در نشست خبری تئاتر آنومی مطرح شد؛

آنومی، نمایشی مستند در قالب حوادث اجتماعی

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۱۴:۳۲:۴۸
کد خبر: ۹۵۳۷۵۱
آنومی، نمایشی مستند در قالب حوادث اجتماعی
نشست خبری تئاتر آنومی صبح امروز با حضور عوامل این نمایش و معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در محل سالن پردیس تئاتر مستقل مشهد برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در این نشست خبری به بررسی داستان تئاتر  آنومی که برای اولین بار در شهر مشهد بر اساس وقایع درج شده در پرونده های رسمی قوه قضائیه نوشته ،  پرداخته شد . این تئاتر به کارگردانی عادل توکلی بعد از هفت ماه تمرین در بهمن و اسفند ۹۸ به روی صحنه خواهد رفت .

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در جمع اصحاب رسانه گفت : در حقیقت باید گفت که کار قوه قضائیه بررسی بر روی پرونده ها و پیشگیری از جرایم است و قطعا استفاده از هنر نمایش به دلیل داشتن مخاطب می تواند در این حوزه تاثیر گذار باشد.

نیره عابدین زاده افزود: باتوجه به در خواست هنرمندان مبنی بر ورود به پرونده های دستگاه قضا جهت اجرای نمایشی در قالب حوادث اجتماعی دو فقره از پرونده های مهم شهر مشهد در اختیار آنها قرار گرفت.

وی همچنین با بیان این اینکه ، عوامل تئاتر آنومی در تمامی برگزاری جلسات دادگاه حضور داشتند بیان کرد: در بعضی از جلسات دادگاه به منظور رسیدگی بهتر، قاضی باید ۵ ساعت تمام بر روی پرونده تمرکز می کرد و دوستان هنرمند با حضور در تمامی این جلسات با دقت گوش می دادند و در واقع همانند یک کار آموز که قرار است در قوه قضائیه مشغول به کار شود و باید بعضی از جلسات دادگاه را طی به صورت عملی طی کند حضور پیدا می کردند و بی شک تئاتر آنومی با توجه به موشکافی دقیق هنرمندان بر روی این دو پرونده قضائی یک اثر هنری فاخر است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد همچنین با اشاره به مباحث جرم شناسی در پرونده های قضائی تصریح کرد: برای قوه قضائیه پیشگیری از جرم مهمتر از مجازات اشخاص است و در برخی از پرونده های قضائی به دلیل مسائل اخلاقی ، جلسات دادگاه غیر علنی برگزار می شود و هیچ فردی نمی تواند حضور پیدا کند و همین مساله قوه قضائیه را برای بازگو کردن بعضی از جرایم در جامعه محدود می کند . بنابراین تاکید ما بر این بود تا دوستان هنرمند ، در جلسات شرکت کنند و با نگاه هنرمندانه به این موضوعات بپردازند و در قالب اجرای نمایش برای مردم باز گو کنند.

وی همچنین تاکید کرد: باید حوزه پیشگیری از جرم را در جامعه قوی کنیم و خوشبختانه شروع این عمل از شهر مشهد بود و امیدواریم که انگیزه ها در این زمینه قوی تر شود و با اجرای نمایش هایی با مضمون پرونده های قضائی نتیجه بهتری را در جامعه ببینیم.

وی همچنین گفت: آسیب های اجتماعی در تمام شهرها وجود دارد اما معضلات اجتماعی و آسیب هایی از این قبیل به لحاظ بومی متفاوت است و در بحث مجازات تبعات آن قطعا برای خود فرد نیست بلکه خسارات ناشی از وقوع جرم جامعه و خانواده او را نیز در برخواهد گرفت و برای پیشگیری از جرم متاسفانه از ظرفیت های بالای هنرهای نمایشی استفاده نشده و ورود هنر به این جریان و بیان این آسیب ها از طریق شیوه نمایشی برای مردم قطعا می تواند موثر باشد که امیدواریم زمینه ها را با اجرای این تئاتر برای گسترش آن فراهم کرده باشیم.

در نمایش آنومی ۸۰ درصد به پرونده وفا دار بودیم

در ادامه شادی غفوریان نویسنده "تئاتر آنومی " گفت: طی یکسال گذشته با اجازه از مسئولین قوه قضائیه بر روی پرونده های دادگاه ورود پیدا کردیم و تا ۸۰ درصد در داستان نمایش به وقایع  پرونده وفادار بودیم .

وی ادامه داد: داستان نمایش آنومی بر اساس پرونده یک زن که متاسفانه دو فرزند خود را در خواب کشته است نوشته شده و بیشتر هنگام نگارش متن سعی داشتیم تا علاوه بر ورود به اصل ماجرای جرم به مسائل حاشیه ای پیرامون آن توجه کنیم .

غفوریان همچنین بیان کرد: مخاطب این نمایش نباید انتظار دیدن نمایش مفرح را داشته باشد زیرا داستان نمایش روایت تلخی از مسائل اجتماعی است و برای من که به عنوان نویسنده در جلسات دادگاه حاضر شدم سنگینی ماجرا را در خودم احساس کردم و البته باید بگویم که این اتفاق ممکن بود برای خود من نیز پیش بیاید و یک تلنگر برای همه است .

نمایش آنومی شامل پنج اپیزود است

همچنین عادل توکلی کارگردان نمایش آنومی نیز با بیان این مطلب که ۵ ماه است که به صورت مرتب در حال انجام تمرین هستیم گفت: نمایش آنومی شامل پنج اپیزود است و البته در تلاش هستیم تا در شورای نظارت بازبینی بر نمایش  اجازه اپیزود پنجم را بگیریم.

وی در خصوص نام این نمایش تصریح کرد: آنومی ریشه فرانسوی دارد و به معنای ناهنجاری هایی است که در جامعه تبدیل به هنجار می شود.

این کارگردان در خصوص هدف از ساخت چنین نمایشی  تصریح کرد: هدف من از ساخت نمایشی با چنین موضوعی اگاهی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم بود و این در حقیقت رسالتی برای من است که همیشه در کار هنری به دنبالش بودم .

نمایش باید کار کرد اجتماعی داشته باشد

رضا حسینی از بازیگران تئاتر آنومی که در این نمایش ایفای نقش می کند نیز بیان کرد: نمایش باید کارکرد اجتماعی داشته باشد و سطح دانش و شعور مخاطب را بالا ببرد.

وی در صحبت های خود باره علت مستند بودن تئاتر آنومی ادامه داد: تئاتر آنومی بر اساس اسناد موجود نوشته شده و به همین دلیل به شیوه  مستند نزدیک است و در واقع کار تئاتر بازسازی واقعییت است و علت نیز این هست که واقعییت آنچنان گداخته شده که نمی توانیم به آن نزدیک شویم .

این بازیگر همچنین مطرح کرد: بازیگری در ذات تئاتر مستند است و چون این تئاتر بر اساس واقعیت های موجود در جامعه شکل گرفته مضمون نمایش به سمت تئاتر محیطی رفته و همه چیز شبیه سازی شده و نوع بازی ها از جمله ورود به دادگاه ، صحبت ها و.... به خود شخصیت های حقیقی نزدیک است .

در ادامه این نشست فولادیان استاد جامعه شناسی دانشگاه فردوسی که در این پروژه همکاری داشته است افزود : فیلم متری شیش ونیم ساخته سعید روستایی به بر اساس واقعیت های موجود در دادگاه ساخته شده بود که بسیار نیز روی جامعه تاثیر گذاشت .

وی به صحبت هایش اضافه کرد: امیدواریم با اجرای این نمایش خروجی کار که برای همه مهم است خوب باشد و این اثر تبدیل به یک کار عالی و تاثیر گذار شود.

وی در خصوص واژه آنومی به لحاظ جامعه شناسی بیان کرد: آنومی به معنای سنت هایی است که در جامعه از بین رفته و جایش سنت های مدرن هنوز به خوبی شکل نگرفته و در حقیقت جامعه در یک بی هنجاری به سر می برد.

 

نظر شما