پاداش ۲۰۰ میلیونی برای افشاگران فساد!

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۱۹:۰۰:۴۹
کد خبر: ۹۱۴۹۵۱
پاداش ۲۰۰ میلیونی برای افشاگران فساد!
شورای شهر مشهد آیین نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری را تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ روز گذشته هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر برگزار شد و اعضا به بررسی و تصویب 10 دستور کار پرداختند و در مهم ترین مصوبه، آیین نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد را به تصویب رساندند. مصوبه ای که حمایت ها و پاداش هایی را برای افشاکنندگان فساد یا همان سوت زنان در نظر گرفته است و گامی جدی برای مقابله با فساد در مدیریت شهری خواهد بود. در بسیاری از کشورهای دنیا، برای حمایت از افشاگران فساد و تشویق آن ها، قوانینی با عنوان حمایت از سوت زنان فساد (یعنی اولین افرادی که گزارشی از یک فساد یا تخلف مالی ارائه می دهند) وجود دارد که طبق بررسی ها، بهترین ساز و کار مقابله با فساد و اختلاس است.

حمیدرضا موحدی زاده که در غیاب حیدری ریاست این جلسه را بر عهده داشت، در سخنانی ابتدا به به ماموریت اخیر خود در کشور ایتالیا و شهر تاریخی ماترا اشاره و اظهارکرد: «ماترا» در سال 2019 از طرف اتحادیه اروپا به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اروپایی شناخته شده و با توجه به انتخاب «مشهدمقدس» به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، با رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ایتالیا، به نمایندگی از مردم مشهد و استان برای گسترش همکاری‌ها به این کشور سفر کردیم. وی در ادامه به تشریح مناسبت های هفته جاری پرداخت و با تسلیت فرارسیدن دهه پایانی ماه صفر، رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) و امام‌رضا(ع)، گفت: رافت، مهربانی و فروتنی، ویژگی های بارز شخصیت پیامبر گرامی اسلام بود و از سوی دیگر امام‌حسن(ع) را هم می توان به عنوان نماد صلح، صفا و صمیمیت در بین مسلمانان دانست.  وی تصریح کرد: در ایتالیا بارها به تشریح شخصیت امام‌رضا(ع) پرداختم؛ شخصیتی که 12 قرن پیش، مناظره های مختلفی با نمایندگان ادیان الهی برگزار می‌کرده است. وی افزود: اگر به دنبال خشنودی امام‌رضا(ع) و قدم نهادن در مسیر سیر و سلوک رضوی هستیم، مشهدمقدس باید نمادی از همین آزاداندیشی باشد؛ برگزاری صرف مراسم بزرگداشت کافی نیست و وجه اصلی شخصیت ائمه (ع) نباید تحت‌الشعاع برخی حواشی غیرمستند قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز که به مناسبت هفته تربیت بدنی در صحن علنی شورا حضور یافته بود، در سخنانی گفت: حمایت های شورای پنجم شهر مشهد از ورزش همگانی و قهرمانی سبب شده روند رو به رشدی را شاهد باشیم، نشاط اجتماعی در سطح جامعه شکل گرفته است و مردم به تیم های شهر خود افتخار می‌کنند. فرزاد فتاحی با بیان این که بخشی از حمایت های شورای شهر و شهرداری از ورزش موجب شده 53 تیم در لیگ های مختلف از مشهد حضور داشته باشند، تصریح کرد: بدون شک حضور این تیم‌ها باعث ایجاد نشاط اجتماعی است.

تصویب آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی

شورا در ادامه وارد دستورکارهای خود شد و در اولین دستور کار، آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی به منظور حمایت، مشارکت و تجلیل از تیم‌ها، مجموعه‌ها و قهرمانان ورزشی را با قید دو فوریت به تصویب رساند.

دستور کار دوم نیز نام گذاری پنج میدان بی نام در منطقه سپاد مشهد بود که طبق مصوبه شورا، میدان اول به نام خیام نیشابوری، میدان دوم به نام عطار نیشابوری، میدان سوم به نام مولوی بلخی، میدان چهارم به نام شمس تبریزی و میدان پنجم به اسدی طوسی نام گذاری شد.

البته بررسی این لایحه با بحث هایی نیز همراه بود، بر اساس بند ششم این لایحه قرار بود میدان لاله در بولوار لادن به میدان آتش نشان تغییر نام دهد و به گفته  احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورا برای تغییر نام آن نظرسنجی شده که 66 درصد از اهالی با آن موافق بودند. گندمی نیز درباره تغییر نام میدان لاله به میدان آتش نشان گفت: من مخالف نیستم میدانی به نام آتش نشان نام گذاری شود ولی اهالی منطقه لادن با اسم میدان لاله خو گرفته اند. در نهایت قرار شد برای بند 6 ، لایحه ای دیگر برای تصویب به صحن علنی ارسال شود.

سوت زنان زیر چتر حمایتی مدیریت شهری

شورا در سومین دستور کار خود نیز لایحه آیین نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد را به تصویب رساند.

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا در حاشیه صحن علنی درباره جزئیات این آیین نامه گفت: یکی از گلایه های شهروندان در همه ادوار، فسادی بوده که در مجموعه شهرداری به ویژه در بخش  شهرسازی در قالب رشوه وجود داشته است، این آیین نامه یک حمایت از گزارشگر فساد را ایجاد می کند که هم کارش تسریع می شود و هم با گزارش فساد 20 درصد از منابع مکتسبه ای که ایجاد می شود به فردی که این فساد را گزارش کند، پرداخت می شود.  وی افزود: پیش بینی کردیم سقف این پاداش 200 میلیون تومان باشد، همچنین کارمندانی که فساد را گزارش کنند ضمن ارتقای شغلی، دو ماه حقوق و پاداش را به صورت کامل دریافت می کنند یا شهرداری تسهیلاتی  را در اختیار آن ها قرار می دهد. وی تصریح کرد: در بررسی هایی که داشتیم اولین شهرداری و شورای شهری  هستیم که  این آیین نامه را به تصویب رسانده است و سابقه دیگری پیدا نکردیم. وی افزود: بعد از این که ثبت فساد انجام می شود دبیرخانه به دو مرجع حراست و بازرسی، این گزارش را در قالب یک کد و نه نام اشخاص ارسال می کند، این گزارش محرمانه است و اگر صحت آن تایید شد، اعلام کننده از این حمایت ها برخوردار می شود، ما اصلا نمی دانیم چه کسی گزارش را مطرح می کند، برای ما موضوع مهم این است که گزارش ارسال شده را بررسی کنیم تا اگر فسادی رخ داده با آن برخورد شود. گندمی اظهار کرد: اگر پیمانکاران هم چنین مواردی را مشاهده  و اعلام کردند در واگذاری کارها بر اساس قانون برای آن ها تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد، پیمانکارانی هم که ثابت شود کار آن ها فرایند خلافی دارد، در فهرست سیاه قرار می گیرند و محرومیت برای آن ها در نظر گرفته می شود. وی با بیان این که دبیرخانه این موضوع در شورای شهر مستقر شده است، افزود: ریاست تیمی که در کمیسیون درباره گزارش های وصولی تصمیم می گیرد با شهردار است. وی در پاسخ به این سوال که اگر در فرایند بررسی گزارش، تخلف و فساد محرز شود آیا به دستگاه قضایی هم ارسال می شود، گفت: اگر تخلف و فساد فرد مشخص شد آن قسمت که مربوط به شهرداری است با آن برخورد  می شود و بحث اخراج و ارجاع به سیستم قضایی وجود دارد.

موحدی زاده نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این جلسه درباره این آیین نامه گفت: هدف از این آیین نامه، این است که اگر در جایی شهروندان احساس کنند فسادی در سیستم اداری وجود دارد بتوانند آن را به مراجع خاص گزارش کنند، ضمن این که گزارش ها باید مستند باشد چرا که اگر مستند  نباشد، طرف می تواند اعاده حیثیت کند و در آیین نامه  تمام نکات پیش بینی شده است.

معافیت خانواده شهدا و ایثارگران از هزینه های کفن و دفن

لایحه معافیت خانواده معزز شهدا و آزادگان، جانبازان و خانواده آن ها و رزمندگان از هزینه‌های دفن و کفن نیز در ادامه به تصویب شورا رسید. بر اساس این مصوبه «شهرداری مشهد مکلف است، در راستای اجرای جزء (۴) بند (ث) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به کفن و دفن والدین، همسران و فرزندان شهدا، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور شش‌ماه و بالاتر در جبهه، بدون دریافت بهای خدمات استفاده از سردخانه در روز اول، انتقال از داخل شهر به سالن‌های معراج، تدفین در قبور بلوک‌های عمومی یک یا دوطبقه، امور اداری و تشکیل پرونده، تغسیل و تدفین عمومی، تسطیح و بتن‌ریزی بلوک‌های عمومی و نگهداری و ترمیم‌ قبور به‌مدت ۳۳ سال، اقدام نماید.»

60 سفر رایگان در ماه برای معلولان

شورای شهر همچنین در دستور کار دیگری، لایحه ارائه خدمات حمل و نقل عمومی رایگان برای معلولان را تصویب کرد. بر این اساس «شهرداری مکلف است، در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، بند ۲۷ منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد، ایجاد رفاه برای معلولان جسمی حرکتی و تسهیل در ارائه خدمات حمل و نقل عمومی درون‌شهری به آن ها، برای هر فرد با معلولیت درجه شدید و خیلی شدید، تعداد ۶۰ سفر رایگان در هر ماه منظور نماید.»

مجوز واگذاری سهام سازمان مدیریت پسماند به سهامدار حقوقی طرف مشارکت شرکت پلیمر پلاست بارثاوا (شرکت چالشان شرق)، اطلاع‌رسانی عمومی مواد ۲۴ و ۲۵ دفترچه ضوابط محاسبات درآمدی، پرداخت هزینه ارائه خدمات حمل و نقل دانش آموزان استثنایی نیازمند، مجوز انعقاد قرارداد مشارکتی اجرای پروژه توحید، مجوز انعقاد قرارداد مشارکتی پروژه ابرار ۴ و اصلاح بند ۱-۳ ماده ۳ صلح نامه پروژه مشارکتی حریر، از دیگر مصوبات این جلسه شورای شهر مشهد بود.

 

نظر شما