توقف رهاسازی آب سد شیرین‌دره مانه و سملقان

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۱۸:۰۲:۲۲
کد خبر: ۹۲۳۵۰۷
توقف رهاسازی آب سد شیرین‌دره مانه و سملقان
رهاسازی آب سد شیرین‌دره شهرستان مانه و سملقان، که ۱۰ روز پیش آغاز شده بود، برای همکاری با پنبه‌کاران منطقه و فراهم ساختن زمینه تردد آسان آنان برای برداشت محصول، پیش از موعد مقرر متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی روز سه شنبه گفت: آب سد شیرین دره، دوازدهم آبانماه جاری آغاز شد که قرار بود به مدت ۲ هفته ادامه داشته باشد اما به علت مشکلاتی که برای کشاورزان پنبه‌کار منطقه ایجاد کرده بود،  تخلیه آب سد بر خلاف برنامه ریزی اولیه، متوقف شد.

وحید واسطه با اشاره به آغاز فعالیت کشاورزان برای برداشت محصول پنبه از کشتزارها، اظهار داشت: رهاسازی آب از سد، سبب بروز مشکلاتی برای کشاورزان برای گذشتن از رودخانه می شد، به همین علت، تخلیه آب دریاچه سد به مدت چند روز معلق شد تا پس از برداشت پنبه، از سر گرفته شود.  

وی با اشاره به اینکه پیش بینی شده بود تا در مدت دو هفته،  چهار تا پنج میلیون مترمکعب آب سد شیرین دره تخلیه شود، افزود: قرار است رهاسازی آب سد، برای تخلیه این حجم آب از هفته آینده مجددا آغاز شود.  

شهرستان مانه و سملقان با پنج‌ هزار و ۸۰۰ هکتار پنبه‌زار، قطب تولید این محصول در استان خراسان شمالی است و پیش بینی شده امسال ۲۱ هزار تن وش پنبه در این شهرستان برداشت شود.

بر اساس این گزارش، سد شیرین دره، ۶۱ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که اکنون ۵۲ میلیون مترمکعب آب در دریاچه آن، ذخیره شده است.

رهاسازی آب سد، با هدف ظرفیت سازی برای ورود سیلاب پاییزه و نیز مهار سیلاب های احتمالی ناشی از بارش های پیش رو انجام می شود، از سویی رهاسازی و تخلیه آب سد، سبب بهبود کیفیت آب مخزن سد می شود و با این اقدام، بخشی از گل و لای انباشته شده در دریاچه آن نیز تخلیه می شود.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رود شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

اواخر مهرماه امسال نیز بخشی از آب سد شیرین دره، به مدت دو روز، رها شده بود.  

سد شیرین دره، در سال ۸۴ با ظرفیت ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به ۶۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این سد علاوه بر تامین آب کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب آشامیدنی شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.

واسطه در بخش دیگر سخنان خود گفت: اکنون رهاسازی آب سد بیدواز در اسفراین و چندیر در شهرستان راز و جرگلان، در حال انجام است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه آب این سدها با دبی ۵۰۰ لیتر بر ثانیه تخلیه می شود اظهار داشت: رهاسازی از آب سد چندیر و بیدواز، با هدف ظرفیت سازی برای مهار سیلاب ها و تا رسیدن به تراز ایمنی ادامه دارد.  

اکنون هفت سد با حجم ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی ۲۲ هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کنند.

 

نظر شما