استفاده از بخاری ژاپنی، ممنوع

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۱۱:۵۸:۲۲
کد خبر: ۹۳۵۱۲۸
رییس HSE و پدافندغیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: وسائل گاز سوزی که نیاز به دودکش ندارند باید در محلی نصب شوند که امکان تهویه و تخلیه گازهای حاصل از احتراق به صورت طبیعی و یا مکانیکی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد ایمانی‌فر با اشاره به سوالات مکرر شهروندان درباره استفاده از بخاری ژاپنی گفت: در مورد بخاریهای ژاپنی اطلاعات مناسبی در دسترس نیست. با توجه به عدم استفاده از دودکش در این بخاری، استفاده از آن در فضای بسته‌ای  که امکان تهویه و تردد هوا وجود ندارد مجاز نمی باشد.

وی افزود: وسائل گاز سوزی که نیاز به دودکش ندارند باید در محلی نصب شوند که امکان تهویه و تخلیه گازهای حاصل از احتراق به صورت طبیعی و یا مکانیکی وجود داشته باشد.

رییس HSE و پدافندغیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به اهمیت نصب اصولی دودکش گفت: شیب دودکش از محل اتصال به وسایل گازسوز شروع شده و همواره باید به سمت بالا باشد و به هیچ عنوان درطول مسیر با لوله آکاردئونی یا زانویی به سمت پایین برنگردد.

وی ادامه داد: محل عبور دودکش نباید با شیشه تماس داشته باشد. زیرا احتمال شکست شیشه بر اثر حرارت  افزایش یافته و موجب لق شدگی و افتادن دودکش و در نهایت بازگشت دود به داخل محیط خواهد شد.

ایمانی فر گفت: هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز را بازرسی کنید و چنانچه کلاهک افتاده باشد آنرا در محل خود نصب کنید. کلاهک دودکش علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز تاثیر بسزایی دارد. قبل از وصل وسایل گازسوز به دودکش، مسیر را با وزنه و طناب محکم از پشت بام تا محل دریچه و مبدأ دودکش کنترل نمائید تا از بازبودن آن کاملاً مطمئن شوید. ساده ترین آزمایش برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش، دست زدن و لمس داغی آن با سر انگشتان است. سردی دودکش در هنگام فعالیت وسائل گرمایشی، هشدار به معنای عدم عبور گازهای سمی حاصل از احتراق است.

وی ادامه داد: آزمایش بعدی استفاده از شمع و یا شعله کبریت در محل دریچه و مبدأ دودکش در محل مصرف است. با قرار دادن کبریت روشن در ابتدای دریچه بایستی شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود. این موضوع نشانه کارکرد و مکش مناسب دودکش می باشد.

ایمانی فر تصریح کرد: شرکت گاز خراسان رضوی تلاش می کند تا بر مبنای مسئولیت اجتماعی خود پیام های ایمنی مرتبط با گاز طبیعی را با شیوه های گوناگون به اطلاع شهروندان برساند. مرکز ارتباطات مردمی این شرکت به شماره 37074 آماده ثبت نظرات و پیشنهادات شهروندان است.

 

 

نظر شما