استاندار یزد:

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، بخشی از معضل بیکاری را حل می‌کند

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۱۲:۱۰:۱۳
کد خبر: ۹۲۵۶۱۹
هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، بخشی از معضل بیکاری را حل می‌کند
استاندار یزد گفت: رشته‌های تحصیلی در هنرستان‌های استان کاملا منطبق بر بازار اشتغال است و ما اگر بخواهیم برخی از مشکلاتی که امروز در حوزه اشتغال با آن مواجه هستیم را حل کنیم باید به هدایت تحصیلی دانش آموزان دقت کرده و آن را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "محمدعلی طالبی" روز دوشنبه در شورای آموزش و پرورش استان یزد افزود: فرهنگ سازی لازم در جامعه برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان انجام نشده است البته نگاه‌ها نسبت به گذشته کمی تغییر یافته اما هنوز نیاز به فرهنگ سازی است.

استاندار یزد ادامه داد: الان وضعیت بیکاری استان به گونه‌ای است که بیشتر دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته های مختلف بیکار هستند و بازار کار  استان منطبق با رشته تحصیلی آنها نیست از آن طرف خیلی کارخانجات، واحد اقتصادی و حتی خدماتی نیازمند نیروی کار هستند که از نیروهای غیربومی و اتباع بیگانه استفاده می کنند که ما باید برای رفع مشکل بیکاری در استان به صورت جدی تر وارد بحث هنرسنان شویم  و آن را در اولویت قرار دهیم.

وی با اشاره به بهره مندی از ظرفیت‌های خیرین ، واحدهای صنعتی و معدنی در بحث هنرستانها افزود:باید یک طرح جامع در ابعاد مختلف در زمینه  هنرستان‌ها در استان تهیه شود که این یک کار بسیار ارزشمند است.

طالبی بر تبلیغ و آگاه سازی آحاد جامعه مخصوصا در بین خانواده ها در زمینه هنرستان‌ها تاکید کرد و گفت: امروزه، دانش آموزان باید به سمت رشته های مهارتی بروند زیرا پس از فارغ التحصیلی کمتر دچار پدیده بیکاری خواهند شد. 

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید همواره برای دانش آموزان و خانواده‌ها نشست مشاوره تحصیلی برگزار کند تا آنان به اهمیت مهارت آموزی شناخت لازم را پیدا کنند. 

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد هم در این نشست  گفت: بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه ، حدود ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه باید در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار دانش تحصیل کنند.

 

عباسعلی دانافر افزود: اکنون ۳۸ درصد از دانش آموزان استان در هنرستان‌های تحصیل می کنند که این رقم در کشور ۳۷ درصد است.

وی تصریح کرد: بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بیکار هستند و مهارت ندارند بنابراین برای مهارت آموزی و رفع بیکاری باید دانش آموزان به سمت و سوی هنرستان‌ها سوق دهیم.

دانافر با بیان اینکه در سند تحول آموزش و پرورش بر مهارت افزایی دانش آموزان تاکید شده است گفت: اکنون طرح هر دانش آموز یک مهارت با هدف توانمند سازی دانش آموزان در استان در حال اجراست.

وی خاطر نشان کرد: هنرستان‌های استان با یکسری از چالش‌ها چون نبود فضاهای موجود، فرسوده بودن تجهیزات و کمبود نیروی انسانی روبرو هستند به طوریکه قدمت برخی هنرستانهای استان بسیار بالا است .

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم گفت: خوشبختانه نگاه خانواده ها به هنرستانها نسبت به گذشته تغییر کرده است .

علی کارآموز تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در هنرستان‌های استان را ۱۶ هزار و ۲۷۴ نفر بیان کرد و افزود: این تعداد در ۸۳ هنرستان در شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای  تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه نخستین هنرستان در استان در سال ۱۳۳۵ به بهره برداری رسید اظهار داشت: اغلب دانش اموزان هنرستانی جذب بازار کار می شوند و از یک مهارت برخوردار هستند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات هنرستان‌های استان گفت: بسیاری از طرح‌های عمرانی هنرستانها سالهاست که نیمه تمام مانده اند و بسیاری از تجهیزات هم فرسوده هستند که نیاز به بازسازی دارند.

کارآموز خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکلات نیاز به اعتبار داریم .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز