در پروژه احداث پردیس تئاتر مشهد مطرح شد؛

ایجاد فضای فرهنگی و هنری در کشور دریچه ای برای تنفس روح است

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۱۵:۵۷:۵۲
کد خبر: ۹۲۹۴۳۳
ایجاد فضای فرهنگی و هنری در کشور دریچه ای برای تنفس روح است
آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پردیس تئاتر مشهد با حضور مسئولین استانی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در خیابان فکوری کلنگ زنی شد در این مراسم به ضرورت گسترش فرهنگ و هنر در کشور و اهمییت توجه به زیر ساخت های هنری مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، عباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در جریان این مراسم و در جمع خبرنگاران و هنرمندان مشهد گفت : ایجاد فضای فرهنگی و هنری برای روح مردم یک کشور بسیار مفید است و باید به زیرساخت های لازم در این زمینه توجه شود.

وی افزود: خوش حالم که اکنون این اتفاق در مشهد افتاده است و این خطه از کشور قدیمی ترین پایگاه قدیمی تئاتر ایران بوده است که ضرورت دارد به آن توجه ویژه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به وضعییت هنرهای نمایشی در کشور تصریح کرد: در سال ۹۷ حدود ۷ هزار و ۲۰۰ نمایش در کشور به روی صحنه رفت و حدود ۸ میلیون نفر از تئاتر در این سال بازدید کردند.

صالحی همچنین ادامه داد: در دولت ۱۱ و ۱۲ مسیر رو به رشدی در ارتباط با هنر و تماشاگران داشتیم اما این به معنای راضی بودن ما از شرایط نیست طبق آمار سال ۹۶ از بین افراد بالای ۱۵ سال فقط ۶ میلیون نفر به تماشای تئاتر رفته اند.

وی با بیان علت نرفتن مردم به سالن تئاتر گفت: کمبود سالن های نمایشی در کشور یکی از دلایل عدم استقبال مردم است و ما در کشور ۱۰۵۰ سالن نمایشی داریم و این رقم باتوجه به نیازهای فرهنگی و هنری کشور بسیار ناچیز است و در حوزه مکان های فرهنگی دچار فقر هستیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: طبق آمار شورای شهرسازی حداقل سرانه فرهنگی در کشور باید ۲%متر مربع برای ظرفیت ۵ نفر باشد که ما در کشور حدود ۱۶ میلیون متر مربع با کمبود فضای هنری مواجه ایم.

صالحی در ادامه با بیان اینکه در کشور نیاز به توسعه فضای فرهنگی داریم اظهار داشت: ۲۸۷ مجتمع فرهنگی در حال ساخت داریم و این در حالی است ۶۲۱ مجتمع هنری کشور نیاز دارد .

وی ادامه داد: احداث سالن تئاتر برای کشور از تصمیمات بسیار عالی شورای شهر و شهرداری مشهد بود که امیدواریم سرانه فرهنگی و صندلی های تئاتر در مشهد دوبرابر قبل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم در مشهد مسیری فراهم شود تا نسل جوان بتوانند به تماشای تئاتر بروند و به ایرانی بودن خودشان انتخاب کنند و مشهد با توجه به ظرفیت های بالای هنری که دارد به قطب نمایش ایران تبدیل شود.

طراحی پردیس تئاتر مشهد الهام گرفته از باغ های ایرانی است

در ادامه احسان اصولی عضو شورای شهر مشهد  و رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری گفت: امروز شاهد این هستیم که یکی از وعده های مدیریت شهری در مشهد آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت ها در شورای شهر و شهرداری ایجاد فضای مطلوب برای همشهریان بود که از این طریق بتوانند فضایی برای توسعه فرهنگ فراهم شود و توجه به گروه های مرجع مثل هنرمندان مدنظر قرار گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: با توجه به نشست های تخصصی که با هنرمندان تئاتر داشته ایم ، علی رغم اینکه تئاتر مشهد از اعتلای بالایی برخوردار است اما زیر ساخت های موجود کفاف میزان توانمندی هنرمندان را نمی دهد .

 

اصولی با بیان اینکه این خواسته در کمیسیون فرهنگی مطالبه شد خاطر نشان کرد: بعد از مشاوره های لازم اعتباری به ساخت پردیس تئاتر مشهد که پروژه کلان کشوری است داده شد و حساسیت زیادی به خرج دادیم تا پروژه با کیفیت مطلوب شهر مشهد انجام شود و برای نسل های آینده باقی بماند.

وی ادامه داد: در این پروژه از بهترین معماران بعد از داوری و ارائه به کار دعوت کردیم و قرار است و طرح این بنا از باغ های ایرانی و بر اساس سبک ایرانی واسلامی شکل گرفته است .

رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری اظهار داشت: فضای این پروژه ۱۲ متر مربع زیر بنا دارد و ۳ سالن با ظرفیت ۷۰۰ نفر برای آن در نظر گرفته شده و با اعتباری بالغ بر ۹۵ میلیارد  در حال ساخت است که پیش بینی شده تا پایان پروژه این اعتبار به ۱۵۰۰ میلیارد برسد. و در بودجه سال ۹۸ و۹۹ آن را تامین خواهیم کرد.

وی افزود: برای تکمیل این پروژه ۵۲۰ روز زمان لازم است.

باید با احداث مجموعه های هنری به جهانی شدن مشهد کمک کرد

در ادامه علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی که در این مراسم حضور داشت گفت: این پروژه می تواند به نشاط شهر مشهدو کاهش آسیب های اجتماعی  کمک کند

وی افزود: مشهد شهر معمولی نیست و باید به آن جهانی نگاه شود زیرا گردشگران زیادی به این شهر سفر می کنند و باید تمامی فعالییت ها در بستر جهانی شدن این شهر پیش برود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: دوبرابر شدن صندلی های نمایش از کارنامه های درخشان شورا است و امیدواریم تمام دستگاه های دولتی ذی ربط به سرانجام آن کمک کنند و در شورای تامین نیز به تصویب خواهیم رساند .

در پایان تفاهم نامه ای در خصوص  احداق پروژه سالن تئاتر شهر مشهد بین وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، شهردار ، مدیر کل ارشاد و نائب رئیس شورای شهر مشهد به امضا رسید.

خبرنگار: نگار طاهونچی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز