مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران:

کمک های بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه بسیار ناچیز است

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۱۶:۰۰:۳۵
کد خبر: ۹۲۱۷۹۳
کمک های بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه بسیار ناچیز است
مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به ناچیز بودن کمک بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: تنها دولت ژاپن در این زمینه همکاری داشته و از سال ۱۳۹۳ تا امسال نزدیک به یک میلیون دلار کمک ارزی به صورت سالانه برای احیای دریاچه ارومیه پرداخت کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «علی ارواحی» روز شنبه با اشاره به دریافت نزدیک به ۶ میلیون دلار کمک ارزی از دولت ژاپن پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، افزود: این کمک بین‌المللی در مقایسه با هزینه‌های چند هزار میلیاردی دولت دکتر روحانی بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: کمک ارزی دولت ژاپن به احیای دریاچه ارومیه نیز پس از دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران با مسئولان ارشد این کشور تحقق یافت.

وی در رابطه با نحوه هزینه‌کرد کمک‌های ارزی برای احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: این اعتبار در چهار محور مدیریت پایدار آب و خاک، توانمندسازی اقتصادی جوامع ملی، تداوم مدیریت زیست‌بومی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری و استفاده از تجربه احیا در سایر مناطق کشور هزینه می‌شود.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اجرای طرح‌ها در ۱۵۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح‌های سه ساله جلب مشارکت مردمی در امر احیای دریاچه است.

«ارواحی» همچنین از اجرای طرح معیشت پایدار در ۳۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار داشت: تعریف مشاغل جایگزین، آموزش، ایجاد صندوق‌های زنان روستایی، مشارکت مبنی بر دانش محلی با رویکرد توسعه مشارکتی از جمله برنامه‎هایی است که در این روستاها اجرا می شود.

وی توانمندسازی اقتصادی کشاورزان، ایجاد سامانه ارزیابی آسیب پذیری تالاب‌ها و سامانه پایش آنلاین را از دیگر اقدامات برای کمک به احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز