اجرایی شدن فاز نخست طرح پایش بیماری‌ ویروسی آبزیان در کردستان

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۱:۵۱:۲۷
کد خبر: ۹۴۹۶۸۶
اجرایی شدن فاز نخست طرح پایش بیماری‌ ویروسی آبزیان در کردستان
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: اجرای فاز نخست طرح برنامه ملی مراقبت فعال بیماری‌های ویروسی ماهیان قزل‌آلا در استخرها و مزارع آبزی‌پروری استان پایان یافت و این مکان‌ها از وجود بیماری‌ها پاک شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مجتبی ورمقانی روز دوشنبه گفت: در راستای اجرای این طرح یک هزار و ۶۷ نوبت بازدید از مزارع و استخرهای پرورشی ماهی قزلای فعال در این استان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح مزارع و استخرهای پرورشی ماهی قزآلای استان از نظر آلودگی به بیماری‌های نکروز عفونی بافت خون‌ساز IHN، سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی VHS و نکروز عفونی بافت پانکراس IPN پایش و مراقبت می‌شوند.

ورمقانی با بیان اینکه در اجرای این طرح مزارع آبزی پروری از لحاظ آلودگی احتمالی به بیماری‌ها بررسی می‌شود، افزود: در راستای حذف مزارع آلوده احتمالی از چرخه تولید و تکثیر و ارتقای وضعیت امنیت زیستی در صنعت آبزی پروری این اداره کل به جمع‌آوری ۳۶ نمونه از مزارع آبزیان استان و ارسال آن به آزمایشگاه اقدام کرده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: اجرای این طرح با مراقبت فعال و بازدید بالینی تمام مزارع سردآبی استان همراه بوده و مرحله دوم این طرح نیز از هفته گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به به طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی بر واردات ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تخم چشم زده بچه ماهی قزل آلا نظارت داشته‌ایم اظهار داشت: تخم چشم زده ماهی قزل آلا از کشور فرانسه پس از طی مراحل قرنطینه‌ای به مزارع تکثیر و پرورش این استان وارد می‌شود.

ورمقانی افزود: در حال حاضر سه مجتمع در حوزه تولید ماهیان سردآبی در استان فعال است،  و در این سه مجتمع ۲۳۰ مورد مزرعه خُرد و دومنظوره، استخر تیپ، منفرد و کشاورزی وجود دارد که مشغول تولید ماهی هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز