برنا گزارش می دهد ؛

دوچرخه سواری همگانی راهی به سوی شادابی و سلامتی عمومی / پیش به سوی عملی کردن شعار " هرلرستانی یک دوچرخه " / توسعه دوچرخه سواری همگانی مستلزم همکاری شهرداری ها است

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۳:۳۱:۲۱
کد خبر: ۹۱۴۳۶۱
دوچرخه سواری همگانی راهی به سوی شادابی و سلامتی عمومی  / پیش به سوی عملی کردن شعار  هرلرستانی یک دوچرخه  / توسعه دوچرخه سواری همگانی مستلزم همکاری شهرداری ها است
برخی از ورزش ها به خاطر برجسته بودن بعد همگانی در آنها نیازمند توجه ویژه وسرمایه گذاری بهینه از ناحیه مسئولین هستند.

خبرگزاری برنا لرستان -  گروه ورزشی: نهادینه کردن بعد همگانی برخی از ورزش ها در جامعه  از مهمترین سیاست های ورزشی دولت تدبیر وامید در راستای  ارتقا سلامتی وشادابی جامعه محسوب می شود و بی توجهی به آن وعدم تلاش مدیران استانی وشهرستانی در این جهت مسبب خلائی خواهد شد که می تواند پویایی وشادابی را از جامعه سلب کرده و حرکت و سلامتی مردم را نیز به خطر اندازد.

 مسلما برخی از ورزش ها به خاطر برجسته بودن بعد همگانی در آنها نیازمند توجه ویژه وسرمایه گذاری بهینه از ناحیه مسئولین  هستند تاحدی که  این ورزش ها به خاطر چند بعدی بودنشان می توانند بر حیات مادی ورونق جامعه نیز تاثیرگذار باشند .

 در این بین دوچرخه سواری از جمله رشته های ورزشی است که دارای ابعادگوناگونی ازجمله اقتصادی ، زیست محیطی ، سلامتی و بهداشت ، صنعتی ، حیطه قهرمانی ورقابتی ،همگانی و...است  واین مهم در کشور های پیشرفته  وصنعتی که به استفاده از این وسیله اهمیت وافر می دهند به عینه قابل لمس است به طوریکه امروزه  سرمایه گذاری روی دوچرخه ودوچرخه سواری در این کشور ها  با پیشرفت و توسعه آنها همسویی و هماهنگی کامل یافته است.

 می توان گفت این کشورها  البته در غرب که ظاهرا در  شاخص های کاملت وبهتری از حیث توسعه دموکراتیک  به سر می برند  توانسته اند با فرهنگ سازی ونهادینه کردن  فرهنگ دوچرخه سواری و تقویت بعد همگانی این ورزش زیبا در زیست روزمره  تحولی عمیق ایجاد کرده و در سطحی بالاترحیات عمومی را به استفاده از این وسیله سلامتی بخش  پیوند دهند و جنب وجوش دیگری  در جوامع پسا صنعتی خود به وجود آورند.

این تجربه مثبت در این جوامع مترقی  نشان می دهدسیاست گذاری های درست دولت ها  در همگانی کردن  این ورزش مهیج چه کارکرد قابل توجه ومثبتی  در جامعه می تواند داشته باشد .

 اخیرا در ایران نیزتلاش های موثری از طرف علاقه مندان به ورزش دوچرخه سواری وفعالان محیط زیستی صورت گرفته است  واین فعالان ورزشی – زیست محیطی توانسته اند با همکاری وتعامل بین برخی از دستگاه ها ازجمله شهرداری ها ، سازمان محیط زیست با ورزارت ورزش وجوانان وفدراسیون دوچرخه سواری بعد همگانی دوچرخه سواری را در استانها وشهرهای مختلف کشور ارتقا بخشند که اجرای طرح سه شنبه های بدون خودور از جمله این برنامه های موفق  است که شهرهای مختلف در حال پیوستن به  این طرح هستند.

بدون شک  هیئت های استانی دوچرخه سواری نقش موثر و سازنده ایی در این جهت ایفا می کنند وتعامل دستگاه ها با آنها می تواند بر سرعت کار بیافزاید آشکار است که   این فعالیت ها  در برگزاری همایشات منعکس می شودکه نقش پویایی در تثبیت فرهنگ دورخه سواری ایفا می کند.

 توجه به بعد همگانی با برگزاری همایشات عمومی دوچرخه سواری  علاوه برفرهنگسازی این وسیله در زیست روزمره مردم و ارتقا سلامت عمومی می تواند بر کشف استعداد های ورزشی در این رشته نیز کمک کند .

*اهمیت آموزش واستعدادیابی در قلمروهمایشات دوچرخه سواری  

به گفته یک  مربی دوچرخه سواری این حرکت باعث می شود که افراد مستعد از درون همایشات مختلف کشف وبه بعد قهرمانی سوق داده شوند .

 عباس ترک می افزاید : باید بتوانیم بعد همگانی دوچرخه سواری را توسعه دهیم  وخود همگانی کردن ورزش دوچرخه سواری نیز به آموزش های لازم نیاز دارد .

  او تصریح می کند: دربحث  آموزش دوچرخه سواری عمومی باید در همه رده های سنی دوچرخه در اختیار مردم قرار دهیم ودر این زمینه سرمایه گذاری کنیم .

  ترک در خصوص سطح همگانی شدن ورزش دوچرخه سواری در لرستان نیزمی گوید: خوشبختانه از معدود استان هایی هستیم که آموزش عمومی دوچرخه سواری را برای آقایان وبانوان در همه رده ها برگزار کرده ایم .

*پیش به سوی عملی کردن شعار " هرلرستانی یک دوچرخه "

 رییس هیئت دوچرخه سواری خرم آباد نقش همایشات عمومی را بسیار مهم ارزیابی می کند و یادآور می شود: برگزاری همایشات دوچرخه سواری به نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه سواری کمک کرده وباعث می شود تا این ورزش زیبا نیز عمومی شود .

  ترک می گوید : شعار ما درراستای همگانی کردن ورزش دوچرخه سواری "  هرلرستانی یک دوچرخه " است و هدف ما این است تا با این شعار بتوانیم دوچرخه سواری را که مکمل همه ورزش ها است در سطح استان نهادینه کرده و با همگانی کردن آن برسلامت عمومی در همه ابعاد بهداشتی وزیست محیطی و... تاثیربگذاریم.

این مربی دوچرخه سواری تاکید می کند: باید مسئولین لرستان در جهت عملی کردن شعار "هر لرستانی یک دوچرخه "  هیئت دوچرخه سواری استان را حمایت کنند.

*  گام های سازنده هیئت دوچرخه سواری لرستان

به نظر می رسد هیئت دوچرخه سواری لرستان گامهای سازنده ایی در این راستا برداشته است وبرگزاری همایشات متعدد و تلاش در جهت راه اندازی ایستگاه های دوچرخه سواری بدون حمایت دستگاه های دیگر وفقط به یمن تلاش های خود هیئت از شواهد این ادعا است .

رییس هیئت دوچرخه سواری لرستان از برگزاری 57 همایش دوچرخه سواری عمومی در سال 98 در سطح این استان خبر می دهد و می گوید: ما در لرستان به دنبال این هستیم تا ورزش دوچرخه سواری در سطح همه شهرستانهای استان همگانی شود .

*توسعه دوچرخه سواری همگانی مستلزم همکاری شهرداری ها است

 فرهاد دیناروند بیان می کند: همگانی شدن ورزش دوچرخه سواری مستلزم همکاری شهرداری های استان است که این همکاری در الیگودرز به خوبی انجام گرفته است .

 او می گوید: بحث سه شنبه های بدون خودرو که یک عنوان وسمبل برای توسعه ورزش دوچرخه سواری در بعد همگانی فرهنگ سازی شده است باید به همه روز های هفته اختصاص پیدا کند.

دیناروند اضافه می کند: وزارت کشور شهرداری ها را موظف کرده است تا نسبت به راه اندازی ایستگاه های دوچرخه سواری در سطح شهر ها اقدام کنند ولی در لرستان فقط شهرداری الیگودرزبه این موضوع ورود و اقدام کرده است ودر مرکز استان ودیگر شهرها هنوز همکاری لازم از طرف شهرداری ها  صورت نگرفته ودر خرم آباد نیزفقط توسط هیئت دوچرخه سواری این شهر ایستگاه دوچرخه سواری  راه اندازی شده است .

او با  انتقاد از عدم همکار ی شهرداری خرم آباد در این زمینه ، یادآور می شود:  درسطح شهرخرم آباد علی رغم پیگیری هایی که در گذشته داشته ایم سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری خرم آباد همکاری خوبی با هیئت استان نشان نداده  است ولی  انتظار داریم که این همکاری صورت بگیرد تا بتوانیم ایستگاه های دوچرخه سواری را در مرکز استان توسعه دهیم؛البته به دنبال برگزاری یک جلسه با مدیر عامل سازمان فرهنگی وورزشی هستیم ؛قبلا هم طی  یک جلسه با شهرداری خرم آباد  قرار بود در دونقطه یکی چهارباغ و دیگری پارک صخره ایی بحث توسعه ورزش همگانی دوچرخه سواری  با راه اندازی ایستگاه هایی در این دومنطقه  انجام گیرد تا با همکاری اداره کل ورزش وجوانان استان و همچنین  هیئت دوچرخه سواری از لحاظ فنی این موضوع  پیگیری شود .

*جهش خوب استان در توسعه دوچرخه سواری همگانی

 رییس هیئت دوچرخه سواری لرستان با بیان اینکه هیئت استان این ظرفیت را دارد که از لحاظ فنی ،طراحی واجرای  ایده توسعه دوچرخه سواری همگانی و راه اندازی ایستگاه ها به شهرداری ها مشاوره دهد،عنوان می کند: ورزش همگانی دوچرخه سواری در برخی از شهرهای لرستان ازجمله الیگودرز ، پلدختر ، دوره چگنی، الشترو  بروجرد  در طی سالهای اخیر همایش های خوبی برگزارشدکه بر فرهنگ سا زی دوچرخه سواری در این مناطق موثر بوده است و می توان اعتراف کرد همگانی شدن دوچرخه سواری در لرستان جهش های خوبی داشته است و در خرم آبادبه عنوان مرکز استان که باید این بعد نمود بیشتری داشته باشد نیز  به همت وتلاش های  هیئت خرم آباد فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته  به حدی که در طی این مدت بیشترین تعداد همایش ها در خرم آباد برگزار شده است  ولی  بازتاکید می کنم توسعه دوچرخه سواری همگانی مستلزم همکاری شهرداری ها ودیگر دستگاه های اجرایی مربوطه است و هیئت به تنهایی نمی تواندبار این موضوع مهم را بردوش کشد با این همه ما در هیئت استان تلاش های خود را در این راستا به کار خواهیم گرفتوآماده همه همکاری ها هستیم.

*مدیران لرستان دوچرخه سواری همگانی را جدی بگیرند

به هر روی ورزش های مختلفی هستند که بعد همگانی آنها هرکدام به نوبه خود می تواند بر ارتقا سلامتی و سطح بهداشت عمومی وفردی تاثیرگذار باشد ولی دوچرخه سواری دارای ویژگی های مهمتری نیز است و این ظرفیت را دارد که ابعادی چون زیست محیطی ،اقتصادی وبحث اشتغال زایی ،فنی ومکانیکی و....را نیز در بربگیرد و برحیات جامعه تاثیری چند بعدی بگذارد لذا توجه مسئولین ودستگاه های مختلف را می طلبد.

 می توان پذیرفت سیاست وزارت ورزش وجوانان در همگانی کردن ورزش ها درست وسازنده بوده و طی این مدت  موفق عمل کرده است  اما تا چه حد در لرستان دستگاه ها در این زمینه یاری گر وهمکار این سیاست بوده اند نیازمند توجه مدیریت ارشد استان وتاکید برضرورت همکاری این دستگاه ها از جمله شهرداری ها با داره کل ورزش وجوانان استان وهیئت دوچرخه سواری لرستان است.

 بدون شک همگانی کردن دوچرخه سواری در استانهای مختلف کشور از جمله مناطق کوهستانی چون لرستان که توپوگرافی خاصی در جهت نهادینه کردن این ورزش زیبا ومفرح دارد می تواند هم بر ارتقا سطح  سلامتی مردم این مناطق موثر شود ،هم بر وجوه زیست محیطی ، اقتصادی و صنعتی استان تاثیربگذارد وهمچنین  شاهراهی باشد در جهت جذب استعدادها وکشف آنها و هدایتشان به بعد قهرمانی این ورزش جهان شمول لذا بایدبا همت مدیران و مسئولین در پیوستن به این سیاست وزرات ورزش وجوانان  همه شهرها و مناطق لرستان با دوچرخه وهمگانی شدن دوچرخه سواری انس گیرند.

گزارش : رضا جودکی نژاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما