بخش عمده‌ مشکلات کشور بخاطر دولتی بودن اقتصاد است

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۱۱:۳۷:۳۹
کد خبر: ۹۳۳۶۰۷
بخش عمده‌ مشکلات کشور بخاطر دولتی بودن اقتصاد است
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی سنندج با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات کشور به دولتی بودن اقتصاد کشور بر می‌گردد، گفت: ساختار عریض و طویل نظام اداری دولتی، مانعی برای پیشرفت صنعت و اقتصاد ایران شده که باید اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فاروق کیخسروی بزرگترین مانع را در برابر پیشرفت دولت، خود دولت دانست و اظهار داشت: دولت باید کوچک و چابک باشد و به سایر وظایف حاکمیتی برسد و در کارهای بخش خصوصی دخالت نکند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد صنعت و تولید ایران در دست ارگان‌های دولتی است، افزود: دخالت دولت و سازمان شبه دولتی در اقتصاد، تولید، بانکداری و بیمه مانع پیشرفت اقتصادی کشور شده است،  دولت نمی‌تواند کارفرمای خوبی باشد و مدیران دلسوزانه برای بخش تولید کار نمی‌کنند.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی سنندج صنعت دولتی را اغلب محکوم به شکست و ورشکستگی دانست و یادآور شد: اگر صنایع دولتی تاکنون سر پا ایستاده‌ به واسطه این است که دولت سالیانه مالیات کمی از آنان دریافت و این واحدها از معافیت‌های گمرکی هم استفاده می‌کنند.

کیخسروی با بیان اینکه دولت در ایران دچار چاقی مفرط شده است، تاکید کرد: ساختار اداری و اقتصادی کشور باید اصلاح شود و کارها به بخش خصوصی واگذار شود زیرا دولت چابک با کمترین مالیات می‌تواند اقتصاد ملی را اداره کند.

وی گفت: در بسیاری از کشورها غیر از بخش‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و صنعت دفاعی، باقی بخش‌ها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود در حالیکه در کشور ما اینگونه نیست.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی سنندج اضافه کرد: باید تمام برنامه‌های دولت در جهتی هدایت شود که بخش دولتی کوچک و به بخش خصوصی میدان داده شود ضمن اینکه نظارت بر کار بخش خصوصی نیاز است تا رانت و فساد ایجاد و حاکم نشود.

کیخسروی با اشاره به اینکه بخش خصوصی هم بی‌عیب نیست، افزود: قسمتی از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود اما این قشر هم به فکر اشتغال و تولید نیست بلکه به دنبال سوءاستفاده از منابع موجود در دسترس بوده که ناشی از ساختار ناسالم اقتصاد دولتی است.

وی اظهار داشت: صنعت و تولید باید به کمک دولت و اقتصاد ملی بیاید در حالیکه اکنون سر بار هستند اما اگر بخش خصوصی سالم، فعال و متخصص اداره صنعت کشور را در دست بگیرد اقتصاد روبه پیشرفت خواهد بود.

در حال حاضر ۸۴۱ واحد تولیدی در استان با سرمایه گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال اسمی ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر و اشتغال واقعی ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر فعالیت دارند که از این تعداد،  ۷۱۰ واحد فعال و نیمه فعال و ۱۳۱ واحد راکد است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز