معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی:

فرهیختگان در نمایشگاه کتاب مشهد حضور پررنگ‌تری داشته باشند

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۱۳:۳۱:۰۳
کد خبر: ۹۱۵۴۴۳
فرهیختگان در نمایشگاه کتاب مشهد حضور پررنگ‌تری داشته باشند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: فرهیختگان و نخبگان فرهنگی در نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد حضور پررنگ تری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حسن جعفری در نشست شورای سیاستگذاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد که در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: در همه ادیان و دوره های تاریخی به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه شده اما در دین مبین اسلام به شکل ویژه تری به مبحث کتاب پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم امانت پیامبر اسلام برای مسلمانان است، افزود: در قرآن کریم 155 بار از«کتاب» و 582 بار از «علم» نام برده شده است تا اهمیت کتابخوانی و علم نشان داده شود لذا انتظار می رود تمامی امکانات برای گسترش فرهنگ کتابخوانی به کار گرفته شود.

جعفری با اشاره به اینکه متاسفانه حوزه کتابداری و کتابخوانی مورد کم توجهی واقع شده است، تصریح کرد: سرانه مطالعه در کشور کوتاه و مایوس کننده است و علاوه بر این، با کمبود 11 هزار کتابخانه هم در سراسر کشور مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب، امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی است، تاکید کرد: متاسفانه به این واجب دینی کمتر پرداخته شده است و از طرفی با توجه به محدودیت ها در حوزه بودجه، دولت نمی تواند به تنهایی این فرهنگ را رواج دهد بلکه انتظار است این فرهنگ از خانواده شروع شود و از طریق حوزه های دانش آموزی و دانشجویی ترویج پیدا کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: فرهنگ «هدیه کتاب» در یک دهه پیش بسیار پررنگ بود و امروز این فرهنگ جای خود را به قاب ها و تندیس ها داده است، لذا باید تغییر نگرش جدی رخ دهد.

جعفری با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی از سوی رسانه ها و صدا وسیما، خاطرنشان کرد: انتظار این است که بتوانیم با تبلیغات، در سبد هزینه خانوارهای ایرانی «کتاب» را قرار دهیم چراکه در سطح جهانی این مهم دیده شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به در پیش بودن بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد گفت: فرهیختگان و نخبگان فرهنگی در نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد حضور پررنگ تری داشته باشند، همچنین در این دوره به حوزه کودک، نوجوان و خانواده که پایه های اصلی حوزه فرهنگی هستند، توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی بیان اینکه در امسال نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد برای ناشنوایان امکاناتی فراهم شده است، اظهار کرد: خراسان رضوی پایتخت فرهنگی و معنوی جهان اسلام است و در حوزه علم و نخبگی دارای افتخارات بسیاری است بنابر این انتظار می رود این نمایشگاه در سایر شهرهای استان هم برگزار شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در این نمایشگاه باید به شکل ویژه ای به حوزه فضای مجازی و کتاب های دیجیتال پرداخته شود چراکه ضرورت دارد خود را با علم و فناوری روز هماهنگ کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این جلسه اظهار کرد: بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب از هشتم تا پانزدهم آبان ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی مشهد از ساعت 15 الی 21 و در روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح الی 21 برگزار می شود.

جعفر مروارید افزود: تا امروز 700 ناشر برای حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد ثبت نام کرده اند، همچنین وسعت پیش بینی شده برای نمایشگاه 20 هزار متر مربع و بیش از 1000 غرفه در قالب 10 سالن نمایشگاهی است.

وی تاکید کرد: بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی» کار خود را آغاز خواهد کرد چراکه امروز توسعه اقتصادی متوازن در بستر توسعه فرهنگی محقق می شود و کتاب بهترین پیشران و انگیزه برای سیاستگذاری های رونق تولید و توسعه اقتصادی خواهد بود.

گفتنی است، در پایان این نشست، پوستر بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد رونمایی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز