جزییات کامل تفاوت های طرح مسکن ملی با طرح مسکن مهر

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۲۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۹۲۱۹۰۶
جزییات کامل تفاوت های طرح مسکن ملی با طرح مسکن مهر
دولت قصد دارد در دو سال برنامه تنظیم مسکن مدنظرش را اجرایی کند و بر این اساس در مرحله اول طرح مسکن قرار است 180 هزار واحد از 400 هزار واحد مصوب شده در این طرح به متقاضیان داده شود. متقاضیانی که برای ثبت نام تنها لازم است 30 تا 50 میلیون سپرده گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ خانه‌دار کردن ۲ دهک ضعیف جامعه با واگذاری زمین‌های ۹۹ساله اصلی ترین هدف طرح ملی مسکن عنوان شده است. طرحی که چندی پیش رئیس جمهور آن را مطرح و حالا اجرایی شده است. 

مشمولان این طرح می توانند به سامانه ثبت نام طرح ملی مسکن رفته و ثبت نام کنند. اما طرح ملی مسکن دقیقا چیست؟

طرح ملی مسکن از شهریور سال جاری ابتدا به صورت آزمایشی در استان کرمان اجرایی شد و حالا قرار است در تمام کشور اجرایی شود. در این طرح مقرر شده تا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساختن یک صد هزار واحد مسکونی را به عهده گرفته و وامی نیز برای متقاضیان این واحدهای مسکونی در نظر بگیرد. در واقع این طرح در نظر دارد  400 هزار واحد مسکونی ایجاد کند  که نیمی از آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی خواهد بود. بر اساس این طرح 100 هزار واحد هم در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته خواهد شد.

سرپرست معاون مسکن و ساختمان با اشاره به مشارکت بخش خصوصی اظهار کرده بود در شیوه مشارکتی نیز بیشترین سهم به سازنده تعلق می‌گیرد و در این بخش سهم دولت کمتر از 25 درصد است و این بخش، سهم ناچیزی را در تولید مسکن به خود تخصیص داده است.

دولت قصد دارد در دو سال برنامه تنظیم مسکن مدنظرش را اجرایی کند. بر این اساس در مرحله اول طرح مسکن قرار است 180 هزار واحد از 400 هزار واحد مصوب شده در این طرح به متقاضیان داده شود. متقاضیانی که برای ثبت نام تنها لازم است 30 تا 50 میلیون سپرده گذاری کنند.

آن طور که جواد حق شناس، معاون بنیاد مسکن می گوید دولت در نظر دارد تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن برای اقشار ضعیف بسازد. او همچنین اظهار کرده آن‌هایی که خودشان زمین دارند می‌توانند به صورت انفرادی تسهیلات بگیرند و شروع به ساخت خانه کنند.

سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان و گلستان  10 استانی هستند که ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن در آن انجام می‌شود.

آیا طرح مسکن ملی ادامه همان طرح مسکن مهر است؟

از همان ابتدا که دولت سخن از طرج جدید مسکن ملی به میان آورد بسیاری از منتقدان نسبت به شباهت این طرح به مسکن مهر مردد بودند. مسکن مهری که این دولت از ابتدا تاکنون از نقد تند و تیز آن دریغ نکرده است.

با این حال همه تلاش دولت این است تا طرح مسکن ملی هیچ شباهتی با مسکن مهر که این روزها مردم نسبت به آن حس مثبتی ندارند نداشته باشد. یکی از مهم ترین ایراداتی که مردم به مسکن مهر وارد می کنند این است که از اراضی و خارج از شهرها استفاده شد که ایبدا امکانات و تأسیسات زیرساختی حداقلی را هم نداشت. طبیعی است در چنین شرایطی  هزینه‌های سنگین ایجاد راه و زیرساخت‌های اصلی، امکانات رفاهی و ... بر روی دوش دولت می ماند.

یکی از اختلافات دیگر این دو طرح این است که دیگر ساختمان ها، بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه ساخته نخواهد شد. تعداد طبقات طرح مسکن ملی در نهایت ۷ طبقه خواهد بود. زمان ساخت واحدهای جدید در این طرح دو سال برآورد شده است و چنانچه توان عملیاتی کردن این وعده وجود داشته باشد سرنوشت طرح مسکن ملی به مسکن مهر دچار نخواهد شد.

متقاضیان ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن می توانند با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir شروط نام‌نویسی را مطالعه کنند

 

نظر شما