عقب‌ماندگی شهرستان سیل‌خیز راز و جرگلان در بخش آبخیزداری

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۱:۳۳:۱۱
کد خبر: ۹۲۹۹۵۲
عقب‌ماندگی شهرستان سیل‌خیز راز و جرگلان در بخش آبخیزداری
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری راز و جرگلان گفت: این شهرستان مرزی خراسان شمالی که هر سال شاهد وقوع سیلاب‌های سهمگین است اما، در اجرای طرح‌های آبخیزداری از دیگر شهرستان های استان عقب است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  الیاس یزدانی روز شنبه اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به دلیل تازه تاسیس بودن شهرستان راز و جرگلان از دیگر شهرستان های استان عقب است که انتظار می رود با تخصیص اعتبارات زیاد این عقب ماندگی ها برطرف شود.

وی افزود: هم اکنون طرح مطالعه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در ۳۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان با استفاده از اعتبارات ملی و استانی در حال انجام  است.

وی اظهار داشت: با توجه به همین امر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هم امسال ۳۵ میلیارد ریال اعتبار به حوضه  آبخیزداری «باغلق» و «بچ دره» اختصاص یافته است که هم اکنون با استفاده از این میزان اعتبار پروژه های بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی در ۱۰ روستای این منطقه اجرا شده یا در حال اجرا است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری راز و جرگلان با بیان این که عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری از سال گذشته تاکنون در ۲۳ هزار هکتار از مساحت منابع طبیعی شهرستان راز و جرگلان اجرا شده است افزود: تا پایان سال نیز  در ۱۲هزار هکتار دیگر از این اراضی طرح های مصوب آبخیزداری اجرا خواهد شد تا بخشی از این عقب ماندگی جبران شود.  

وی با بیان این که امسال در حوضه باغلق پنج هزار متر مربع عملیات آبخیزداری سنگی گابیونی و در بچه دره نیز سه هزار متر مربع عملیات توری و سنگی انجام شد، اظهار داشت:  توزیع رایگان بذر یونجه در ۱۲۰ هکتار از دیمزارهای کم توان حوضه باغلق و ۲۰۰ هکتار از دیمزارهای بچه دره برای علوفه کاری نیز انجام شد.

وی از توزیع  ۱۱ آبگرمن خورشیدی در بین بهره برداران طرح های منابع طبیعی نیز خبر داد و افزود: این اقدام  برای بهینه کردن مصرف سوخت و جلوگیری از قطع درختان و بوته ها انجام شد.

یزدانی با اشاره به این که در این شهرستان بیشترین مساحت منابع طبیعی را جنگل تشکیل می دهد، اظهار داشت: با توجه به طرح بهبود، اصلاح و توسعه اراضی جنگلی و ملی، برای غنی سازی جنگل های این شهرستان نیز ۱۹۰ هکتار از جنگل های گوینیک بذرپاشی و نهال کاشت شد.

وی افزود: مطالعات آبخیزداری در حوزه سد چندیر ۱۰۰ درصد انجام شده و در حال اجرا است،  در حوضه سد سومبار و حوضه های مرزی مانند تازه قلعه به اتمام رسیده است.

شهرستان مرزی راز و جرگلان  با جمعیت ۷۰ هزار نفر و با مساحتی بالغ بر ۲۵۸ هزار و  ۳۸۷ هکتار حدود ۹ درصد از کل مساحت خراسان شمالی  را شامل می شود.

وسعت مراتع این شهرستان ۱۰۷ هزار هکتار است که حدود ۷ درصد گستره مراتع خراسان شمالی  را به خود اختصاص داده است.

این شهرستان به لحاظ گستردگی عرضی و موقعیت خاصی که دارد دارای سه نوع مرتع ییلاقی، قشلاقی و میانبند است.   

منابع جنگلی و رویشگاه های جنگلی راز و جرگلان با مساحت ۶۶ هزار هکتار به عنوان یکی از منابع ارزشمند حیاتی محسوب می شود که حدود  ۱۵درصد از وسعت جنگل های استان را به خود اختصاص داده است.

جنگل های این شهرستان در ناحیه رویشی ایران تورانی واقع شده که تیپ غالب آن ارس با گونه های همراه افراکرکو، زالزالک وشیرخشت و زرشک است.

دو حوضه مرزی مهم خراسان شمالی شامل حوزه آبخیز سومبار و چندیر در راز و جرگلان قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز