رونمایی از ۵۰ دستاورد انرژی هسته ای در فروردین ۹۹

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۵:۰۲:۳۷
کد خبر: ۹۳۳۲۸۱
رونمایی از ۵۰ دستاورد انرژی هسته ای در فروردین ۹۹
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ۵۰ دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی ممیزی شده و فروردین ماه سال آینده همزمان با روز ملی فناوری هسته ای رونمایی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر علی اصغر زارعان روز شنبه در حاشیه آیین گشایش پنجاهمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور که در دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: این ۵۰ دستاورد نتیجه کار و مدیریت جهادی بوده و در حوزه نسل های جدید سانتریفیوژ، نیروگاهی و آب سنگین است.

وی به معرفی پنجاهمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای کشور در کرج اشاره کرد و  اظهار داشت: این نمایشگاه گوشه ای از فعالیت های اقتدار آفرین و غرور آفرین فرزندان این مرز و بوم است که ارتباط صنعت هسته ای با دانشگاه و دانشگاه با صنعت هسته ای را اثبات می کند.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی  گفت: اگر کار تحقیقاتی و پژوهشی نباشد فناوری حاصل نمی شود که تبدیل علم به فناوری را در این نمایشگاه شاهد هستیم.

زارعان تجاری سازی تحقیقات و فناوری ها را مهم ترین بخش این فعالیت ها دانست و افزود: نمونه این تجاری سازی ها را در حوزه آب سنگین به خوبی لمس می کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان انرژی اتمی بر تجاری سازی و رفع نیازها در ابعاد مختلف معطوف  است، ادامه داد: رفع این نیازها را می توان در چرخه سوخت بومی کشور برای رسیدن به قله های نهایی دید.

دستیار ویژه رییس سازمان ارژی اتمی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه می تواند ارتباط دانشگاه با صنعت را تقویت کند تا پروژه های جدید را به صورت مشترک دنبال کنند، اضافه کرد: این پروژه ها در رفع نیاز داخلی کشور تاثیرگذار است، زیرا این چرخه یک چرخه بومی است و متکی به دانش بومی و بهره برداری از متخصصان داخلی  و در نهایت خودباوری است که اتفاق افتاده و خوشبختانه گوشه هایی از آن را شاهد هستیم.

زارعان هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشناکردن مردم به خصوص قشر جوان کشور و استان البرز با این صنعت عنوان کرد تا بدانند برای چه ایستاده اند و به خاطر چه چیزی مقاومت می کنند که این نشان دادن ایستادن و مقاومت است.

وی گفت: موضوع هسته ای را کسی به ما نداد بلکه از صفر تا صد آن را دانشمندان ما توانستند با کار تحقیقاتی، پژوهشی و عملیاتی به نتیجه برسانند و امروز صنعت هسته ای با نشاط تر از قبل به فعالیت خود ادامه می دهد و نمونه آن را در ۲۰ فروردین هر سال یعنی روز ملی فناوری هسته ای به نمایش گذاشته ایم.

دستیار ویژه رییس سازمان  انرژی اتمی افزود: در سال گذشته شاهد بودیم ۱۱۴ دستاورد اقتدار آفرین رونمایی شد که کار جهادی است و امسال به طور قطع از نظر تعداد و کیفیت بیشتر است ولی باید گفت  که ۵۰ دستاورد را ممیزی کردیم و در روزهای آینده اخبار خوشی را به سمع و نظر ملت ایران خواهیم رساند.

زارعان با بیان اینکه در روزهای آینده از مدار ثانویه راکتور اراک رونمایی خواهد شد که یک اقدام بسیار بزرگ است، گفت: همچنین در سال ۱۴۰۰ راکتور تحقیقاتی اراک به پایان خواهد رسید.

وی رویکرد سازمان انرژی اتمی را تجاری سازی تحقیقات دانست و اضافه کرد:‌ این امر یعنی تولید علم به فناوری و محصول است که در سازمان انرژی اتمی این اتفاق افتاده است.

زارعان نمونه این فعالیتها را مشتقات آب سنگین یا حلال ها دانست و افزود:‌به عبارتی سروریس دهی به دانشگاه داریم و صادرات هم انجام می دهیم.

 زارعان به تولید رادیوداروها اشاره کرد و گفت: نزدیک به یک میلیون نفر از رادیوداروهای صنعت هسته ای  کشور استفاده می کنند و بیش از ۱۹۰ مرکز درمانی و پزشکی از رادیوها داروها بهره برداری می کنند، ضمن اینکه در حوزه های کشاورزی و سامانه های پرتودهی نیز از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی  استفاد می شود.

زارعان اضافه کرد: چرخه سوخت ما بومی است و به همین دلیل هم دشمن  ناراحت و عصبی است و از سرریز این دانش اثرگذار هستیم.

پنجاهمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور به مدت یک هفته از ساعت هشت صبح تا ۱۷ در دانشگاه آزاد اسلامی کرج پذیرای علاقه مندان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز