با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی؛

شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری در دشت مغان افتتاح شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۰:۵۴:۲۵
کد خبر: ۹۴۴۱۲۶
شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری در دشت مغان افتتاح شد
شهرک گلخانه‌ای بزرگ یکهزار و ۶۰۰ هکتاری مغان روز سه شنبه طی آیینی با حضور عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در شهرستان پارس‌آباد افتتاح شد.

به گزارش برنا، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه این طرح گلخانه‌ای، فراهم کردن بستر مناسب کارآفرینی دائم و فعال در بخش کشاورزی را ضروری خواند و افزود: در سال‌های گذشته سطح گلخانه‌های کشور تنها رقم هشت هزار و ۸۰۰ هکتار بود در حالی است که این میزان هم‌اکنون به ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده است.

عباس کشاورز اضافه کرد: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در سال‌های گذشته چهار تا پنج تن بوده است در حالی که این میزان در حال حاضر به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون محصولات گوجه فرنگی، خیار و فلفل در اولویت انتقال و تولید در گلخانه‌ها قرار دارند ولی با توجه به نیاز بازار باید انواع دیگر محصولات جالیزی نیز در محیط گلخانه‌ای تولید شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، عمل آوری و تولید در فضای باز آن دسته از گیاهان دارویی که با مشکلاتی همراه است، به محیط گلخانه‌ای منتقل می‎شود و تولید گلخانه‌ای محصولات گران‌قمیت با صرفه اقتصادی بالا همچون آناناس و پاپایا نیز در دستور کار محصولات گلخانه‌ای قرار دارد.

وی اضافه کرد: مطالعات و تحقیقات مربوط به انتقال و تولید در فضای گلخانه‌ای برخی از محصولات سردرختی همچون انگور، هلو و گلابی نیز انجام شده و امیدواریم به زودی این امر محقق شود.

کشاورز همچنین گفت: کشورایران هم اینک در بخش کشاورزی با دو مشکل عمده آب و بیکاری تحصیل‌کردگان متخصص کشاورزی رو به روست و باید همه مسئولان و دست اندرکاران تولید با مدیریت بهینه آب کشاورزی و با حداقل آب مصرفی، حداکثر محصول را در واحد سطح تولید کنند.

وی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را موجب جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی و ایجاد زمینه لازم برای اشتغال جوانان تحصیل کرده و بیکار عنوان کرد و ادامه داد: با نگاه تخصصی به توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، باید بستر رشد و شکوفایی صنعت گلخانه‌داری را فراهم کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شغل پایدار برای ۱۰ الی ۱۲ نفر در هر هکتار گلخانه از جمله مزیت‌های کشاورزی نوین دانست و گفت: با توسعه گلخانه‌ها و با افزایش میزان تولید، بستر لازم برای صادرات انواع محصولات گلخانه‌ای نیز فراهم می‍شود.

وی همچنین افزود: استان اردبیل در توسعه و گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای در سطح کشور بسیار موفق عمل کرده و احداث این مجتمع گلخانه‌ای نشان دهنده اهتمام تولیدکنندگان، بهره‌برداران و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان در زمینه شکوفا کردن ظرفیت‎های کشاورزی منطقه است.

 

نظر شما