مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان:

ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت و آزاد استان افزایش یافته است / فعالیت ۹ شعبه ویژه محیط زیست در دادگستری های سطح استان

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۳:۴۲:۳۱
کد خبر: ۹۱۴۳۷۹
ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت و آزاد استان افزایش یافته است  / فعالیت ۹ شعبه ویژه محیط زیست در دادگستری های سطح استان
مهرداد فتحی بیرانوند گفت: تمام اقداماتی که به منظور احیاء تالاب بیشه دالان بروجرد انجام می شود با در نظر گرفتن معیشت پایدار جوامع محلی است.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ فتحی بیرانوند در نشست سمن های محیط زیستی شهرستان بروجردکه با محوریت  مسائل و چالشهای زیست محیطی این شهرستان برگزارشده بود ،اظهار کرد: چالشهای زیست محیطی که امروزه با آنها دست به گریبان هستیم بخاطر بی مهری هایی بوده که در گذشته نسبت به محیط زیست صورت گرفته و امروزه ما با خشم طبیعت روبرو هستیم ولی هنوز هم جای امیدواری هست، چون که آگاهی مردم نسبت به گذشته افزایش یافته و حساسیت و دغدغه آنها نسبت به مسائل زیست محیطی بالا رفته است و تجربه نشان داده هرکجا که مشارکت مردمی بوده و مردم پای کار بوده اند توانسه اند مشکلات را پشت سر بگذارند و نتایج خوبی بگیرند.

او  آموزش و فرهنگ سازی را کلید واژه حفاظت موثر از محیط زیست عنوان کردو افزود: مهمترین عامل در حفاظت از محیط زیست آموزش و ترویج فرهنگ زیست محیطی است و باید این فرهنگ به تمام اقشار مردم تسری پیدا کند تا تک تک افراد جامعه در قبال محیط زیست احساس مسئولیت کنند.

فتحی بیرانوند عوامل مختلفی همچون عدم رعایت حقابه ها، برداشت بی رویه آب، سد سازی های بدون مطالعه و نبود برنامه ریزی جهت مدیریت صحیح و اصولی تالابها را از اصلی ترین دلایل نابودی تالابها در کشور دانست.

اودرپاسخ به سوالی مربوط به اقدامات صورت گرفته در خصوص تالاب بیشه دالان بروجرد گفت: تالابها به عنوان یکی از مهمترین و موثرترین اکوسیستمها در جهت حفظ تنوع زیستی و تعدیل آب و هوا همواره مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست بوده و به همین منظور اداره کل حفاظت محیط زیست استان با انجام مطالعات مدون برای تالابهای استان به خصوص تالاب بیشه دالان بروجرد، تلاش برای واگذاری مالکیت اراضی تالاب بیشه دالان به محیط زیست، انجام طرح مدیریت زیست بومی تالابها و نیز احداث یک باب پاسگاه در این منطقه گامهای اولیه را در جهت احیاء این اکوسیستم منحصر به فرد برداشته است. 

فتحی بیرانوند  با اشاره به اهمیت رشته کوه گرین و تنوع زیستی این منطقه نیز گفت: امیدواریم با انجام مطالعات اولیه، اقدامات مناسبی در راستای حفاظت بهتر و موثر تر از این زیستگاه منحصر به فرد در قالب مناطق شکار و صید ممنوع و حفاظت شده صورت پذیرد.  

او با اشاره به نقش جوامع محلی در احیاء اکوسیستم های تالابی ،ادامه داد: تمام اقداماتی که به منظور احیاء تالاب بیشه دالان بروجرد انجام می شود با در نظر گرفتن معیشت پایدار جوامع محلی است.

فتحی بیرانوند خدمت به مردم را اصلی ترین وظیفه دستگاههای دولتی دانست و یادآورشد:  مردم ولی نعمتان مسئولان هستند و ما باید تمام توان خود را در خدمت رسانی بی منت به آنها بکار بندیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  ادامه داد:  با حمایت و همکاری دستگاه قضا در استان دارای 9 شعبه ویژه محیط زیست در دادگستری های سطح  استان میباشیم  که این امر در کنار ساخت حدود 11 پاسگاه محیط بانی و تلاش محیط بانان فداکار، ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت و آزاد استان را بطور چشمگیری افزایش داده است.

 

نظر شما