معاون وزیر راه شهرسازی:

قطعه یک آزاد راه تهران_شمال تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۷:۰۰:۴۱
کد خبر: ۹۵۶۳۳۵
قطعه یک آزاد راه تهران_شمال تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد
خادمی گفت: قطعه یک آزاد راه تهران_شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و هم اکنون در حال تمیزکاری و خارج کردن تجهیزات از آن قطعه هستیم

به گزارش خبرگزاری برنا؛ خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در برنامه روی خط خبر با بیان اینکه هم اکنون ۳۸ هزار کیلومتر طول مسیر‌های اصلی و شریانی در کشور است، گفت: ۷۵ درصد از ترافیک‌های اصلی جاده‌های کشور در همین مسیر وجود دارد، در صورتی که این مسیر‌ها را ۴ خطه و یا تبدیل به آزادراه و بزرگراه کنیم بخش عمده‌ای از بار ترافیکی کشور برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه نیاز ما ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور است، افزود: از این میزان ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم، بنابراین در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر به صورت آزادراهی و بزرگراهی در حال ساخت است.

خادمی افزود: ۹۰ درصد از تردد‌ها در کشور در جاده‌ها انجام می‌شود و اگر بخواهیم حمل‌ونقل را به صورت سبز کنیم و یا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم باید آن را به سمت ریلی شدن هدایت کنیم.

او یادآور شد: ۱۸ هزار کیلومتر باید مسیر‌ها را تبدیل به بزرگراه و آزادراه کنیم و آن چیزی که هم اکنون از این میزان در حال ساخت است ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال ساخت است و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر هم مسیر آزادراهی در حال اجرا است که برخی از مسیر‌های اصلی و ریلی هم باید به بزرگراه و آزادراه تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور تأکید کرد: بیش ترین بخشی که باید به آن توجه شود افزایش شبکه آزادراهی و بزرگراهی است که باعث انتقال بار ترافیکی و افزایش سطح ایمنی در جاده‌های کشور می‌شود.

خادمی اظهار کرد: ۵۰ درصد از نیاز آزادراهی کشور که شامل ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و نزدیک یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از آن‌ها در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و هدف ما تسریع عملیات آزادراهی است که با همکاری بخش خصوصی سعی می‌کنیم سرعت را در این حوزه افزایش دهیم.

او بیان کرد: تعداد زیادی از پروژه‌های آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است که البته در این زمینه جذب منابع مالی ضروری است تا بتوانیم تا پایان سال آینده ۶ آزادراه مهم کشور را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه بخش مهمی از آزادراه‌های اولویت دار کشور در استان تهران و البرز قرار دارد، افزود: این آزادراه‌ها عبارت است از کنارگذر جنوبی تهران- البرز، قطعه یک آزادراه تهران- شمال و انتهای آزادراه همت- کرج است که ۲ پروژه از این ۳ پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی درباره کنارگذر جنوبی تهران گفت: طول این پروژه ۱۵۸ کیلومتر است که از آبیک شروع می‌شود و از مسیر فعلی اتوبان کرج-قزوین جدا می‌شود و بعد از قطع آزادرا‌ه‌های تهران-ساوه و تهران-قم به چرمشهر متصل و از آنجا به آزادراه حرم تا حرم ختم می‌شود.

او یادآور شد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور است که مسیر شرق را به غرب کشور متصل می‌کند و ما امیدواریم در سال ۹۹ این پروژه را به بهره برداری برسانیم و تاکنون پیشرفت فیزیکی این آزادراه به ۷۱ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی کنارگذر جنوبی قطعات ۱ و ۲ شرق اصفهان به ۸۰ درصد رسیده است و ما امیدواریم در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ آن را به اتمام برسانیم.

خادمی اظهار کرد: پروژه آزادراهی بعدی تهران به بندر امام است که از مسیر‌های خرم آباد و بروجرد عبور می‌کند و این آزادراه ۶ خطه حدود ۶۷ کیلومتر است که از محور فعلی استان لرستان به مرکز کشور متصل می‌شود و ما امیدواریم در ۶ ماهه سال ۹۹ بتوانیم آن را به اتمام برسانیم.

به گفته خادمی، طولانی‌ترین آزادراه به طول ۲۲۵ کیلومتر مربوط به آزادراه شیراز به اصفهان است و با بهره‌برداری از آن ۱۰۰ کیلومتر از مسیر فعلی شیراز به اصفهان کاسته می‌شود و یک‌و‌نیم تا دو ساعت از زمان سیر این مسیر هم کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور تأکید کرد: این آزادراه بزرگترین کریدور میانی کشور به شمار می‌رود که از مسیر‌های بوشهر و استان هرمزگان هم عبور می‌کند و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ بتوانیم این آزادراه را افتتاح کنیم.

خادمی درباره آزادراه همت-کرج هم گفت: این آزادراه ۶ خطه از ابتدای اتوبان همت آغاز شده و به ابتدای جاده چالوس و میدان امیرکبیر کرج ختم می‌شود که طول این پروژه ۱۴.۵ کیلومتر است و با افتتاح آن ۵ کیلومتر به طول آزادراهی کشور اضافه می‌شود.

او یادآور شد: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم چرا که پیشرفت آن به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: از ابتدا برنامه ما این بوده است که این پروژه را بعد از افتتاح قطعه ۱ آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسانیم چرا که با افتتاح قطعه یک حدود ۸۵ درصد از بار ترافیکی مسیر شمال کشور به این آزادراه هدایت می‌شود و با افتتاح آزادراه همت-کرج هم مسافران کرج می‌توانند با بار ترافیکی کمتری از این مسیر عبور کنند.

خادمی اظهار کرد: در ادامه آزادراه همت-کرج هم کنارگذر شهر کرج توسط شهرداری در حال ساخت است که آن‌ها هم اعلام کردند تا سال آینده این پروژه به اتمام می‌رسد و ما تا پایان سال ۹۹ بخش عمده‌ای از بار ترافیکی نوروز سال ۱۴۰۰ را کاهش خواهیم داد.

او درباره قطعه ۱ آزادراه تهران-شمال هم گفت: این آزادراه از انتهای اتوبان آزادگان آغاز می‌شود و مسیر‌های کن و سولقان را طی می‌کند و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه به شهرستانک رسیده و از آنجا مسافران وارد جاده چالوس می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور درباره قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال هم گفت: طبق برنامه‎ریزی‌هایی که صورت گرفته است با تأمین مالی ۲ هزار میلیارد تومان می‌توانیم ۱ لاین از منطقه ۲ این آزادراه را تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسانیم که از این میزان اعتبار ۱ هزار میلیارد تومان توسط دولت و ۱ هزار میلیارد تومان هم توسط بنیاد مستضعفان تأمین اعتبار خواهد شد.

خادمی  بیان کرد: قطعه یک آزاد راه تهران_شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و هم اکنون در حال تمیزکاری و خارج کردن تجهیزات از آن قطعه هستیم و بلافاصله بعد از اتمام قطعه یک تمامی مهندسان و پیمانکاران ایرانی به قطعه ۲ هدایت خواهند شد و تمامی پروژه‌های آزادر‌اهی با همت و توان مهندسان ایرانی ساخته شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز