امروز رخ داد؛

بازدید استاندار گلستان از کارخانه های فرآوری ید در آق قلا

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۹:۵۸:۴۷
کد خبر: ۹۱۰۳۷۵
بازدید استاندار گلستان از کارخانه های فرآوری ید در آق قلا
در راستای بررسی موضوعات مربوط به فراوری ید در استان، استاندار گلستان از شرکت شورابه ید گلستان و کانسار خزر در شهرستان آق قلا بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ هادی حق شناس در حاشیه بازدید از شرکت شورابه ید گلستان ، مهمترین دغدغه دولت دوازدهم در استان را تحقق منویات رهبری و اشتغال پایدار برای جوانان بیان کرد و افزود: مهمترین اولویت دولت "تدبیر و امید" در استان گلستان، ایجاد و توسعه اشتغال پایدار با جذب و حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و تحقق شعار"رونق تولید" است.

استاندار گلستان افزود: امیدواریم با همدلی و تعامل مطلوب بین دستگاههای اجرایی،بستری برای جذب سرمایه گذاران فراهم شده و شاهد توسعه و رونق کسب و کار و اشتغال پایدار در خطه سرسبز گلستان قلا باشیم.

لازم به ذکر است شرکت "شورآبه ید گلستان" از واحدهای توسعه ای زیر مجموعه کانسار خزر(تنها تولید کننده ید کشور)بوده که در 27 کیلومتری شمال آق قلا و در نزدیکی مرز اینچه برون واقع است. این شرکت در سال 83 با هدف اکتشاف و استخراج ید در شمال استان گلستان تأسیس و تولید ید در معدن این شرکت از اواخر سال 87 آغاز شد. در این راستا پس از پایان عملیات اکتشاف،وجود ید در شورابه های محدوده اکتشافی به اثبات رسید و کارخانه ید در مساحتی افزون بر چهار هزار مترمربع احداث شد. واحد فرآوری شرکت"کانسار خزر"تنها واحد تولیدکننده ید کریستال در کشور،سالانه 130 تن ید تولید می کند.ید تولید شده در کارخانه این شرکت،علاوه بر تأمین نیاز داخلی،به چند کشور خارجی نیز صادر می شود.

حداقل 24 نوع ماده یددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی را می توان در صنایع داروسازی(مانند قرص های تیروئید)،صنایع پتروشیمی(به عنوان کاتالیزور)،ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی(کلیه ترکیبات یددار)عنوان کرد. این ماده معدنی در ساخت اسید استیک،کائوچو،رنگدانه ،مواد آلی،فیلم مدیا،تولید فلزات با خلوص بالا،مکمل غذایی،تایر اتومبیل،صنایع هوا فضا و الکترونیک به کار می رود.

این واحد تولیدی با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی بخش خصوصی راه اندازی شده و در حال حاضر 150 نفر در سه شیفت کاری،مشغول فعالیت هستند.

 

نظر شما