مدیرکل حفاظت محیط زیست:

مدیریت پسماند در حلقه دره مطلوب نیست

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۵:۰۳:۱۷
کد خبر: ۹۵۳۲۰۱
مدیریت پسماند در حلقه دره مطلوب نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: یکی از چالش های اصلی حلقه دره موضوع مدیریت پسماند است که به هیچ وجه مطلوب نیست و با وجود نشست های مکرر با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز؛ فردین حکیمی در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: شعار هفته هوای پاک امسال «اقدام و عمل» است و این نامگذاری با هدف ایجاد حساسیت بین اقشار مختلف جامعه انجام شده زیرا کلید اصلی کاهش آلودگی هوا مشارکت مردمی است.

وی با اشاره به برنامه های ابلاغی از سوی رییس جمهور به ریئس سازمان حفاظت محیط زیست در طول برنامه ششم توسعه برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: این برنامه ها شامل کاهش قابل ملاحظه معضل آلودگی هوا، شناسایی کانون های ریزگرد، مهار و تثبیت آن ها، تخصیص حق آبه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه ها و ساماندهی وضعیت پسماندها در کلانشهربوده که تمام این برنامه ها برش استانی خورده است.

حکیمی ادامه داد: بر اساس این برنامه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کلانشهر کرج در سال جاری تهیه و تصویب شد که بر اساس آن برای ۱۸ دستگاه تکلیف قانونی مشخص شد.

وی اضافه کرد: تمام اشخاص، دستگاهها و ‌مؤسسات اعم از دولتی و غیردولتی و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمام اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف هستند تا مقررات این قانون را رعایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به مدیریت پسماند در حلقه دره و آلودگی آب و خاک این منطقه بیان کرد: بر علیه مدیریت پسماند حلقه دره اعلام جرم شده است ضمن آنکه هشت مدیریت منطقه ای شهرداری کرج و شهرستان های استان  البرز نیز به دلیل سوزاندن زباله های دپو شده و نخاله های ساختمانی به مراجع قضایی معرفی و  مشمول جرایم نقدی شده اند. 

 وی در ادامه به اقدامات دستگاه های عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعه سیاهه انتشار منابع آلودگی هوای کلانشهر کرج در سال ۱۳۹۴، ۶۲ درصد منابع آلاینده متحرک و ۳۸ درصد نیز منابع ثابت هستند که این سیاهه در سال جاری در حال به روزرسانی است که تا پایان سال جاری انجام می شود.

حکیمی همچنین تصریح کرد:‌ تمام نیروگاه های کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند در حالیکه بر اساس دستور دادستان مرکز استان البرز از سال ۱۳۹۴ مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظرقائم ممنوع شد که  تاثیر بسزایی در بهبود هوای فردیس و استان داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه سیمان آبیک نظرآباد و ۱۰۵ واحد آلاینده استان البرز نیز ملزم  به نصب سیستم پایش لحظه ای و برخط  هوا ،  استفاده از سوخت گاز و سیستم کنترل آلودگی هوا  شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از دیگر اقدامات دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا را استفاده از سوخت گاز در مناطق شهری و روستایی عنوان کرد و افزود:‌ بیشتر مناطق روستایی استان به جز بعضی از روستاهای مناطق آسارا، طالقان و تعداد کمی از روستاهای اشتهارد، ساوجبلاغ و نظرآباد از سوخت مایع استفاده می کنند که قرار است تا پایان سال آینده تمام روستاها از سوخت پاک استفاده کنند.

وی همچنین از دیگر اقدامات کنترلی برای کاهش آلودگی هوای استان را ساماندهی  ۲۳ واحد ریخته گری در شهرک صنعتی اشتهارد در طول سال 98 عنوان کرد و گفت: معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک و موتورسیکلت نیز از دیگر اقدامات کاهش آلودگی هوا بود که در این راستا در ۹ ماهه سال جاری ۴۱ هزار و ۱۵۶ پذیرش معاینه فنی خودروهای سنگین انجام شده که ۳۲ هزار مورد آن قبول و ۹ هزار مورد در مرحله اول که حدود ۲۲ درصد خودروها هست، مردود شدند.

حکیمی افزود: همچنین ۴۵۱ هزار مورد خودروی سبک در این مراکز پذیرش شده اند که از این تعداد ۲۹۸ هزار مورد قبول و ۱۵۳ هزار مورد که بالغ بر ۳۳ درصد خودروهای سبک است، مردود شدند.

وی در پایان گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۲۳ هزار مورد خودروی فاقد معاینه فنی  و یک هزار و ۴۰۰ خودروی دودزا توقیف شده اند.

 

...

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز