یک کارشناس فرهنگی:

مقبولیت و مشروعیت در گروهی است که مردمی باشد

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۷:۴۵:۵۸
کد خبر: ۹۳۴۴۱۵
مقبولیت و مشروعیت در گروهی است که مردمی باشد
یک کارشناس فرهنگی گفت: مقبولیت و مشروعیت در گروهی جمع می‌شود که مقبولیت را بپذیرد، دچار اشرافی‌گری نشود، عدالت‌خواه باقی بماند و در چاه پوپولیسم و عوام‌گرایی نیفتد، مردمی باشد، از مردم برآید و با مردم بماند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز؛ علی‌اکبر رائفی‌پور با اشاره به این که خواسته اصلی انقلاب اسلامی، گسترش عدالت در زمین بوده است، گفت : عدالت بزرگترین خواسته بشری است به طوری که حتی ظالم‌ترین حکومت‌ها هم عدلیه دارند و عدالت را می‌پسندند.

وی همچنین اظهار کرد: حکومت دینی ما به شرط کارآمد بودن مشروع است و اگر ما دردی از مردم دوا نکنیم و حرف‌های زیبا بدون ضمانت اجرا بزنیم، مشروعیت ما زیر سوال می‌رود. 

رائفی پور اضافه کرد: مشروعیت مقبول به این معنی است که بتوانیم مفهوم ولایت فقیه را درک کنیم و جایگاه ولایت فقیه را در ساختار اجتماعی و سیاسی برای مردم تبیین کنیم.

وی ضمن تشریح اضلاع مشروعیت انقلابی، بیان داشت: هر یک از این اضلاع گرفتار نوعی افراط هستند و به همین دلیل چهار نوع انحراف در کشور ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عده‌ای در کشور صرفا مقبولیت را هدف قرار داده اند و هرآنچه مردم گفتند، خواه به حق و خواه ناحق مبنای خود فرض کردند؛ این افراد به مرز تساهل و تسامح رسیدند و حتی گاهی دچار پوپولیسم شدند که در واقع نوعی عوام فریبی است و در عمل غیرقابل اجراست.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان با مبنا قراردادن مقبولیت دچار انحراف شده اند، اذعان داشت: اصلاح طلبان دچار نوعی از عوام فریبی هستند و با افکار عمومی بازی می‌کنند؛ کسانی که قبلا طرفدار اقتصاد دولتی بودند و اکنون دارند از اقتصاد آزاد دفاع می‌کنند.

رائفی پور در ادامه ضلع دوم مربع مشروعیت انقلابی را ضلع کارآمدی توصیف کرد و گفت: این افراد صرفا به کارآمد بودن تکیه کردند و بعد‌ها تکنوکرات‌ها از میان آنان بیرون آمدند و آلوده اشرافی‌گری، رانت و شرکت‌های خانوادگی شدند.

 وی ضلع سوم این مربع را گروهی از ولایت‌مداران دانست و افزود: این افراد دچار تقلید کورکورانه و بدون عقلانیت شدند که هر کسی جز خود را ضد ولایت فقیه خواندند و عقل جمعی و تحلیل را نابود کردند.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: ضلع چهارم گروهی بودند که توجه به عدالت باعث شد آنان از مصلحت، حکمت و ساختار‌های رسمی و قانون‌مداری کشور فاصله بگیرند.

وی تصریح کرد: مقبولیت و مشروعیت در گروهی جمع می‌شود که مقبولیت را بپذیرد، دچار اشرافی‌گری نشود، عدالت‌خواه باقی بماند و در چاه پوپولیسم و عوام‌گرایی نیفتد، مردمی باشد، از مردم برآید و با مردم بماند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز