جزئیات کامل کشف میدان گازی جدید در کشور

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۸:۰۰:۲۵
کد خبر: ۹۱۱۱۵۵
جزئیات کامل کشف میدان گازی جدید در کشور
معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت جزئیات کشف میدان گازی جدید را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت در مراسم اعلام کشف میدان گازی جدید اظهار داشت: در مردادماه سال جاری کشف میدان گازی ارم توسط تیم فنی و کارشناسی مدیریت اکتشاف تأیید شد.

وی افزود: این میدان گازی جدید در فاصله 200 کیلومتری جنوب شیراز، 60 کیلومتری شمال عسلویه و 25 کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار دارد و از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس، دنگ و باغون که در سازندهای گنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول 50 کیلومتر و پهنای متوسط پنج کیلومتر را به وجود آورده، تشکیل شده است.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: پس از چندین سال تلاش‌های مجدانه کارشناسان مدیریت اکتشاف، احتمال وجود ذخایر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم مورد تایید واقع شده و به منظور شناخت دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی پروژه‌های لرزه‌نگاری، ثقل و مغناطیس‌سنجی در ناحیه اجرا و در نهایت اقدام به علامت‌گذاری محل چاه شد.

وی ادامه داد: عملیات ساخت جاده دسترسی به طول شش کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه انجام و سپس عملیات حفاری در تیرماه 1397 آغاز شد و پس از 9 ماه با عبور از لایه‌های رسوبی مشتمل بر سنگ آهک، دولومیت، شیل، مارون، گچ و ماسه سنگ در عمق 4632 متری به اتمام رسید.

دهقان با بیان اینکه "پس از اخذ و تفسیر نمونه‌های پتروفیزیکی و انجام لایه‌آزمایی وجود گاز طبیعی در سازندهای مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شد"، گفت: براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخزن بالغ بر 19 هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است که این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است.

وی افزود: نتایج آزمایشات نشان می‌دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه ای پی آی 49 و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر 800 پی پی ام و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی، سبک و شیرین با درجه‌ای پی آی معادل 50 و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر 45 پی پی ام است که نشان از یک گاز بسیار مرغوب است.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: همجواری میدان ارم با میادین گازی شانول و هما در نزدیکی پالایشگاه گاز پارسیان و وجود زیرساخت‌های مناسب سبب می‌شود توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید این میدان و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان مورد توجه قرار گیرد که از این مقدار گاز قبلا به میزان 3600 میلیارد فوت مکعب در قالب میدان گازی باغون اعلام کشف شده بود.

نظر شما