاورزی، سید دانیال صید با ارائه ایده آبیاری هوشمند باغات و مزارع براساس نیاز واقعی گیاه به آب با سنجش دقیق رطوبت خاک (تنش خاک) و  کامران داوری نکوبا ارائه ایده مالچ چوب متشکل از ضایعات کشاورزی به ترتیب حائز رتبه های اول تا پنجم این رویداد شدند.

نظر شما