عدم قبول FATF ارتباط موسسات مالی و بانک‌های ایران را با دنیا قطع می‌کند

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۱۶:۱۶:۱۷
کد خبر: ۹۲۶۰۴۷
عدم قبول FATF ارتباط موسسات مالی و بانک‌های ایران را با دنیا قطع می‌کند
مسئول حزب مردم‌سالاری در استان کردستان گفت: مجموعه‌ای از استانداردها در قالب FATF تدوین شده که در دنیا به وسیله نظام بین الملل اعمال می‌شود و اگر کشوری این استانداردها را قبول نکند، بانک‌ها و موسسات مالی آن نمی‌توانند با دیگر کشورهای دنیا فعالیت و ارتباط داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محی‌الدین مرادی گفت: ایران نمی‌تواند برخلاف نظام جهانی حرکت کند بلکه باید تدابیر دیگری برای حفظ سیاست‌ها و منافع خود بیندیشیم.

وی با بیان اینکه اکنون کشور چین ریاست FATF را بر عهده دارد و در کنار دیگر متحد ایران یعنی روسیه اصرار به پیوستن کشورمان به این نهاد پولی و مالی دارند، افزود: مخالفان FATF قبلا مدعی بودند چون آمریکا رئیس این نهاد است بنابراین فشارها دلیل سیاسی دارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه روسیه که یکی از اعضای قدرتمند و بانفوذ این نهاد است باز هم ضرورت تصویب کنوانسیون در ایران را مورد تاکید قرار داده است، اضافه کرد: این کشورها که در عین حال دوست و متحد ایران محسوب می‌شوند همچنان با همان شرایط عضویت کشورمان در FATF را مورد تاکید قرار داده و بر آن پافشاری می‌کنند.

مرادی یادآور شد: شعار انقلاب کمک به مستضعفین است و نمی‌توان منکر شد که یکی از دلایل اجبار به عضویت در FATF برای ممانعت کشورمان در کمک به دیگر کشورها و مستضعفین جهان است اما عدم پیوستن به‌ آن هم می‌تواند عواقب زیادی برای کشور در پی داشته باشد.

مسئول حزب مردم‌سالاری در استان کردستان گفت: تنها راه این است که در عین حال که عضو FATF می‌شویم گفت‌وگوهایی برای کاهش تبعات و محدودیت‌های آن برای کمک به کشورهای دیگر را نیز دنبال کنیم.

مرادی تاکید کرد:‌ اگر FATF را اجرا نکنیم وارد لیست سیاه می‌شویم و حتی نمی‌توانیم با کشورهای دوست و متحدمان همچون روسیه، هند و چین ارتباطات مالی داشته باشیم در نتیجه در قبال فروش نفت نمی‌توانیم پول آن را دریافت کنیم و این برای کشور مشکلاتی ایجاد می‌کند.

گروه ویژه اقدام مالی (در پول‌شویی) (به انگلیسی: Financial Action Task Force) یا به اختصار FATF، یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه G۷ با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی بنیاد شده‌ است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز