بهترین روش‌ها برای تست سرعت اینترنت

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۱۸:۴۵:۰۶
کد خبر: ۹۲۷۶۸۴
بهترین روش‌ها برای تست سرعت اینترنت
سنجش کیفیت ارتباط اینترنتی همواره به‌عنوان مقوله‌ای مهم برای شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی و مشتریان آن‌ها مطرح بوده است. بسیاری از ISPها در تبلیغات خود به اعداد و ارقام چشمگیری اشاره می‌کنند و مشتریان نیز بعضا مایل هستند تا میزان صحت و سقم ادعای آن‌ها را محک بزنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ برای سنجش سرعت اینترنت از چندین روش متداول استفاده می‌شود. با این‌حال نتایج حاصل از متدهای مختلف احتمالا تا حدودی با یکدیگر متفاوت خواهند بود. ابزارهای تست سرعت اینترنت به ارزیابی سرعت آپلود و دانلود داده و تشخیص برخی ایرادات شبکه نظیر وقفه، مشکلات فیزیکی و اتلاف داده می‌پردازند. در ادامه به معرفی و بررسی چندین متد مختلف تست سرعت اینترنت خواهیم پرداخت:

*وب‌سایت Me

SpeedOf.Me یک وب‌سایت سبک مبتنی بر استاندارد HTML5 جهت سنجش سرعت اینترنت است. این ابزار با ارسال درخواست دانلود چندین فایل با اندازه‌های مختلف، سرعت دریافت آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. این وب‌سایت نه‌تنها نمودار سرعت دانلود را به‌صورت آنی نمایش می‌دهد؛ بلکه امکان مقایسه آن با نتایج تست‌های پیشین را نیز فراهم می‌کند.

این وب‌سایت در عوض انتخاب موقعیت مکانی، سریع‌ترین و پایدارترین سرور را از میان 88 سرور موجود انتخاب نموده و دانلود و آپلود کلیه فایل‌ها نیز به‌صورت موردبه‌مورد و نه به‌طور همزمان انجام می‌شود.

  • ابزار TestMy.net

چنان‌چه به‌دنبال یک ابزار تست حرفه‌ای‌تر هستید؛ در این‌صورت TestMy.net با اجرای چندین تست، مجموعه‌ای از اطلاعات مقایسه‌ای سودمند را در اختیارتان قرار خواهد داد. تست‌های مربوط به آپلود و دانلود دارای گزینه‌های مجزایی هستند. البته بایستی به‌خاطر داشت که این ابزار کاملا در قالب یک وب‌سایت اجرا نمی‌شود و کاربران جهت استفاده باید آن‌ را دانلود نمایند.

با انجام تست، نتایج مربوطه جهت مقایسه در کنار سایر کاربران به نمایش گذاشته می‌شود. بعلاوه گراف مربوط به سرعت آپلود و دانلود داده به‌صورت آنی نیز قابل رویت خواهد بود.

  • ابزار Speedtest.net

نرم‌افزار ایرادیاب شرکت Ookla فهرستی از چندین وب‌سایت دیگر جهت سنجش سرعت اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما وب‌سایت Speedtest.net کارآمدترین ابزار این مجموعه به‌شمار می‌رود. این وب‌سایت تحت مالکیت شرکت Ookla قرار دارد. این وب‌سایت از یک فناوری هوشمند و سریع بهره گرفته و از میان بیش از 1000 سرور قابل دسترس، یکی را انتخاب می‌کند. پس از اجرای کامل تست، نتایج مربوط به سرعت آپلود و دانلود، وقفه و اتلاف داده به کاربر گزارش می‌شود.

  • ابزار Internet Health Test

چنان‌چه به‌دنبال دستیابی به اطلاعاتی جامع‌تر در خصوص وضعیت ارتباط اینترنتی خود هستید؛ در این‌صورت ابزار Internet Health Test گزینه مناسبی قلمداد می‌شود. انجام تست به کمک این برنامه در مقایسه با سایر متدهای مبتنی بر وب، زمان‌برتر بوده و نتایج به‌دست آمده نیز جامع‌تر خواهند بود. این ابزار با تکیه به سرورها و زیرساخت‌های قدرتمند خود به ارزیابی کیفیت اتصال اینترنتی پرداخته و عملکرد آن در موقعیت‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

نتایج تست دربردارنده متوسط سرعت ارتباط و کیفیت عملکرد آن در پیکره‌بندی‌های مختلف سرور است.

  • وب‌سایت Fast.com

Fast.com وب‌سایت سبک و ساده‌ای است که توسط شرکت نت‌فلیکس مدیریت می‌شود. این وب‌سایت با اجرای تست سرعت به‌صورت خودکار، پهنای باند ارتباط اینترنتی کاربر را اعلام می‌کند. البته هدف اصلی نت‌فلیکس از راه‌اندازی سرویس مذکور، این است که کاربران بتوانند از توانایی سرویس اینترنتی خود جهت پخش محتوای نت‌فلیکس، خصوصا انواع اچ‌دی و 4K (حتی بر روی کامپیوتر شخصی) مطلع شوند.

با این‌حال کاربران در موقعیت‌های مختلف و بنا بر اهداف متفاوت قادر به استفاده از این ابزار خواهند بود. بنابراین چنان‌چه به نمایش اطلاعات تخصصی در قالب نمودارها علاقه چندانی ندارید و صرفا مایل به آگاهی از سرعت اتصال اینترنتی خود هستید؛ در این‌صورت بی‌تردید وب‌سایت Fast.com گزینه مطلوبی به‌شمار خواهد رفت.

  • Google Fiber Speedtest

ابزار تست سرعت گوگل در قالب بخشی از سرویس‌های فیبر این شرکت ارایه می‌شود. کلیه کاربران جهت سنجش سرعت اینترنت خود می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. پشتیبانی گوگل از این ابزار، دقت و کارآیی مناسب آن‌ را تضمین می‌کند. در واقع Google Fiber یکی از سریع‌ترین ابزارهای تست سرعت اینترنت به‌شمار می‌آید. اجرای کامل تست حدودا 10 تا 15 ثانیه زمان خواهد برد.

با اتمام تست، اطلاعات مربوط به سرعت آپلود، دانلود و زمان پینگ نمایش داده می‌شود. چنان‌چه مایل به سنجش سرعت ارتباط اینترنتی خود به‌صورت دقیق و سریع هستید؛ در این‌صورت حتما ابزار Google Fiber را امتحان کنید.

 

نظر شما