به بهانه سفر رئیس جمهور به اردبیل و همدلی مسئولان

غلبه منافع فردی بر منافع استانی/میرمعظم ابراهیمی

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۲۳:۱۷:۰۹
کد خبر: ۹۴۳۹۷۱
غلبه منافع فردی بر منافع استانی/میرمعظم ابراهیمی
در آستانه سفر رئیس جمهور به استان اردبیل شاهد تحریک احساسات مردم با استفاده از برجسته‌سازی فشارهای اقتصادی هستیم. امری که توسط رسانه‌های بسیج شده برای کاندیداهای خاص، به قصد اهداف انتخاباتی در حال پیگیریست.

به گزارش برنا، میر معظم ابراهیمی فعال رسانه ای در یادداشتی به آسیب شناسی منفعت طلبانی پرداخته است که منافع شخصی را بر منافع استانی حتی در سفر مهم رییس جمهور به استان اردبیل ترجیح داده اند  پردخته است.

ادامه یادداشت را بخوانید:

اکثریت این رسانه‌ها در زمان بروز این مسائل، عموما روزه سکوت گرفته بودند و اکنون به شکل یک نهنگ شجاع، در حال گل آلود کردن آب و فدا کردن منافع بلندمدت استان برای شکار ماهی هستند. ضعف آشکار تیم رسانه‌ای استانداری و تاثیرگذاری نامشهود رسانه‌های رسمی، در کنار نبود روشنفکران مستقل عرصه عمومی، یک خلاء بزرگ را در مدیریت فضای عمومی استان براساس منطق روشنگرانه نشان می‌دهد.

در چهار سال گذشته اتحاد عاقلانه مجمع نمایندگان استان، فضای عمومی را به جای سپردن به دست احساسات، به سمت منافع اساسی استان هدایت کرده بود. در این فضای عقلانی موضوعاتی چون منطقه آزاد تجاری، راه آهن، جاده‌ها، فاضلاب شهری، حق‌آبه، مکان‌یابی صحیح بندر خشک و... به عنوان بحث‌های اصلی مطرح بودند. با نزدیک شدن به انتخابات، فضای عمومی به سمت بهره‌برداری از احساسات مردم به قیمت از دست رفتن منافع استان است.

تمایل برخی کاندیداها برای نشان دادن شجاعت خود و استفاده از این سفر برای اهداف انتخاباتی، با تلاش برخی نمایندگان برای همراه شدن با این فضا و حمله به رئیس جمهور به منظور شانه خالی کردن از  مسئولیت وضعیت پیشامده اقتصادی کشور، شرایطی را فراهم کرده که برای نخستین بار در چهار سال گذشته، فضای عمومی استان بر علیه منافع آن شکل گرفته است.

عملکرد ضعیف تیم رسانه‌ای استانداری اردبیل، علیرغم برخی تغییرات در این تیم، هنوز هم به قوت خود باقیست و این ضعف در آستانه سفر رئیس جمهور بیشتر از همیشه مشهود است. امری که گلایه استاندار از روابط عمومی ادارات دولتی را در پی داشته است.

موضوع اصلی نوشته حاضر، ضعف یا قوت رئیس جمهور در اداره کشور نیست. شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌های اقتصادی فلج کننده است. مساله اصلی برای منافع استان نحوه استفاده عاقلانه از این سفر برای حل برخی از مسائل اساسی استان است.

باید پذیرفت که در همین شرایط سخت اقتصادی، استان اردبیل توانسته است در سایه برخی تلاش‌ها راه توسعه خود را قدرتمندانه ادامه دهد. مجمع نمایندگان متحد، که با درایت اکثریت حزبی و سیاست عاقلانه و عالمانه نمایندگان اصلی این اکثریت شکل گرفته است، با نفوذ در مراکز حساس و اصلی تصمیم گیری مجلس، به مانند کمیسیون تلفیق، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون عمران و... قدم‌های بزرگی را در افزایش بودجه‌ راه آهن، جاده‌ها، اقناع مجلس برای تصویب منطقه آزاد تجاری و... برداشته است. نگهداری این فضا، در تعامل سازنده با استاندار و امام جمعه اندیشمند؛ هنوز هم می‌تواند منشاء خیر و برکت برای استان باشد. با در نظر گرفتن این موارد، حرکت‌های احساساسی برای بهره‌برداری سیاسی، به خاطر زیانی که به منافع استانی وارد می‌کند، مذموم و نکوهیده است.

بهتر است به جای سوار شدن بر احساسات و هیجانات انتخاباتی، مسائل عمده‌ای همچون توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، کشاورزی و صنعت استان مورد توجه قرار گرفته و بحث و استدلال منطقی بر فضا حاکم شود. تا در نهایت در این شرایط وخیم اقتصادی کشور، ضرر بیشتری بر پیکر نحیف این استان وارد نشود.

 *میرمعظم‌ ابراهیمی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز