اصلا اجازه نمی‌دهیم افزایش قیمت بنزین ثبات بازار را به هم بزند

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۲۰:۰۰:۱۶
کد خبر: ۹۲۵۶۷۶
اصلا اجازه نمی‌دهیم افزایش قیمت بنزین ثبات بازار را به هم بزند
مهمترین دغدغه مردم در روزهای پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، افزایش قیمت کالا و خدمات است، مسئولین کردستان اطمینان خاطر دادند ثبات بازار در این شرایط به هم نمی‌خورد و با نظارت دقیق اجازه افزایش قیمت کالا را شاهد نخواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوای سه گانه از ۲۴ آبان به اجرا در آمد، طرحی که بر اساس آن بنزین سهمیه‌ای با قیمت لیتری یک هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و نرخ آزاد آن نیز سه هزار تومان خواهد بود.

این خبر دغدغه و نگرانی‌هایی در بین مردم ایجاد کرد که مهمترین بخش آن به افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات است آنان این تجربه را در افزایش قیمت سوخت در سال‌های گذشته داشته‌اند.

حالا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اطمینان خاطر می‌گوید: اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن باعث گرانی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم نمی‌شود و در صورت مشاهده گرانی خودسرانه با محتکران و متخلفان برابر قانون برخورد جدی خواهیم کرد.

محمد دره وزمی روز دوشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت: افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیمی بر قیمت کالا و خدمات نخواهد داشت اما در این میان برخی اصناف به دنبال سوء استفاده هستند که بشدت با آنان برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگروره تنظیم بازار با نظارت مستمر از افزایش قیمت ها جلوگیری می کند، افزود: همه تلاش خود را برای ثبات بازار به کار گرفته ایم و اجازه نمی دهیم برخی با سوء استفاده از شرایط مردم را دچار مشکل کنند.

دره وزمی با بیان اینکه از روز جمعه بسیج عمومی امکانات سازمان صمت استان برای کمک به نظارت بر بازار بسیج شده است، تاکید کرد: گروه‌های گشت و بازرسی در ۲ شیفت کاری تا ساعت ۲۰ هر شب فعالیت دارند و گشت‌های مشترک نیز آنها را همراهی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات بازرسی باید بازدارنده باشد، یادآور شد: رسیدگی در کمترین مدت زمانی به پرونده های تخلفاتی می تواند اثر بازدارندگی آن را تقویت و آثار آن را برای مردم ملموس کند.

رئیس سازمان صمت استان از مردم خواست تا افزیش خودسرانه قیمت کالا و خدمات را با سامانه های ۱۲۴ و یا ۱۳۵ اطلاع دهند.

دره وزمی با تاکید بر اینکه کالای اساسی به وفور در استان موجود است و مشکلی برای تامین آن نداریم، اضافه کرد: ۷۰ هزار واحد صنفی در استان با ۴۸ بازرس نظارت می شود که همراهی جدی مردم را در شرایط موجود برای نظارت بر بازار نیاز داریم.

۳۰ پرونده تخلفاتی در چهار روز

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صمت کردستان هم در این نشست به تشدید نظارت و بازرسی از بازار از روز جمعه ۲۴ آبان اشاره کرد و افزود: در این مدت ۵۶۲ فقره بازرسی انجام و ۳۰ پرونده تخلفاتی به ارزش ۱۱۰ میلیون ریال تشکیل شده و ۳۸ پرونده هم در دست بررسی است.

فرزاد سردارزاده گفت: برخی تخلفات در زمینه افزایش خودسرانه نرخ کرایه آژانس های درون و برون شهری گزارش شده که از امروز به این مساله رسیدگی جدی می‌شود.

وی بیشترین تخلف ثبت شده را گرانفروشی اعلام و تاکید کرد: قبل از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت هم گرانفروشی در صدر تخلفات صنفی استان بود.

برخورد با عرضه خارج از شبکه سوخت

مدیرکل تعزیزات حکومتی کردستان هم از برخورد با کسانی گفت که به عرضه خارج از شبکه سوخت اقدام می کنند و تاکید کرد: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در قبال دریافت سهمیه سوخت باید خدمات مناسب ارائه کنند.

سیدنجیم حسینی با بیان اینکه با ۲ نرخی شدن قیمت سوخت، تخلف عرضه خارج از شبکه افزایش می یابد، افزود: سهمیه ای که در اختیار رانندگان ناوگان عمومی است باید در خدمت مردم باشد نه اینکه در بازار سیاه به فروش برسد.

مدیرکل تعزیزات حکومتی کردستان گفت: از ۲۵ آبان تا ۲۵ آذر شعبات تعزیرات حکومتی به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

حمل و نقل عمومی بدون وقفه

معاون حمل و نقل جاده ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز از حمل و نقل عمومی برون شهری بدون وقفه در استان خبر داد و افزود: ۹۰۰ دستگاه سواری بین شهری پلاک عمومی در کردستان فعالیت دارد که بخش عمده آن بنزین سوز است.

عبدالرحمن حسینی افزود: سهمیه آبان خودروهای عمومی هنوز شارژ نشده و برخی از سوخت با قیمت آزاد استفاده می کنند که از اول آذر سهمیه شارژ می شود و مابه التفاوت قیمت بنزین مصرفی آبان نیز به صورت نقدی در کارت سوخت رانندگان وسایل نقلیه عمومی واریز خواهد شد.

افزایش قیمت حمل و نقل درون شهری نداریم

شهردار سنندج نیز در واکنش به سخنان مدیرکل تعزیرات حکومتی که گفت در برنامه رادیویی شهروندان از افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی ها گلایه داشتند، گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی درون شهری نداریم.

حشمت الله صیدی  با بیان اینکه ظرف مدت زمانی ۲ ماه سامانه‌ای برای ثبت نام آژانس‌های دارای مجوز تشکیل می‌شود، افزود: آمار و میزان مصرف رانندگان آژانس در این سامانه ثبت می شود تا دقت در نظارت تعیین سهمیه برای آنها بیشتر شود.

اما نظر رئیس شورای اسلامی شهر سنندج بر این بود که باید نرخ کرایه تاکسی افزایش ۴ تا ۵ درصدی داشته باشد.

جلال شریعتی گفت: نرخ حال حاضر تاکسی و آژانس ها قیمت پارسال است که اعمال آن به خاطر اعلام نرخ قیمت سوخت در سال گذشته به طول انجامید و برای همین باید نرخ کرایه تاکسی منطقی شود.

وی شرایط بازار را غیرعادی دانست و افزود: باید اطمینان خاطر لازم نسبت به ارائه کالاهای اساسی با قیمت ثابت به مردم داده شود.

نظارت ها تقویت شود

نماینده دادستان مرکز کردستان هم بر برخوردهای بازدارنده با متخلفان تاکید کرد و افزود: نظارت در شهرستان‌ها بسیار ضعیف است و باید اطلاع رسانی صحیحی از وجود کالا به اندازه کافی و نیز بازگشت پول بنزین به جیب مردم به آنان داده شود.

سید حامد حسینی تاکید کرد: در اجرای تصمیمات کارگروه تنظیم بازار و در شهرستان‌ها مصمم هستیم تا احکام قدرت بازدارندگی داشته باشد البته با متخلفان که نسبت به قانون تمکین نمی کنند باید برخوردها آشکار باشد و پلمب واحد صنفی انجام شود.

اعتراض تمام نشود کمبود کالا داریم

درخشانی عضو اتحادیه شرکت های پخش کالای کردستان منتقد وضعیت موجود بود و عقیده داشت قبل از سیل باید به فکر سیلبند بود.

وی افزود: حالا که سیل آمده در حال تشکیل پرونده تخلفاتی برای آژانس ها هستیم در حالیکه با اطلاع رسانی می شد، بازار دچار شوک نشود.

درخشانی با تاکید بر اینکه قیمت کالا در شرکت‌های پخش کالای اساسی ثابت است و افزایش خودسرانه ای ندارد، گفت کالا در انبارها به وفور وجود دارد و با آرام شدن اعتراضات کار پخش و توزیع آغاز می شود.

رمزگشایی از کارت‌های سوخت

معاون بازرگانی توزیع فرآورده‌های نفتی کردستان هم از استقرار کشیک های بازرسی جایگاه‌های سوخت خبر داد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ فقره کارت سوخت در این مدت رمزگشایی شده است.

جهانبخش نوکانی اضافه کرد: سوخت مورد نیاز ناوگان عمومی، آژانس ها و سرویس مدارس مشخص است و از اول آذر سهمیه کارت سوخت آنان با حفظ سهمیه آبان شارژ می شود.

افزایش جوجه ریزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم از افزایش ۱۸ درصدی جوجه ریزی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر مرغ پایین تر از قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی عرضه می‌شود.

خالد جعفری تاکید کرد: نهاده ها و ذخایر استراتژیک نظیر ذرت، سویا و جو در استان به حد کافی وجود دارد که این کار مانع از افزایش قیمت مرغ خواهد شد.

روستاها فراموش نشود

رئیس سازمان تعاون روستایی کردستان هم با بیان اینکه به دلیل نبود بازرس در روستاها، آمار تورم در این مناطق بیشتر است، اظهار داشت: آسیب پذیری روستاها به دلیل بُعد مسافت و تعداد خرده فروشی های کم، بیشتر از شهرها است.

پیمان اسکندری افزود: ۱۵ فروشگاه اترک در روستاهای بزرگ استان راه اندازی شده است و بر اساس هدفگذاری انجام شده، این تعداد به ۵۰ فروشگاه افزایش می یابد ضمن اینکه در توزیع آرد روستایی در چند روز اخیر مشکلی نبوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز