کارشناس مسائل خانواده تبیین کرد؛

اهمیت ارتباط اصولی و اخلاق مداری در آرامش و پایداری زندگی مشترک

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۱۵:۲۴:۵۳
کد خبر: ۹۵۴۳۲۱
اهمیت ارتباط اصولی و اخلاق مداری در آرامش و پایداری زندگی مشترک
کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه پس از انتخاب درست، رعایت اصول ارتباطی و اخلاق مداری دومین گام برای تشکیل خانواده موفق و پایدار می باشد، گفت: برخی همسران در مدتی کوتاه و تنها به خاطر عدم سازگاری اخلاقی از یکدیگر جدا می شوند که این اشتباه بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، ویژه برنامه «فرصت عاشقی» امشب با حضور هشتمین کاروان زوج های  شرکت کننده در بیست وسومین مراسم ازدواج دانشجویی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 در  این مراسم، حجت الاسلام وحیدی، استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی های یک خانواده موفق و بالنده اشاره کرد و گفت: خانواده ای که تمام دوران زندگیِ افراد در آن با آرامش، شادی و نشاط طی می شود، نسل های متولد شده ، سالم و صالح هستند و بزرگترها نیز در آن مورد تکریم و احترام قرار می گیرند در واقع یک خانواده موفق به شمار می رود.

وی افزود: اما اینکه هر خانواده چگونه می تواند به موفقبت و بالندگی برسد به دو شاخص "انتخاب صحیح " در هنگام ازدواج و "شناخت اصول ارتباطی " در دوران پس از ازدواج بر می گردد که با توجه به فضای این مراسم و گذر دانشجویان از مرحله انتخاب، شاخص دوم یعنی " شناخت اصول ارتباطی" مورد بحث قرار می گیرد.

اصول ارتباطی همسران

 این کارشناس مسائل خانواده، اولین اصل ارتباطی بین زوجین را معرفت و شناخت آنان از یکدیگر عنوان و خاطرنشان کرد: زن و مرد به لحاظ جسمی و روانی دو موجود متفاوت و در عین حال مکمل یکدیگر هستند که می توانند با بودن در کنار هم به رشد و تکامل یکدیگر کمک کنند اما نکته مهم، ضرورت شناخت ویژگی ها و نیازهای متقابل آنهاست؛ ویژگی ها و نیازهایی که هم بصورت عمومی مطرح است و هم اختصاصی.

وی اهمیت احترام متقابل را به عنوان دومین اصل ارتباطی بین همسران، یادآوری و تاکید کرد: احترام، مصادیق متعددی دارد که می تواند در رفتار و گفتار افراد تبلور یابد؛ مثل صدا کردن همسر با الفاظ و القاب پسندیده، توجه و گوش دادن کامل به سخنان او ، خوش قول بودن و وفای به عهد، مشورت کردن، عدم انتقاد از همسر در حضور دیگران و... همه‌ی این موارد می تواند به منزله احترام و تکریم همسر تلقی شود.

حجت الاسلام وحیدی، توجه به نکات مثبت و نقاط قوت متقابل در بین همسران را سومین اصل ارتباطی برشمرد و با اشاره به سخنی از امیرمومنان علی(ع) گفت: در این حدیث امام(ع) به افراد توصیه می کنند همانند زنبور عسل باشند؛ زنبور عسل همواره به دنبال شهد گل هاست و چون درون خود را از این ماده معطر پر می کند، خروجی آن نیز عسلی است گوارا و مورد علاقه همگان؛ بنابراین اگر همسران نیز بدنبال یک زندگی زیبا و توام با آرامش هستند باید نکات مثبت یکدیگر را مورد توجه قرار دهند و در تقویت نقاط قوت یکدیگر بکوشند.

وی پرهیز از مقایسه و داشتن اعتماد متقابل را از دیگر اصول ارتباطی همسران معرفی و تصریح کرد: اینکه زن یا مرد همسرش را با دیگران مقایسه کند و به این مهم توجه نداشته باشد که هر شخص خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد، به مرور زمینه های بدبینی و دلسردی را در او ایجاد خواهدکرد، همچنین رفتارهایی ممکن است از زن یا مرد سر بزند که اعتماد آنان نسبت به یکدیگر را خدشه دار سازد؛ از جمله ارتباط گیری های نزدیک و گرم با افراد نامحرم و تعریف و تمجید از آنان که اغلب حس حسادت را در همسران بر می انگیزد.

خطر کاهش ارتباطات کلامی در خانواده

این کارشناس خانواده، ایجاد فضای گفتگو در خانواده را از دیگر اصول مهم ارتباطی در بین همسران برشمرد و با انتقاد از شرایط فعلی حاکم بر فضای خانواده ها گفت: فضای خانواده ها در حال حاضر شبیه به خوابگاه شده و افراد در ارتباطات کلامی سالم ضعیف هستند یعنی اگر مکالمه ای هم بین آنان وجود دارد چندان کمکی به افزایش حس شادی و آرامش در خانواده نمی کند.

حجت الاسلام وحیدی، اصل اخلاق مداری در خانواده را نیز مهم و قابل توجه دانست و با اشاره به نقش 80 درصدی آن در ثبات و آرامش فضای خانواده یادآورشد: برخی همسران در مدتی کوتاه و تنها به خاطر عدم سازگاری اخلاقی از یکدیگر جدا می شوند که این اشتباه بزرگی است؛

امام علی(ع) هم در رابطه با اهمیت این اصل می فرمایند: " اگر اخلاق خوب داشته باشید دشمنان هم به سمت شما جذب می شوند و چنانچه بد اخلاق باشید نزدیکان تان هم از شما دوری خواهند کرد".

گفتنی است بیست وسومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی(طرح ملی همسفرتابهشت) از دی تا اسفندماه جاری در مشهد مقدس برگزار می شود. زوج های دانشجوی واجد شرایط می توانند تا 15بهمن ماه از طریق سایت اینترنتی ezdevaj.nahad.ir یا مراجعه حضوری به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یا امور فرهنگی دانشگاه ها برای شرکت در این مراسم ثبت نام کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز