مشاور ارشد تجارت رئیس جمهور افغانستان؛

تجار می توانند سفیران صلح برای پیشبرد اهداف اقتصادی باشند/ باید از ورود کالاهای غیر استاندارد به افغانستان جلوگیری شود

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۶:۰۸:۳۷
کد خبر: ۹۴۴۳۸۴
تجار می توانند سفیران صلح برای پیشبرد اهداف اقتصادی باشند/ باید از ورود کالاهای غیر استاندارد به افغانستان جلوگیری شود
همایش منطقه ویژه "دوغارون " با حضور چند هیئت بلند پایه تجاری از کشور افغانستان و همچنین مسئولین اقتصادی خراسان رضوی در محل سالن همایش های ساپکو برگزار شد. در این مراسم کلنگ زنی شهر هوشمند مرزی و افتتاح مینی ریفاینری ویژه در مرزها به صورت زنده از منطقه دوغارون پخش و بر روابط دوستانه اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در این مراسم  سیروس علاف مشاور ارشد تجارت رئیس جمهور افغانستان گفت:  بایدامروز در این برنامه که شروع یک قدم نو است چند نکته را در نظر بگیریم تا بتوانیم در آینده برای منافع هر دو کشور قدم برداریم زیرا وقتی صحبت از برادری و همسایگی می شود منافع برادر وار و مشترک نیز بسیار مهم است .

مشاور ارشد تجارت رئیس جمهور افغانستان با ییان اینکه به همان اندازه که منافع افغانستان بسیار مهم است منافع ایران نیز دارای اهمییت است؛ افزود: به همان اندازه که منافع ایران برای برادران ایرانی مهم است باید منافع افغانستان نیز برای آنها مهم باشد.

وی بیان کرد : باید در روبط اقتصادی قدم های درست و صادقانه برداشته شود و اگر این روابط صدمه ببیند مطمئن باشید روابط سیاسی نیز روابط خوبی نخواهد بود، برنامه های اقتصادی می تواند زمینه ساز برنامه های سیاسی باشد.

علاف با بیان اینکه سرمایه گذاران و تجار می توانند سفیران صلحی برای برنامه های اقتصادی و نزدیک شدن به  بسیاری از برنامه های سیاسی در امور هر دو کشور باشند؛  افزود: بحث رقابت ها در منطقه امروز بسیار مهم است، امروز افغانستان با موقعیت اقتصادی و بازار بکر  جایگاه خاص خود را دارد.

وی گفت: تمام همسایگان افغانستان تلاش می کنند تا با افغانستان رابطه داشته باشند و از منابع سرشار اقتصادی این کشور استفاده نهایی کنند؛ اگر می خواهید در بازار افغانستان راه داشته باشید و در این بازار رقابت کنید باید تغییراتی در برنامه های اقتصادی خود داشته باشید و چالش هایی که در  های اقتصاد کشور خود وجود دارد را از میان بردارید.

مشاور ارشد تجارت رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: کشور افغانستان یکی از مشتری های خوب منطقه است، اما آیا منطقه نیز مشتری های خوبی برای افغانستان خواهد بود؟ متاسفانه باید بگویم که تا امروز نبوده است؛ شما ایرانیان از جمله کشوری هستید که  می توانید رقیب اقتصادی  خوبی  باشید و رقابت مثبت، سالم و اقتصادی خیلی خوبی در بازار افغانستان داشته باشید.

وی با بیان اینکه دست دوستی افغانستان به سمت ایران دراز است؛ افزود: دست دوستی که منافع آن به صورت مساوی بین دو کشور تقسیم شود و منافع یک طرفه نباشد همیشه به طرف ایران دراز است و همچنین مشکلاتی که امروز در بازارایران  به وجود آمده است یکی از بحث هایی بوده  که در آن کشور افغانستان در حال ضرر است، بحث محیط زیست و بدون استاندار بودن کالاهایی که وارد کشور افغانستان می شود.  به ویژه سوخت ایران که در این قسمت باید توجه خاصی شود تا از ورود اجناس غیر استاندارد به کشور افغانستان جلوگیری شود.

علاف عنوان کرد: کشور ترکمنستان امروز در بازار بسیار خوب رقابت می کند و جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده است و بازار را مصادره کرده است.

مشاور ارشد تجارت رئیس جمهور افغانستان بیان کرد: ما در افغانستان مشکلات ترانزیتی چه برای ورود کالا به افغانستان و چه برای خروج کالا داریم، با سفیر ایران صحبت هایی در این خصوص  شده است.

وی با بیان اینکه دولت افغانستان برای 5 ساله آینده کشور این کشور برنامه های اقتصادی درنظر گرفته است؛ افزود: در این 5 سال برای دولت افغانستان پربار خواهد بود و ایران به عنوان یکی از شرکای اقتصادی افغانستان باید همکاری بیشتری در زمینه صادرات و واردات داشته باشد.

علاف گفت: ما می خواهیم با شما شریک باشیم به شرط اینکه هر دو طرف از این شراکت نفع مساوی ببرند، ما در یک سال بالاتر از سه میلیارد از شما خرید کردیم اما شما نیز برنامه ای برای خرید از ما دارید؟

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز