دادستان قزوین:

قصور دستگاه‌ها در مقابله با حوادث بارش‌های پاییزی اصلا پذیرفتنی نیست

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۱۱:۳۲:۲۶
کد خبر: ۹۱۶۴۱۴
قصور دستگاه‌ها در مقابله با حوادث بارش‌های پاییزی اصلا پذیرفتنی نیست
دادستان قزوین درباره حوادث ناشی از باران‌های پاییزی و تداوم فعالیت سامانه بارشی هشدار داد و گفت: قصور دستگاه‌ها در این زمینه پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد قاسمی روز شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: نگاه دستگاه قضایی در موضوعات گوناگون پیشگیرانه است و این نگاه باید در همه دستگاه‌ها تقویت شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که پیشگیری از وقوع جرم تنها وظیفه دستگاه قضایی نیست و همه دستگاه ها باید این امر ضروری را وظیفه خود بدانند.

قاسمی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید با توجه به استمرار باران‌های پاییزی، آمادگی‌های لازم را داشته باشند، گفت: در آغاز سال جاری بارش باران‌های بهاری، موجب وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در بسیاری از استان های کشور شد و خسارت های جانی و مالی سنگین و گاهی جبران ناپذیری را به بار آورد.

وی افزود: بخشی از حوادث گذشته به دلیل سوء مدیریت، فقدان آینده نگری و آمادگی لازم در مواقع بحرانی از سوی دستگاه‌های مختلف و بخشی دیگر به خاطر بی احتیاطی، سهل انگاری و رعایت نکردن هشدارها و نکات ایمنی از سوی شهروندان به وقوع پیوست.

این مسئول گفت:این تجربه تلخ، درس‌های بزرگ و ارزشمندی را به مسئولان و دستگاه‌ها و عامه مردم داد تا از آنها به خوبی بهره گرفته و جلوی تکرار حوادث تلخ و ناگوار را بگیرند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه حوادث ناشی از بلایای طبیعی قابل پیش بینی نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام کارشناسان هواشناسی مبنی بر استقرار سامانه بارشی و تداوم این بارش‌ها در پاییز سال جاری، همه دستگاه و اعضای ستاد بحران استان به خصوص مجموعه مدیریت شهری و اداره آب منطقه ای باید آمادگی لازم را برای مقابله با آسیب‌های اینگونه حوادث طبیعی داشته باشند.

 وی گفت: قصور، سهل انگاری و سوء مدیریت دستگاه‌ها در این زمینه قابل قبول نخواهد بود و چنانچه خسارتی به مردم و بیت المال وارد شود باید مدیران دستگاه‌ها پاسخگو باشند.

این مقام قضایی استان ادامه داد: اداره آب منطقه ای استان باید موانعی که در مسیر عبور آب قرار دارد و موجب طغیان رودخانه‌های استان می‌شود را شناسایی و در راستای وظایف قانونی خود نسبت به رفع موانع اقدام کند.

قاسمی افزود: با توجه به بارش‌های چند روز گذشته در استان شاهد آب گرفتگی برخی خیابان‌ها و معابر شهری بودیم که مجموعه مدیریت شهری باید چاره ای در این زمینه بیندیشد زیرا برخی آب‌روهای شهری توانایی عبور این حجم از آب را نداشته یا برای عبور آب پاکسازی نشده اند.

دادستان قزوین تاکید کرد: مردم اگر می‌خواهند متحمل خسارت‌های گوناگون نشوند، باید هشدارها را جدی بگیرند و از ساخت و ساز، کشاورزی و استقرار در مسیر رودخانه ها جدا خودداری کنند.

این مقام قضایی استان گفت: نهادهای متولی امر فرهنگ به خصوص صداوسیما و سایر رسانه‌های جمعی نیز در خصوص وقوع این گونه حوادث و آسیب‌های ناشی از آن باید ورود جدی تری داشته و فرهنگ سازی نمایند.

 

نظر شما