یادداشت وارده;

رونق جعل عنوان برای انحراف افکار عمومی

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۱۳:۰۶:۰۵
کد خبر: ۹۳۵۱۹۰
رونق جعل عنوان برای انحراف افکار عمومی
جای بسی تعجب است برخی کاندیداها که از عنوان «دکتر» استفاده می کنند حتی یک مقاله علمی پژوهشی هم به نام آنها چاپ نشده است و با یک جستجوی ساده در سایتی مانند www.sid.ir می توان دریافت که حتی یک مقاله بنام آنها چاپ نشده است،حال سوال اینجاست که اگر این عزیزان مدرک دکتری دریافت کرده اند آیا بدون مقاله علمی پژوهشی از رساله دکتری خود دفاع کرده اند؟! آیا این شدنی است؟! یا اینکه اساسا از این عنوان سو استفاده می کنند !!

به گزارش برنا،در یادداشت وارده آمده است:با ثبت نام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نزدیک تر شدن به ایام انتخابات استفاده از عناوینی چون "دکتر"، "استاد دانشگاه" و"پژوهشگر" رونق فراوان یافته است، لازم است در خصوص این عناوین توضیحاتی ارائه گردد تا کاندیداهای محترم در بکارگیری این عناوین بیشتر احتیاط نمایند.

دکتر یک مدرک و عنوان دانشگاهی است که فرد پس از دفاع از رساله دکتری خود به این عنوان نایل می آید. مطابق قوانین دانشگاهی در ایران برای دفاع از رساله، دانشجوی دکتری حداقل باید یک مقاله علمی پژوهشی داشته باشد تا مجوز دفاع برای وی صادر گردد، این حداقل خروجی پژوهشی برای یک رساله دکتراست و عموما دانشجویان دکتری بیشتر از یک مقاله در مجلات علمی معتبر به چاپ می رسانند.

جای بسی تعجب است برخی کاندیداها که از عنوان «دکتر» استفاده می کنند حتی یک مقاله علمی پژوهشی هم به نام آنها چاپ نشده است و با یک جستجوی ساده در سایتی مانند www.sid.ir  می توان دریافت که حتی یک مقاله بنام آنها چاپ نشده است،حال سوال اینجاست که اگر این عزیزان مدرک دکتری دریافت کرده اند آیا بدون مقاله علمی پژوهشی از رساله دکتری خود دفاع کرده اند؟! آیا این شدنی است؟! یا اینکه اساسا از این عنوان سو استفاده می کنند !!

یکی دیگر از عناوین دهن پر کن و پرکاربرد که در این ایام مورد اسفاده قرار میگیرد "استاد دانشگاه" است.  اگر فردی با مدرک دکتری عضو هیات علمی دانشگاه شود وی با مرتبه "استادیاری" استخدام می شود و پس از انجام پژوهشها و تحقیقات و طی مراحل لازم به مرتبه "دانشیاری" نایل می آید بعد از این مرحله در صورتی که صلاحیت های لازم را به دست آورد و بتواند مراحل لازم را طی کند به مرتبه "استادی" می رسد بنابراین دو نکته در این خصوص قابل ذکر است، اول اینکه فرد برای اینکه استاد شود لازم است عضو هیات علمی دانشگاه و یا یک مرکز پژوهشی باشد و دوم اینکه باید مراتب علمی را طی کند که سالها  به طول می انجامد و بنام فرد دهها و صدها مقاله منتشر می شود.

با این توضیحات بررسی نمایید چند نفر از افرادی که از این عناوین استفاده می کنند، می دانند که مفهوم این عنوان چیست؟!

در انتخابات پیش رو آگاهانه انتخاب کنیم و تحت تاثیر عناوینی چون مدرس دانشگاه،استاد دانشگاه و دکتر! قرار نگیریم.

 

 

نظر شما