برای اولین بار در کشور؛

سمینار تخصصی حقوق حیوانات در دانشگاه آزاد کرج برگزار شد

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۲:۴۷:۰۴
کد خبر: ۹۴۰۶۱۲
سمینار تخصصی حقوق حیوانات در دانشگاه آزاد کرج برگزار شد
به مناسبت روز جهانی حقوق حیوانات و برای اولین بار در سطح کشور، سمینار تخصصی حقوق حیوانات در سالن شهید مطهری دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

   به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز؛ در این سمینار تخصصی که به همت دانشکده دامپزشکی واحد کرج و با حضور اساتید برجسته کشوری، مسئولین سازمان نظام دامپزشکی البرز، شهرداری کرج و محیط زیست البرز و جمعی از استادان و دانشجویان دامپزشکی در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشکده دامپزشکی واحد کرج برگزار شد، حقوق حیوانات و مسائل مرتبط با آن از منظر آیات و روایات، فقه، فلسفه، حقوق و علوم تجربی مورد بررسی قرار گرفت.

      رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با اشاره به تاریخ فلسفه و اندیشه فلاسفه در خصوص حق اظهار کرد: بسیاری از فلاسفه غرب بر این اعتقاد قائل هستند که حق بدون تکلیف و تکلیف بدون حق معنی ندارد و اگر جایی برای موجودی اعم از انسان، حیوان، نبات و ... تکلیفی وضع شد، همانجا بایستی قائل به حقی برای او باشیم.

    دکتر محمد حسن برهانی فر در ادامه عنوان کرد: بر این اساس از نظر عقلی بسیاری از موجودات نیز مانند درخت و ... صاحب حق هستند، چه برسد به حیوانات و اگر این حق ادا نشود، عقل بشری انسان را مواخذه خواهد کرد.

     وی همچنین به بیان حق انسان بر حیوان و برعکس پرداخت و تصریح کرد: با توجه به این که برای حیوانات تکالیف، کاربردها و وظایفی متصور است، حقوقی نیز باید برای آنان متصور شد و اگر حقوق آنها ادا نشود، از نظر عقلی و فقهی قابل مذمت است و مرتکب امری مذموم شده است.

     برهانی فر ادامه داد: برخی از نظریه پردازان غربی معتقد هستند که حیوان چون شعور ندارد، پس حق ندارد و این از نظر اسلام مردود است؛ چرا که از منظر اسلام کل هستی شعورمند بوده و تصادفی نیست و این امر برای کوچکترین ذرات هستی تا کهکشان ها مصداق دارد.

       وی با بیان تفاوت بین فهم و عقل خاطرنشان کرد: اگر چه حیوان دارای عقل نیست اما فهم بر اساس غریزه دارد و امور غریزی در کمترین شکل نیمه آگاهانه هستند.

       رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در پایان با اشاره به اینکه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج جزو موفق ترین دانشکده های دامپزشکی کشور است، ابراز امیدواری کرد: در مسیر توسعه و پیشرفت علوم دامپزشکی در زمینه های مختلف اعم از فلسفه  دامپزشکی و حقوق حیوانات نیز شاهد ارائه مقالات علمی بیشتری باشیم.

          گفتنی است در ادامه این سمینار به پرسش های حاضرین توسط استادان و سخنرانان به صورت تخصصی پاسخ داده شد.

 

...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز