وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

۲ درصد هر فرد ایرانی از کالای فرهنگی استفاده می کند

۱۳۹۸/۰۹/۰۸ - ۱۴:۲۷:۲۳
کد خبر: ۹۲۹۵۷۴
۲ درصد هر فرد ایرانی از کالای فرهنگی استفاده می کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق آمار سال ۹۶ مصرف هر خانواده ایرانی از کالای فرهنگی فقط ۲ درصد است و در خوش بینانه ترین حالت طبق میانگین گرفته شده هر فرد ایرانی تنها ۱ درصد از خرید کالای فرهنگی و هنری سهم دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، عباس صالحی در سفری به مشهد و حضور در افتتاحیه گذر فرهنگ و هنر که در مجتمع تجاری آسمان ۲ واقع در میدان ۱۷ شهریور برگزار شده بود افزود: شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری "رونق تولید " نام گذاری شده و حوزه فرهنگی در رویکرد اقتصادی کشور جایگاه قابل توجه ای دارد.

وی ادامه داد: وقتی به اقتصاد جهانی نگاه می کنیم خلاقییت در حوزه فرهنگ وهنر رونق زیادی داشته است و طبق آمارهای جهانی بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ و ۵۰ میلیارد دلار فضای فرهنگی در جهان وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد فضای هنری در کشور به خوبی پیش می رود بیان کرد: حوزه فرهنگ و هنر هم وجه روحانی و معنوی دارد و هم می تواند از نظر تولید درآمدزا باشد.

صالحی به اشاره به سهم اشتغال کشور از فضای فرهنگی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر سهم فرهنگ وهنر کشور روبه افزایش بوده و ۳۰ میلیون شغل در این زمینه وجود دارد. به طوریکه هنرهای تجسمی با ۷ میلیون شغل در ردیف اول قرار دارد.  

وی همچنین اظهار داشت: ما اکنون شاهد جریان قابل توجه ای در فضای فرهنگی کشور هستیم و سهم دانشجویان هنر از ظرفییت دانشگاه های هنردر سال ۶۷ فقط ۵ هزار نفر بوده که این عدد حدفاصل سال های ۹۶ و۹۷ به ۹ هزار نفر تغییر کرده و رشد دوبرابری داشته است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در ادامه گفت: جهان ایران را به فرهنگ وهنر می شناسد اما تقاضا برای کالای بومی و هنری در ایران بسیار پایین است که یکی از این عوامل عدم دسترسی خانواده های ایرانی به محصولات فرهنگی در کشور است.  

صالحی با تاکید بر توجه به ظرفییت های فرهنگی کشور تصریح کرد: باید فرصت های فرهنگی کشور را پیدا کتیم و سپس برای شکوفایی این فرصت ها اقدام کنیم که گذر فرهنگ و هنر در شهر مشهد نمونه این اقدام است.

وی ادامه داد: این گام در مشهد اتفاق افتاده است و با توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر مشهد تجربه بسیار خوبی است و باید از بخش خصوصی در کشور صیانت کنیم تا به بلوغ برسیم و فرهنگ متعادل از اقتصاد قوی بر می انگیزد و امیدواریم به چنین فضایی در کشور برسیم .

 

اقتصاد هنر می تواند مولد خلاقییت و پالایش فرهنگی باشد

در ادامه جعفر مروارید مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: گذر فرهنگ وهنر جزو سیاست های کلان وزیر فرهنگ است که تا کنون در شهرهای مختلف کشور اجرا شده.

وی افزود: مجموعه ای از خلاقییت های فرهنگی در این مکان گرد آوری شده و فرصتی برای جوانان است.

مدیر کل فرهنگ وارشاد خراسان رضوی با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بیان کرد:تاکید ایشان به ظرفییت های جمهوری اسلامی است که تحقق این ایده در بازارچه گذر فرهنگ وهنر است .

وی تصریح کرد: ایده ای که در این طرح مدنظر بوده این است که مجاوران و زائران حرم علی بن موسی الرضا (ع) علاوه بر خرید کالای تجاری ، محصولات فرهنگی را در سبد خرید خود قرار دهند.

مروارید با بیان اهمییت بازارچه گذر فرهنگ وهنر گفت: فرهنگ وهنر تافته جدا بافته نیست و مردم باید این را بدانند و این طرح با تاکید بر این نگاه که بازار از نیازهای مجاور است آغاز شده وبا نیازهای معنوی توسعه پیدا می کند.

وی افزود: گذر فرهنگ وهنر زنده به حضور اصحاب فرهنگی و زنده به خلاقییت فرهنگی است و اقتصاد هنر می تواند مولد خلاقییت وپالایش فرهنگی باشد.

همه دستگاه ها ذی ربط موظف هستند به بازارچه گذر فرهنگ وهنر جان دهند

محمد رضا کلائی شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: هنر با ویژگی های خودش می تواند کمک زیادی به ما کند و  بازارچه فرهنگ وهنر باعث می شود که به بهره ای از ذوق برسیم.

وی ادامه داد: همه دستگاه ها باید به این گذر جان دهند به طوریکه در شان شهر مشهد باشد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: انتخاب این مکان به لحاظ تردد زائرین بسیار مهم است و چنانچه نظام بهره بری درست طراحی شود این بازارچه می تواند به پر رونق ترین بازار هنری در مشهد تبدیل شود.

در حاشیه این مراسم توسط وزیر فرهنگ وهنر از تابلوی قرآنی رونمایی شد و درپایان نیز بازارچه گذر فرهنگ وهنر در مجتمع تجاری آسمان واقع در ۱۷ شهریور توسط مسئولین شهری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز