معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری :

بیشترین سطح خدمات دولت به جمعیت روستایی کشور ارائه می‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۷:۱۹:۳۶
کد خبر: ۹۴۴۴۰۷
بیشترین سطح خدمات دولت به جمعیت روستایی کشور ارائه می‌شود
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری گفت:در حالی که بیشترین سطح خدمات دولت به جمعیت روستایی کشور ارائه می‌شود ولی روند روزافزون کاهش جمعیت در روستاها به دغدغه دولت تبدیل شده است.

به گزارش برنا،محمد امید روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری خلخال اظهارداشت:معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری گفت: برغم افزایش خدمات ارائه شده در روستاها ، جمعیت روستایی در ایران اسلامی همچنان رو به کاهش است.

او افزود: جمعیت روستایی کشور در اوایل انقلاب ۶۵ درصد و جمعیت شهری ۳۵ درصد بوده ولی هم‌اکنون این ارقام جای خود را تغییر داده و جمعیت روستایی کشور ۳۵ درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.

نماینده ویژه رییس‌جمهوری همچنین گفت: جمعیت روستایی کشور ۲۱ ملیون نفر از مجموع جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران  است و این میزان با جمعیت ۲۱ میلون نفری اوایل انقلاب اسلامی که ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشت، برابری می‌کند.

او بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله آب ،برق ،گاز و تلفن شاید به عنوان لازمه ماندگاری در روستا محسوب شود ولی هرگز نمی‌تواند عامل اصلی ماندگاری همیشگی جمعیت روستایی در محل سکونت خود باشد.

معاون رییس‌جمهوری افزود: در حالی که ۳۰ درصد از عوامل دخیل در کاهش جمعیت روستایی کشور تبدیل روستاهای بزرگ به شهر و تغییر ساختار در تقسیمات کشوری اعلام می‌شود ولی با این حال مشکل بیکاری در مناطق روستایی به عنوان عامل مهم مهاجرت و کاهش جمعیت روستاها محسوب شده و دولت برای ایجاد اشتغال جهت ماندگاری روستاییان در روستاها با ارائه راهکارهای مختلف از جمله افزایش سطح تسهیلات اشتغال‌زا و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم تلاش می‌کند.

وی از تغییر قانون مربوط به مناطق محروم در کشور خبر داد و گفت: با اجرایی شدن قانون جدید از فروردین و اردیبهشت سال آینده بسیاری از امور مربوط به مناطق محروم کشور از جمله مناطق محروم شهرستان‌های خلخال و کوثر در جنوب استان اردبیل بر اساس قوانین و شاخص‌های جدید تعریف شده شناسایی ، معرفی و تقویت خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری همچنین به اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در سال جاری اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف مهم دولت در بحث توسعه اشتغال در روستاها توجه ویژه به مناطقی است که استعداد و ظرفیت‌های بسیاری در راستای ایجاد اشتغال و توسعه دارند و نیاز است با در اختیار گذاشتن منابع مالی مناسب روند احداث و راه‌اندازی واحدهای تولیدی در این مناطق را تسریع کرد.

وی بیان‌کرد: با حمایت‌های دولت می‌توانیم شاهد توسعه، اشتغالزایی و کارآفرینی در مناطق محروم و روستایی باشیم و در این راه دولت در بخش روستاها طی سال گذشته توجه ویژه‌ای را داشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری ادامه‌داد: در سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی ویژه اشتغال روستاییان درنظر گرفته شده که تا امروز ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ و ۱۱ هزار میلیارد تومان آن جذب شده است.

وی گفت: از مجموع تسهیلات اعتباری یاد شده که با نرخ کارمزد بانکی ۴ الی ۶ درصد با بازپرداخت ۶ ساله منظور شده، سه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال سهمیه استان اردبیل که ۱۰ درصد این اعتبار به شهرستان خلخال تخصیص یافته و در بودجه سال آینده نیز این تسهیلات تکرار و برای رونق اشتغال روستایی بکار گرفته خواهد شد.

امید افزود: در کنار این منابع ویژه از محل منابع مشترک معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و مجموعه بنیاد مستضعفان تسهیلاتی در اختیار کارآفرینان قرار گرفته است.

امید با بیان اینکه کیفیت طرح‌هایی که در استان اردبیل اجرا شده، بسیار خوب بوده و توانسته اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد کند، اظهارداشت: در صورتی که بقیه منابع صندوق توسعه ملی جذب شود در راستای توسعه اشتغال روستایی بیش از گذشته این این منابع را در اختیار استان‌هایی مانند اردبیل  قرار خواهیم داد.

وی گفت: با توجه به خواسته مردم خلخال احداث تونل در مسیر راه پر خطر خلخال - اسالم ،تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره سدهای کوچک کشاورزی ،تسریع راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی خلخال و کوثر ، توجه به آسفالت راه‌های ارتباطی روستایی را در قالب سه خواسته مهم مردم و مسوولان منطقه در جلسه هیات دولت در مرکز استان طرح و برای تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه‌ها اقدام خواهد شد.

معاون رییس‌جمهوری در سفر امروز خود به خلخال از طرح‌های اقتصادی این شهرستان هم‌چون طرح تولید پوشاک انبوه و پروژه‌های گردشگری منطقه نمونه گردشگری ازناو بازدید کرد و کلنگ عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه نئوپان خلخال را بر زمین زد.

با اجرای این طرح که با پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و در زمینی به مساحت ۱.۵ هکتار اجرا خواهد شد، ضمن افزایش تولیدات کارخانه برای ۴۰۰ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

معاون توسعه روستایی رییس‌جمهوری در بدو ورود به خلخال با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدای این منطقه و شهدای گمنام میهمان این شهرستان ادای احترام کرد.

امید در سفر به شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل نیز از ایجاد هشت هزار فرصت شغلی با بهره‌برداری از پایاب سد گیوی خبر داد و در ادامه سفر خود در این شهرستان در جمع فعالان اقتصادی کوثر حضور یافت و مسائل و مشکلات آنها  را بررسی کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز