معاون مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت:

عدم تشخیص محققان از دلالان علمی مهمترین مشکل نظام پژوهشی است

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۱۲:۱۲:۳۰
کد خبر: ۹۳۷۶۸۸
عدم تشخیص محققان از دلالان علمی مهمترین مشکل نظام پژوهشی است
معاون مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت بابیان اینکه هدف اصلی پژوهش باید مشکل‌گشایی باشد، گفت: مشکل نظام پژوهش عدم تشخیص محققان از دلالان علمی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فرشاد علیخانی صبح سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی نفت و دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پردیس دانشگاه صنعتی شاهرود بابیان اینکه یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی جوامع امروزی موضوع پژوهش و تحقیقات است، ابراز داشت: سهمی که هدفمند بودن پژوهش‌ها و تحقیقات در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور ایفا می‌کنند غیر قابل انکار است.

وی افزود: تحقیقات در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یکی از راه‌هایی که جامعه را می‌توان به این سمت هدایت کرد است تا پژوهش همچون خونی باشد که مدیریت‌ها را تقویت می‌کند که در نهایت بتوانند موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارند.

معاون مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب یکی از مسئولانی هستند که همواره بر عنصر پژوهش تاکید دارند و فرمودند در عدم به‌کارگیری فرصت‌های ملی در دنیا رتبه اول را داریم، ابراز داشت: این برای مدیران کشور افقی برای حرکت است اما گاهی این فرصت‌ها را تبدیل به تهدید می‌کنیم، اقتصاد ملی علیرغم دارا بودن این فرصت‌های عظیم خدادادی، اقتصادی، فرهنگی، انسانی و تاریخی، در جایگاهی که باید خیلی جلوتر از این باشیم نیست لذا یکی از ابزارهای موردنیاز این امربر تاکید عنصر پژوهش است.

علیخانی بابیان اینکه هدف اصلی پژوهش مشکل‌گشایی است و اگر پژوهشی منجر به رفع مشکلات نشود یقینا از ماموریت‌ اصلی خودش فاصله گرفته است، تصریح کرد: پژوهش محرک توسعه کمی و کیفی است که در حوزه سخت افزاری و نرم افزای نقشی مهم دارد.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات نظام پژوهش عدم تشخیص یا تفکیک محققان از دلالان علمی است، افزود: بارها مشاهده شد که محققان پشت در نظام تحقیقاتی به در می‌کوبند اما صدایی شنیده نمی‌شود یا شنیده می‌شود اما اهمیت داده نمی شود، اما عده‌ای هستند که به عنوان دلال علمی واسطه‌ای برای گرفتن کار هستند که اگر جیب‌ها را ببندیم و قانع به خدمت‌گذاری برای مردم باشیم این میسر برای محققان هموار خواهد بود.

معاون مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بابیان اینکه عدم تقاضا محوری، آسیب دیگری است که در بخش تحقیقات وجود دارد، ابراز داشت: توجه نکردن به نیازهای واقعی بخش تقاضا به مشکل پژوهش برای پژوهش برمی‌گردد لذا در حوزه پژوهش شاید کارهای کنسرسیوم کمتر کرده باشیم و ارتباطات بین دانشگاهی حائز اهمیت بسیار بالایی هستند چراکه امروز نفع حل مشکلات از جنس ترکیبی است.

علیخانی بابیان اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود باید ارتباطات خود را با معاونت تحقیقاتی سایر نهادهایی از قبیل ارتش، سپاه صندوق پژوهش و نوآوری تقویت کند، تصریح کرد: اقدامات بین دانشگاهی پژوهش از فناوری و نوآوری فاصله زیادی را نشان می دهد، بنابراین کم کردن گپ بین پژوهش، فناوری و نوآوری یکی از رسالت‌هایی که در بخش تحقیقات می‌شود به آن توجه کرد.

وی افزود: نظام پژوهش باید گلوگاه‌های اصلی مزیت‌های رقابتی کشور را خوب تشخیص دهد که یک بخش آن در صنعت نفت است، لذا آقای زنگنه در اولین دوره وزارت خود تاکید کرد که مشکل کشور از سرمایه نیست بلکه از ضعف مدیریت ناشی می‌شود، لذا مباحث برجام و تحریم‌های ظالمانه فضا را برای کارهای فنی‌ و اجرایی‌تر بسته است که باید مدیریت را اصلاح کرد تا بین عناصر و عوامل هم‌افزایی ایجاد کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز